Använda mobilen som modem/router?

Araminta

Trådstartare
Finns det några tekniknördar här?

Jag har hamnat i ett läge där jag måste dels köpa en ny telefon och teckna ett abonnemang till den, dels fixa någon form av internetuppkoppling till datorn hemma. Första tanken som dyker upp är givetvis om det skulle fungera att helt enkelt använda telefonen som modem/router. Vad finns det för fördelar och nackdelar med en sådan lösning? Något man ska tänka på rent tekniskt angående val av telefon och abonnemang?

Jag gör inga avancerade grejer på nätet men vill ha något som är pålitligt och någorlunda snabbt (youtube etc).

Alla tankar och ideer tas tacksamt emot! Det är första gången jag tecknar någon form av abonnemang. Har haft knapptelefoner med kontantkort hela livet så jag är verkligen helt lost :crazy:
 
Sv: Använda mobilen som modem/router?

Nej det funkar inte, tappar batteriet på nolltid och mobilen blir läskigt varm! Har gjort det någon gång vid strömavbrott od men det är verkligen inget att rekommendera, endast en krislösning.
 
Sv: Använda mobilen som modem/router?

För mig funkar det hur bra som helst!
Kopplar in telefonen med usb sladden så den laddas samtidigt, blir inte speciellt varm heller. Har funkar bra både med min iphone 5 och 4.

Jag gör allt som jag normalt gör på internet kollar youtube, streamar osv inga problem alls!
 
Sv: Använda mobilen som modem/router?

Jag gjorde så när jag inte hade internet till datorn och det fungerade hur bra som helst, även om det såklart inte var jämförbart med det "riktiga" internetabonnemang jag har nu. Har oavsett kört så med både iPhone 4S och 5 och ingen har blivit överhettad eller på annat sätt krånglat.
 
Sv: Använda mobilen som modem/router?

Finns det några tekniknördar här?

Jag har hamnat i ett läge där jag måste dels köpa en ny telefon och teckna ett abonnemang till den, dels fixa någon form av internetuppkoppling till datorn hemma. Första tanken som dyker upp är givetvis om det skulle fungera att helt enkelt använda telefonen som modem/router. Vad finns det för fördelar och nackdelar med en sådan lösning? Något man ska tänka på rent tekniskt angående val av telefon och abonnemang?

Jag gör inga avancerade grejer på nätet men vill ha något som är pålitligt och någorlunda snabbt (youtube etc).

Alla tankar och ideer tas tacksamt emot! Det är första gången jag tecknar någon form av abonnemang. Har haft knapptelefoner med kontantkort hela livet så jag är verkligen helt lost :crazy:

Har gjort så ungefär två år, fungerade helt okej. Använde upp datamängden en gång annars har jag hållit mig kring 7-8 GB/månad. Det är dock hopplöst att kolla playkanaler eftersom att hastigheten inte är den bästa, det tuggar även upp datamängd rätt fort.

Skulle inte kalla tethering för "pålitligt och snabbt", men det är billigt och helt okej däremot. Jag valde att skaffa ett riktigt internetabonnemang då mobilen hade en tendens att tjorva vid mina onlineföreläsningar/presentationer och för att min sambo inte alls var imponerad av det hela:D

Jag skulle nog rekommendera ett surfabonnemang till mobilen som du även använder till datorn, om ditt surfande består av lite youtube och mestadels enkla textsidor, t ex nyheter, bukefalos, facebook, bloggande osv.

Om du däremot har planer på att kolla play-kanaler och överlag streama mycket musik och rörlig bild, spela och liknande så är det nog bättre om du skaffar ett billigare mobilabonnemang med ytterst lite surf och så ett riktigt internetabonnemang till hemmet.

Det Centaur beskriver har jag aldrig upplevt. Självklart tar det batterier, men det gör det ju även av att bara surfa med mobilen. Värmeutveckling har mer med mobilens uppbyggnad att göra än med själva funktionen.
 
Sv: Använda mobilen som modem/router?

Det tar enormt mkt mer batteri än att surfa med mobilen. Min telefon är en Xperia Z och jag har ett Surf Max abn.

Om du inte använder nätet så mkt så kanske du kan klara dig med tvillingkort.
 
Sv: Använda mobilen som modem/router?

Det tar enormt mkt mer batteri än att surfa med mobilen. Min telefon är en Xperia Z och jag har ett Surf Max abn.

Om du inte använder nätet så mkt så kanske du kan klara dig med tvillingkort.

Och jag sitter just nu och surfar via min xperia v som inte blivit konstigt varm och batteriet varar längre än när jag surfar direkt från mobilen, så frågan är om det är något knas med din mobil?

/Camilla
 
Sv: Använda mobilen som modem/router?

Jag och min sambo gjorde så i ett år för att vi inte ville teckna ett snordyrt internetabbonemang (hyresvärden hade lagt på en massa fula/dolda avgifter som gjorde att det var enormt dyrt hur man än gjorde). Vi hade varsen iPhone4 och det var inga problem alls. Tänk på att ha fri surf bara, annars kan du ju få betala för allt ditt surfande.
 
Sv: Använda mobilen som modem/router?

Jag kör via mobilen när jag inte är hemma, hemma har vi fast lina.
Inga problem, låter telefonen sitta i laddaren under tiden och då jag använder tjänstetelefonen blir det gratis:)
jobbar för ett av de stora operatörerna så kostnaden är låg även för arbetsgivaren:p
 
Sv: Använda mobilen som modem/router?

Som Lady_vip sa; fri surf! Jag använder min som router ibland men skulle jag använda den på daglig basis skulle inte mina 3 gb räcka långt.
 
Sv: Använda mobilen som modem/router?

Jag funderar på att när mitt nuvarande fasta abonnemang tar slut, skaffa mig ett tvillingkort där abonemanget har obegrändad surf - och sätta det ena sim-kortet i en 4G WiFi-router, som jag sedan kör datorerna genom.
 
Sv: Använda mobilen som modem/router?

Jag har en iPhone5 med halebop rubbet+ eller nåt sånt! Sa upp mitt internet och använder bara mobilens internet dom få gångerna jag startar datorn:)
 
Sv: Använda mobilen som modem/router?

Det fungerar någerlunda om man inte har förnhäga krav, min xperia har ordentlig räckvidd för sin delningsfunktion och det funkar tom okej med netflx men någon enorm kapacitet är det inte.
 
Sv: Använda mobilen som modem/router?

Finns det några operatörer som erbjuder fri surf längre? Telenor har gjort det, min man har abonnemang hos dem bara därför, men jag hittar inget sånt på deras hemsida nu. Inte heller hos Tre, Tele2 eller Telia har jag hittat abonnemang med fri surf. Tre har ett abonnemang med 20 GB surf och Tele2 har ett med 15 GB.
 
Sv: Använda mobilen som modem/router?

Titta på youtube som småklipp eller dra igenom rätt stora material i HD-upplösning?
Bara simpel surf (forum etc.) går det att ta sig fram på en rätt ordinär 3G-telefon. Men utöver 3G finns det olika tekniker för högre datahastigheten (men under 4G). Kolla prisjakt.nu och jämför telefonen du tittar på så den klarar rätt hög hastighet gentemot andra. Brukar vara "man får vad man betalar för", dvs. premiummodellerna har teknik för mer.
Numera är ju 4G/LTE vanligt på dyraste modellerna och det tror jag man behöver för att kunna se 1080p film strömmat. Dock kommer surfmängden om den är bara några GB/månad ta slut illa kvickt.


Iphone kan jag inte med men folk här verkar ju lyckats med det. För en androidtelefon så kan man endera dela ut trådlöst (och då gäller det att du har mobilen i laddaren annars drar batteriet slut direkt) till din dator. Fördel är att kan placera telefonen på ett fast ställe som har bättre mottagning.

Eller så delar man ut internet till datorn via USB-kabeln. När man väljer det så låsas telefonen vara ett s.k. USB-nätverkskort och simulera ett litet nätverk. Det är bara att köra. Annat mot förr (kan man också göra nu) konfigurera uppringda anslutningar (inte bara modem över mobiltelefon utan 3G med), då var man tvungen att leta upp prefixnummer till ens operatör som skulle användas osv.

Kanske kan vara möjligt att för telefonen att dela ut internet över bluetooth (bluetooth network) till din dator men är nog smidigare att köra wlan i så fall.
 
Sv: Använda mobilen som modem/router?

Telenor har tyvärr tagit bort alla sina abonnemang med fri surf. Jag är lycklig, för jag har ett sedan tidigare som jag icke tänker byta bort.
 
Sv: Använda mobilen som modem/router?

Ingen nu längre, vad jag vet. Jag har ett av telenors gamla abonnemang, och tänker hålla fast vid det så länge jag kan. Jag vet faktiskt inte om abonnemanget kan sägas upp av operatören utan att jag missköter mig på något vis, men det finns säkert någon klasul för det. Frågan är bara om de tänker utnyttja det - det känns i alla fall inte som att det är aktuellt på ett par år i så fall.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp