Använder ni Back On Track-täcke?

Lena Furberg

Trådstartare
Jag ska köpa ett sådant till min hund, fick det billigare då köparen köpt fel storlek. Min hund har D-höfter och vistas mycket och länge i skog och mark med husse när denne klättrar, då blir det ibland längre stunder liggande på kalla backen. Jag tänkte att ett sådant täcke skulle hålla honom varm och mjuk och vara bra för höfterna. Hundens alltså...
Nu läste jag att täcket helst ska vara på 8 timmar om dagen! Det är alltså inte ett täcke man kan använda som ett vanligt täcke, fast med extra bonuseffekt?? Eller?? Min hund har alltså inga besvär från höfterna än, han är bara 3 år, men jag vill förebygga.

Sv: Använder ni Back On Track-täcke?

Jag har använt mig av BOT-täckena i flera år och är mycket nöjd med resultat både i förebyggande efter träning och även i rehab-syfte.
Här kan du läsa lite om användning och invänjning.:)

LÄNK

Jag använder mina som "vanliga" täcken. Använder täckerna vid mycket stillaliggande på träning, ex i bilen när vi tränar sök och på rapportstationerna.

Tycker dessa täcken är superbra då de är långa samt går der en bit på baken, de kan ligga utan att täcket glider upp.

Jag har fått lära mig att det ska användas en timme max första dagarna, sen max 2-3 timmar om dagen i tre veckor och därefter en uppehållsvecka i månaden, för att inte kroppen ska vänja sig. Tänk på att back on track täckena är dopingklassade för hundar vid tävling. Jag har mitt till min artroshund. Har varit super för honom i vinter.

Det är inte doping om man har frisk hund, det står på deras hemsida.

Jag har gjort om en pad för hästar till ett inomhustäcke (mycket billigare alternativ, men hålls förstås inte på lika bra). Brukar använda det på min 15-åring då vi varit på en längre promenad eller då hon inte riktigt kommer till ro. Hon älskar "täcket" och kommer genast till ro och somnar då hon får det på sig.

är jättenjd med schäferns BoT täcke. På taxen får jag inte till det så det passar och måste sy om det.
Använder det som ett vanligt täcke (schäfern har degenreativ myleopati) och även vid stillaliggande i bilen och liknande.

Jag använder BoT-täcke när vi pausar på träning, när han ligger i bilen under transport och är nöjd med det. För bara vanliga koppelpromenader har jag Hurtta Pro-täcke när vädret är risigt.

*KL*

Jag är en flitig användare av BoT-täcket! :bow:

Kör det på intensivt under ett par dagar, sedan en paus. Sedan intensivt igen. De dagar vi har det på blir det ett par timmar, för att det ska ge bäst effekt.

har ett nättäcke och ett utetäcke. Tycker däremot de sitter lite dåligt på schäfern när han ska ligga ner då det stramar åt fram då han är rätt bred och muskulös. Få se om jag får sy om det oxå.

Jag har ett BoT ländtäcke ( till häst) som jag lagt på ett par dubbelvikta bäddmadrasser till min gammelhund...han ligger där hela nätterna( och dagarna också om han är hemma/eller jag r hemma:D ) och älskar täcket...

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har för mig att det är flera här som har ulltäcken till sina hundar och vill höra mig för hur ni tycker dom är. Jag funderar på att...
Svar
10
· Visningar
1 838
Senast: Pilot
·
Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 166
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
1 193
Senast: Scata
·
Hemmet I våras började våra duntäcken få hål i sig och släppa dun. Inte så konstigt, eftersom de var nästan 15 år gamla. Jag försökte sy ihop...
Svar
13
· Visningar
1 466
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka