Använda häst som massör?

Boll

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder. Går det? :D
Jag har en häst som faktiskt verkligen KAN massera. Hon gör det bra oxå.
Det enda som krävs är att jag som motprestation kliar/masserar henne undertiden, så masserar hon glatt personen jag har placerat framför henne, med mulen. Hon masserar nacken och neråt, stannar längre på problemområden. Panna, huvudsvål och framsida på axelpartiet.
När jag var gravid masserade hon även min mage.
När jag hade gjort illa foten, masserade hon den.

Funderar på om man kunde göra någon slags verksamhet av detta?
Borde ju kunna fungera som terapi, spänningslösare etc. precis som vanlig massage. Och tänk vilken nytta det kunde göra på personer som har svårt för mänsklig beröring!

Till saken hör att hon inte längre är ridbar till följd av en skada hon drog på sig för ett par år sedan. Såhär kunde hon ju få en egen uppgift igen, förutom att vara sällskap och åkas lite på av barnen.

Men, hur marknadsför man nåt sånt här? Hur når man ut till folk? Och vad kan man ta betalt??

Tacksam för era åsikter :)

// Anna
 
Sv: Använda häst som massör?

Fasiken vad häftigt! Kräver film på detta!! :D

I övrigt har jag ingen aning om hur man marknadsför/vad man tar betalt...
 
Sv: Använda häst som massör?

Vilken cool häst!

Har du kollat så att det inte är bara för att det är du som hon masserar?
 
Sv: Använda häst som massör?

Nej, det är inte bara mig hon masserar. Jag masserar/kliar henne och hon masserar dem jag placerar framför henne. Ännu så länge har hon inte nekat någon :D
Barn pillar hon mest i håret och i nacken, men vuxna masserar hon hela överkroppen på.
Har en kompis som hon har masserat grundligt flera gånger.
Får ta och filma så att ni får se ;)
 
Sv: Använda häst som massör?

så gör våra hästar med, till och med fölen gör så om man kliar dem! Ser väldigt roligt ut, har film på det men hittar den inte längre!
 
Sv: Använda häst som massör?

Ja, ungefär som när hästar kliar varandra gör hon. Fast hon använder bara läppen.
Och hon kliar inte bara runt på måfå utan hon går verkligen igenom hela ryggen.
På barn "joxar" hon bara runt lite. Har en film på det :D

Här pillar hon min son i nacken
http://www.youtube.com/watch?v=bse3cQR95rs

Men som sagt, på vuxna, stora barn, och om man väntar in henne, så "masserar" hon mera och stannar inte på samma ställe eller pillar lite på måfå.

Får försöka filma det med ;)

// Anna
 
Sv: Använda häst som massör?

En vacker dag tror hästen att hon har hittat det stället där människan vill bli kliad, och då är de inte skönt längre.
Syns att hon är på ä att nypas på filmen ;)
 
Sv: Använda häst som massör?

Jättemånga hästar gör så där. Det är ju så de gör på varandra. MEN de använder även tänderna ibland (i ren välmening), så man ska passa sig väldigt noga för när det väl händer är det INTE skönt... ;)
 
Sv: Använda häst som massör?

Oh ja, jag vet att massor av hästar kliar på människor. Men hon är den enda jag stött på som verkligen masserar HELA kroppen. Ska försöka filma det så ni får se hur jag menar. :D
På filmen joxar hon ju bara runt i nacken på min son.

Jag har ägt denna häst i 14 år och hennes kliande/masserande har utvecklats/blivit mer "strukturerat" genom åren. Hon är en väldigt, väldigt snäll och människokär häst :heart
Och vi har kliat varandra massor, hon och jag, genom åren och inte EN gång har hon använt tänderna.

Någon enstaka gång har hon råkat nypa om det varit ett extra skönt ställe jag kliat henne på. Det är som om hon vet att vi människor är klena små stackare som inte klarar hårda tag ;)

Jag märker även väldigt tydligt på henne om det är för skönt och då är det bara att lugna ner kliandet lite :D
 
Sv: Använda häst som massör?

Din gulliga häst får gärna massera mig :D

Jag tycker det syns på filmen att hon använder mulen.

Men den som ska bli masserad skulle behöva något att sitta på. Det finns någon speciell sorts "snabbmassage" där man behåller kläderna på och sitter upprätt och lutar sig framåt på en slags stol/ställning. Kommer inte ihåg vad den typen av massage heter, tyvärr. Men jag tror att hennes "klient" skulle behöva något sådant, så att hon kommer åt axlarna och ryggen och den som blir masserad kan slappna av samtidigt. Annars står man nog och håller emot istället, och det är inte direkt avslappnande.

Underbar idé!
 
Sv: Använda häst som massör?

En vacker dag tror hästen att hon har hittat det stället där människan vill bli kliad, och då är de inte skönt längre.
Syns att hon är på ä att nypas på filmen ;)

Såg också det, skulle aldrig kunna vara avslappnad under hästmassage. Min erfarenhet säger att tänderna alltid kommer, frågan är bara NÄR:D

Jättegullig häst dock, men ja som sagt, tillslut biter dom.
 
Sv: Använda häst som massör?

Min häst vet också att man inte använder tänder på människor, hon är också duktig på att klia fint med mulen :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp