Använder ni linhållare?

snigelfarmor

Trådstartare
Hej alla.

Jag har rätt nyligen börjat använda linhållare till draglinorna. Upptäckte att de svängde mycket i trav. Först band jag fast dem med balsnöre-funkade inte så bra, sen använde jag elastiska bensnöre. Funkade jättebra. Men nu i vinter så behövde jag dem till täckena.

Så var jag och tittade på när miamiamia var uppe och höll träning, och hon visade att man kan ta bakselen och vira ett varv runt draglinorna och sen spänna som vanligt om skakeln.

Provade det hemma i förrgår, men efter ett tags körning (backträning) så insåg jag att det inte funkar så bra, för i nerförsbackarna så blev bakselen slapp eftersom jag hade 2 dm virat om draglinorna. Det funkar bara på plan mark. Så nu blir det att köpa bensnöre igen.

( Fick återigen en bekräftelse på att man inte kan köra utan baksele, då hästen blev väldigt osäker och ovillig till att gå nerför utan baksele effekten. )

Vad har ni? Om ni har? Och varför?

/jenny

Sv: Använder ni linhållare?

Har inget alls än så länge faktiskt. Har inte kommit på något som fungerat någe vidare. Men fick tipset att en halsförlängare (hjälptygeln) ska fungera bra om man lägger den över rumpan genom svanskappan. Kanske värt att prova?

Köpte en halsförlängar-gummisnodd och använder som linhållare :D
Jag kör vagn med låga skaklar o svängel och då hänger även draglinorna lågt så för att hästen inte ska råka få en lina mellan benen. Detta är ju extra bra om det är backigt (o ja det är det här :D)

Man kan väl göra "knut" på bakselen runt skakeln först så att den inte löser upp sig o sen slå den runt draglinan. Att man senare har svårt att få bort bakselen är en annan historia :D
Elastiskt är bättre då blir ju aldrig draglinjen bruten heller!

Min baksele räcker inte så långt :) annars smart, fast vet inte om det funkat.

miamiamia, sa en grej som jag tyckte va jättebra (får se om hon tittar in här sen) Att man inte ska ha fast linhållare som medöljer på ex idealselen. fastnar hästen får du inte upp den, men med elastiska eller bakseleremmen så lossar du lätt.

/jenny

Vi plockade ju bort våra linbärare när hon visat hur man gjorde med bakselen...Men när vi sen var hemma och skulle prova 2 veckor senare kom vi inte på hur och det sättet vi trodde var rätt så räckte inte remmarna...:angel: Får nog införskaffa sånna där elastiska snören!

bara en bild på mina bensnöre :)

Nora: Jag lyckades på giggen, men inte på min egen rockard, Ni hade iallafall samma vagn :)

På Måndag gäller det förresten, då är det besiktning igen...

Senast ändrad av en moderator:

hehe...skumt! Kan hända att det var pga att vi spände för i lite nedförslut för vi fick ju dra åt bakselen sen. Kanske det funkat om amn drog lite först...:smirk: Röntgade ni inte tidigare? Jag håller tummarna iaf!

jo, han e friröntgad båda fram, ser super ut enligt vet. Och det är ju skönt.

När miamiamia gjorde det där med bakselen på surf, funkade bakselen i halterna då?

/j

Jo det tror jag då... det blev inte så mycket halter det passet:angel: Kändes bara som vi racade framåt hela tiden... Men jag la inte märke till nåt så det funkade nog bra. Sen har vi ju broms som man ibland lägger foten på...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• NPF- diagnoser och dagens skola
  • Hudvårdstråden 2
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka