Använder inte lådan varje gång...

Majjijann

Trådstartare
Jag har tre fem månader gamla kattungar. De har från första dagen de kom hit vetat precis var lådan finns och vad man använder den till. Trots det händer det att jag upptäcker skit på olika ställen i huset. Det är inte ofta, max en gång i veckan, någon gång har det gått tre veckor emellan. Jag vet inte om det är samma katt eller om det är olika, bara en gång har jag lyckats ta en in action. Skiten ligger aldrig på samma ställe två gånger, utan vi har haft sju incidenter på sju helt olika platser i huset. Nu senast i deras egen bur, som står tre meter från lådan.

Finns det någon förklaring till varför de gör så här? Jag tänkte först att det var någon sorts revirgrej, att de ville sätta sin egen lukt i huset. Men det gör de väl snarare genom att kissa här och var? De har aldrig kissat utanför lådan (förutom utomhus). De är kastrerade sedan ett par veckor tillbaka och det har inte ändrat något. Tycker de att lådan är för ostädad? Jag tror det har hänt även när lådan varit nystädad.

hur stort hus har ni? små kattungar kan nog ha svårt att hinna till lådan om de har för stort område att vara på, när jag haft kattungar har jag begränsat utrymmet - först till ett rum och sen ökat, när de har mindre yta har det nästan aldrig hänt olyckor utanför lådan. se till att tvätta noga där det skett olyckor utanför lådan - om de går fel ofta på samma ställe skulle jag ställa lådan där.

Det kan ju även vara så att de inte gillar din sand eller lådans utformning? är det samma som de "vuxit upp med"?

Jag skulle även ha flera lådor om det är fler än 1 katt. minst två lådor till tre katter

Hur många lådor finns det? Och hur många katter totalt?

Vilken typ av lådor är det (med eller utan huv, med eller utan svänglucka)?

Vilken typ av strö är det i lådan (märke och sort)?

Hur ofta rensas lådorna från kissklumpar och avföring?

Vi har bara en låda. Men den är stor som två normalstora och den är utan huv. Det är bara dessa tre katter. De vet precis var lådan finns och huset är inte stort. De hinner till lådan om de vill. De tar sig tid att leta upp ställen där det är lite mjukt, mattor, kuddar och så. De har inte skitit på samma ställe utanför lådan två gånger. Det är slltid nya ställen. Katterna är ute i stort sett hela dagarna bara inne kvällar och nätter. Vi har testat olika sorters sand och det blir samma sak oavsett. Just nu har vi Purinas Tidy cats. Lådan städas en eller två gångrr om dagen men det är inte mycket i eftersom de gör sina behov ute på dsgarna.

Låter vanskligt att låta halvstora katter ha fri tillgång till utevistelse tycker jag. Är de kastrerade? Är det enbart hanar?

Angående bajsproblemet kan det vara så att de inte vill bajsa på samma ställe som de kissar, dvs att de behöver fler lådor att välja på.

Hur kommer katterna överens? Även där är det vanskligt att låta dem vara åtskilda utomhus under en stor del av dygnet. Risken är att de tappar känslan av samhörighet och börjar se varandra som konkurrenter och får svårt att dela låda bara därför.

Vi har bara en låda. Men den är stor som två normalstora och den är utan huv. Det är bara dessa tre katter. De vet precis var lådan finns och huset är inte stort. De hinner till lådan om de vill. De tar sig tid att leta upp ställen där det är lite mjukt, mattor, kuddar och så. De har inte skitit på samma ställe utanför lådan två gånger. Det är slltid nya ställen. Katterna är ute i stort sett hela dagarna bara inne kvällar och nätter. Vi har testat olika sorters sand och det blir samma sak oavsett. Just nu har vi Purinas Tidy cats. Lådan städas en eller två gångrr om dagen men det är inte mycket i eftersom de gör sina behov ute på dsgarna.

Jag skulle börjat med att skaffa fler lådor och ställa ut runt om i hemmet. Den vedertagna rekommendationen är minst en låda per katt plus en. Det är inte ovanligt att katter inte vill bajsa i samma låda som de kissar eller gå på en låda som redan är använd.

Beteendet kan även bero på otrygghet.

Det känns som att katterna inte betraktar lådan som det naturliga alternativet, säger som de andra antligen beroende på att det är för få lådor, eller att något med lådorna inte är tilltalande för dem, sand, utformning av lådan, placering. De flesta katter tycker att en låda med kattsand är det absolut bästa stället att göra sina behov på och blir då "naturligt" rumsrena. Jag har sett att våra katter nån gång letat upp en klädhög eller lagt en hög på golvet men då har det till 100% varit så att lådan varit ostädad eller att katten visat missnöje "demonstrativt" - tex varit ensam för länge eller instängd för länge eller att någon ny katt varit hemma hos dem. Försök ta bort andra "attraktiva" ställen att göra behov på när de är inne, klädhögar, mjuka mattor.

Varför är det vanskligt att låta katterna vara ute?

Det är tre hanar, kastrerade, som jag skrev i första inlägget. Bråkar emellanåt, men är väldigt tajta.

Varför är det vanskligt att låta katterna vara ute?

Det är tre hanar, kastrerade, som jag skrev i första inlägget. Bråkar emellanåt, men är väldigt tajta.

5-månaders kattungar är varken socialt eller mentalt mogna på långa vägar och risken är därför väldigt stor att de råkar illa ut på ett eller annat sätt om de lämnas helt utan uppsikt utomhus hela dagarna. Eftersom de ännu inte har någon utvecklad revirkänsla är risken stor att de traskar iväg dit nosen pekar utan någon som helst känsla för eventuella faror.

Om alla finns kvar när de väl uppnår social mognad och revirkänslan utvecklas (vid ca 2 års ålder) finns det risk för att de börjar se varandra som inkräktare eftersom de då under lång tid haft möjlighet att undvika varandra.

Jag har inte sagt att de är ute helt utan uppsikt hela dagarna.

Jag förstår inte hur det skulle kunna vara bättre att hålla katterna inne. Jag märker att katterna mår mycket bättre när de är ute. De får utlopp för sina instinkter, fångar möss bättre än jag hade kunnat drömma om, och är mer harmoniska när de kommer in igen. De är översociala och klättrar på oss människor så fort vi kommer hem efter att ha varit borta en längre stund. De bråkar mer när de är inne än ute. Trots att de nästan alltid går tillsammans även när de är ute, oavsett om de fångar möss, leker i lagårn, jagar fjärilar eller sover i en hög i hammocken.

Jag förstår vad du skriver om vilka risker som finns. Och jag tycker det är bra att du nämner det. Men jag håller inte med. Jag skulle vara mer rädd om jag släppte ut katterna första gången efter ett år eller två än att släppa ut dem nu när de är unga och formbara. De lär sig genom livets hårda skola. Det finns en anledning till att katten, ett rovdjur, har överlevt så länge. Och om mina inte inte klarar sig är jag glad över att de åtminstone levt ett fantastiskt kattliv!

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 784
Senast: Rhinos
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 389
Senast: Kaching
·
Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 551
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama