Använda tassalva eller inte?

paradiset

Trådstartare
Man hör både för och emot. Har en hund som inte direkt får köldkramp men däremot så kan han om han bara står still lyfta på en tass, säger dock inget. Idag med en bekant som inte kan ha egen hund och därför "lånar" Melvin 1 gång i veckan så ville han hem efter en stund, helt olikt honom. Hjälper salva till att skydda mot saltet? Har hört både att man ska smörja innan men oxå efteråt endast? Han har jättetorra och hårda trampdynor med ytliga sprickor i så har börjat med såpabad vilket har gjort dem mycket lenare.

Sv: Använda tassalva eller inte?

Han har jättetorra och hårda trampdynor med ytliga sprickor i så har börjat med såpabad vilket har gjort dem mycket lenare.

Utveckla gärna detta! Aussien jag har just nu har förjävliga trmpdynor. Stenhårda med massa sprickor. Har smörjt varje dag med helosan- eller skillingaryd-salva, och det blir sakta bättre, men man kan alltså bada med såpa? Är detta mjukgörande eller enbart för att få bort saltet? (salt har vi inget problem med, eftersom vi bara går i skogen/på fälten och nån gång ibland på sandad cykelväg). Vad för såpa? Grönsåpa?

I övrigt har jag inget svar, ingen av mina har problem med kölden/snön. Visst stannar de ibland och biter loss snöklumpar, men ingen klagar;)

Såpan är tydligen lite desinficerande och kan bota lindrig svamp oxå som min har av och till dock utan att det verkar klia och saltet kan ju i sig ge röda "sår". Man låter hunden stå i ljummet fotbad så det täcker tassarna i 5-10 min varje eller varannan dag med en liten dutt grönsåpa i. Torkar tort men sköljer inte bort. Min hund står med alla 4 i varsin bunke, har praktiskt nog 2 fotbad som inte används med en skiljevägg i varje kar så varje tass har sitt kar.

sptassbad.jpg

JAg har fått tips om att spraya tassarna med barnolja innan man går ut. Har inte testat det än själv men ska göra det på vår tax som väldigt lätt får köldkramp.

Skillingaryd , funkar väldigt bra för att mota bort saltet från tassarna i oc med tjäran , Är hundens tassar torra och spruckna hade jag först och främst smörjt med någon tass salva ,tex lamina eller Probs tassvax .

Ett annat tips för att hjälpa trampdynor på sikt är att sätta in fiskolja eller byta till ett fiskbaserat foder .:)

Jag använder silikonbaserat glidmedel under både tassar och hästhovar :)

Jag har jätte problem med min hund. I Malmö så saltas det ju nåt extremt och nu sista dagarna har vi inte kunnat gå mer än 50m utan att han stannat och lyft på en tass och pipit. Var och vaccinerade honom häromdan och passade då på att fråga vetrinären om han tyckte jag borde använda tassalva, det tyckte han inte. Han ansåg att man tog bort den naturliga motståndskraften. Prövade tidigare i vintras att använda tassalva men såg ingen märkbar skillnad.
Jag vet inte vad jag ska göra längre, känns helt hopplöst :(

Om det verkligen känns jättehopplöst, varför inte köpa skor/tofflor till hunden? Om den accepterar de så är det verkligen det enklaste du kan göra för att få bukt med problemet.

Annars har jag heller inget bra tips. Brukar helt enkelt inte göra något förutom duscha av tassarna emellanåt, de spruckna trampdynorna brukar läka fram mot våren och min hund har heller inte visat några symptom förutom att han kan ta upp en tass någon gång ibland.

Tyvärr så går han inte ett steg med skor, redan prövat. Jag håller tummarna att snön ska töa bort snart.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 467
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka