användning av skolor ovan mark

confetti

Trådstartare
håller på att forska lite kring vad skolorna ovan mark användes till i krig så jag undrar om det är någno här som kan historian bakom alla rörelser; capriol, både stående och "vanlig", croupad, ballotad, courbett, terré á terre, levad, pesad, piruett, passage, piaff, spansk skritt... lägg gärna till om jag har glömt något.

:bow: :bow:

Sv: användning av skolor ovan mark

Skolor ovan mark är just de som utövas mer eller mindre utan markkontakt.
Terré á terre, levad, pesad, piruett, passage, piaff, spansk skritt är alla övningar som utförs på mark och tillhör således inte skolor ovan mark. Ibland tvistas det om spansk skritt ska ingå som klassisk rörelse eller om det mer är ett trick.

Historian är jag inte så haj på men alla skolor på mark syftar till att få en stark smidig och vändbar häst som kan ridas på en hand.
De är även förberedande för skolor ovan mark.
/T

jag har varit inne där och skumläst, men jag bhittade ingenting om vilka rörelser man använde i krig och varför.

tez1, jag tog bara med alla rörelser som jag kom på, var lite stressad då jag skrev så det kanske inte framgick så tydligt vad jag menade.

men till ex. så har jag hört att man använde spansk skritt på slagfälten för att man skulle slippa trampa på liken från sina egna.

myt eller fakta?

det är sådant jag är ute efter:)

confetti skrev:
men till ex. så har jag hört att man använde spansk skritt på slagfälten för att man skulle slippa trampa på liken från sina egna.

myt eller fakta?

det är sådant jag är ute efter:)

Det finns nog ingen idag som kan svara med säkerhet på den frågan, för vi vet inte. Det finns de skolor som hävdar att skolsprång aldrig använts praktiskt, och det finns de som hävdar motsatsen.

Du får nog helt enkelt göra dina egna studier av det material som finns att tillgå och därefter bilda dig en uppfattning som du sedan förmedlar som en teori. Det kan aldrig bli mer konkret än så.

Några undantag finns. T.ex. kan man se några rörelser inom den beridna tjurfäktningen. Hästarna där visar upp såväl terre-a-terre som carriere och i viss mån tror jag mig ha sett något som påminner om courbetter, dock kan det egentligen vara en överreaktion hos hästen snarare än medvetet riden rörelse.

Värt att notera där är nog att man inte rider rörelserna t-a-t och carriere medvetet i egentlig mening, häst och ryttare är ett samspel där ryttaren anger i vilken riktning, takt och tempo anridningen ska ske varpå hästen anpassar rörelsen därefter. Ryttaren tänker sannolikt inte heller exakt på vilken rörelse han vill se, han fokuserar på målet och förmedlar därigenom budskapet till hästen.

Xenophon talar om rörelser som enligt beskrivningen kan uttolkas som en sorts passage och pesad, men han pratar om dem i paradsyfte, alltså inte för strid.

Läs de verk som finns, studera bilder från olika tidsperioder. Det finns ingen genväg till den här kunskapen utan det är något man måste lära sig den hårda vägen.

Och som sagt, allt vi kan åstadkomma rörande den historiska stridsridningen är teorier, baserad på det material som finns kvar och beriden tjurfäktning...

/Jegra - historienörd

Fråga din lärare i AR fredan efter lovet då ni träffas igen, hon kan nog svara på en del av frågorn. ;)

Skrev en uppsats om "hästens betydelse i krig" och i litteraturen hittade jag att "man tränade hästarna att "boxa ner" fiender", och att skolorna över marken bla kan ha haft detta syfte. Hur väl det här stämmer vet jag dock inte...

Just att man inte vet huruvida det var man använde det i strid eller inte m.m. är en av orsakerna till att det inte finns med på hemsidan.

Dock är den way over due för att uppdateras både utseende mässigt och mer fakta ska in. Kanske blir något smått filosoferande om det då.

När jag nu får tummen ur att få gjort det vill säga.

hmm..."sparka ner" kanske är bättre än "boxa"... :crazy:

Skolorna ovan marken har sannolikt aldrig medvetet använts i strid.
Att rida i manege och träna avancerad ridning hörde till en adelsmans fostran i enlighet med det hovmannaideal som rådde under renässansen. Castiglione som skrev "Hovmannen" i början av 1500-talet beskrev hur ädlingen skulle fostras i att fäkta, dansa, tala främmande språk och rida väl "i båda sadlar". Då gjorde man en markerad skillnad på att rida à la genetta (lätt sits - högt tempo) och à la brida (samling). Den fullt utbildade adelsmannen skulle kunna röra sig i alla kretsar runt hela den civiliserade världen och vara en god representant för sin furste och sin familj. Om han blev inbjuden till tornerspel skulle han snabbt kunna sitta upp på vilken häst som helst och glatt och frimodigt greppa lansen. Likaledes skulle han kunna dansa alla modedanser, konversera damer och klä sig snyggt men inte pråligt.
I det sammanhanget har skolsprången en given roll. Att kunna samla hästen och gör avancerade rörelser visar att ryttaren har kontroll, behärskar både sig själv och hästen.
Om hästen gör en kapriol och ryttaren far runt och rycker i tyglarna så ser hästen till att befria sig från ryttaren. Springare, dvs hästar som lydde ridlärarens tecken att göra språng, var bra övningshästar för den som skulle tränas i den svåraste ridningen!
När ryttaren sedan hamnade i strid efter att ha tränats i de värsta bocksprången, var han bra på att hålla sig kvar på hästen (som säkert var stressad och svårkontrollerad mitt i allt smällande, vrålande och fladdrande).

I mitten på 1500-talet kom den första tryckta ridläran ut (Federico Grisone: Gli ordini di cavalcare). Efter den kom en flod av ridläror av en mängd mästare som ville sprida sina idéer om hur man dresserar hästar. De kopierade för övrigt varandara rätt ogenerat. Alla skriver de att skolsprången användes av hästar i strid. Men då ska det sägas att de alla beskriver något ärofullt förflutet, en förgången riddartid som de själva har diffusa begrepp om.
När böckerna skrevs gjorde pistolerna entre på slagfältet som en helt ny ryttarbeväpning och stridssättet anpassades till denna nyhet på bara ett par decennier!
Under hela 1500-talet är en ren och taktfast trav samt samling och vändbarhet det centrala i all stridsridning.
I parader och annat skoj som hovmännen glatt deltog skulle man ha en häst som kunde piruettera, skutta och hoppa! Där gav det uppmärksamhet och ära - verkliga pluspoäng i sällskapslivet. :D

Jo, ska lägga till att under renässansen försökte någon av de norditalienska härskarna (minns ej namnet) mycket riktigt att dressera sina hästar till att aktivt delta i striden. Problemet var att de blev agressiva, svårhanterliga och livsfaliga för sin ryttare...

Senast ändrad av en moderator:

Tack Annellen! Man kan lita på att du har koll på vad som skrivits i forna tider! :-)

Om vi leker med tanken att möjligheten att sprången använts i strid finns så ska man nog komma ihåg att de såg inte ut som de gör idag. På samma vis som en piruett idag är en stilisering av att kunna vända på bakdelen i galopp har sprången utvecklats.

Jag kan tänka mig att hästar mycket väl använt sig av olika varianter av språng för att ta sig ur situationer den försatts i. Och då sannolikt inte på direkt instruktion från ryttaren utan att ryttaren har begärt en sak och hästen löser det på det sätt den finner lämpar sig bäst. Ett exempel skulle kunna vara att man fastnat mellan motståndare och snabbt behöver ta sig över och förbi fotsoldater som befinner sig framför en, det är inte osannolikt att tänka sig att hästen då väljer att göra ett courbettliknande språng. Ur det kan man tänka sig att skolsprånget courbette sedan utvecklats till det man ser idag.

Detta är bara teorier och tankar, alltså inget jag kan belägga. Och jag talar då om medeltiden innan krutet och pistolerna kom in på allvar i krigföringen.

Håller med om att Annellen verkligen alltid är intressant att läsa svaren från. Önskar jag kunde snoak runt i hennes boksamling (privat eller inte) i några år.

Jag tror också som dig att hästarna på ena eller andra sättet urförda "skolor ovan mark" för att helt enkelt klara livhanken. Det var säkert inga direkt vackra saker, men det funkade nog.

Såna där saker hade varit intressant att få se IRL. To bad that's never gonna happen.

Liknande trådar

S
Ridning Tjoho! Är det någon som ha bilder eller tips var det finns bilder på skolor ovan mark? Skulle vara väldigt kul att se :d Eller högre...
Svar
4
· Visningar
1 285
Senast: Seita
·
Ridning Släppte ihop min hingst och mitt sto (dräktigt), i ridhuset för nån dag sedan. De har gått ihop tidigare och trivs så bra ihop att jag...
Svar
5
· Visningar
1 062
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama