Äntligen!

J

Juvelflickan

Jag har haft problem med att få min islandssto att äta...
Förut åt hon inte ens 5 kg per dygn, var väldigt orolig... Jag rakade halva halsen och hon bröjade äta lite bättre. Sedan jag rakat henna ännu mer - under magen m.m. - så äter hon nu 9 kg per dygn!!!! Helt underbart! Hon är finare än någonsin och i perfekt hull!
Tror nämligen att hon matstrejkade pga för hög kroppstemperatur förut, hon har ju täcke nu men det finns nog inget som värmer mer än den pälsen:crazy: Däremot äter de andra hästarna i stallet inte bra, har en hemskt lång och ojämn päls...
Ville bara skriva av mig...
Hejdå!

Sv: Äntligen!

vad bra att hon äter igen, det är hemskt när dom inte gör de :P jag är glad för din skull ! :bump:

Om man klipper, krävs mera mat pga hästen måste hålla värmen. Så saken faller i sin naturlighet sas. Då behöver den ju mera hö för att klara av den biten, så det tycker inte jag var så konstigt.

Tycker som Boj, det var inget direkt konstigt om man tänker på det sättet.
Hon ansåg sig väl inte behöva mer än 5 kg för att hålla lagom värme.

Jo absolut, det vet jag.
Men det kändes så hemskt när jag inte fick i henne mer än knappa fem kg per dag förut...

5 kg är inte förfärligt lite, det räcker ju till ca 400 kg häst. Om jag förstått saken rätt, så är din häst betydligt mindre än så och antagligen tyckte hon att det räckte till just då. Så jag tror att du led mer än din häst.;)

Höet har inga bra värden enligt analysen. Hennes buk var uppsvullen och hon gick i hård träning.

Nu sa jag inte att hon hade täckning för sina behov, utan grovfoderbiten var inte exeptionell. Har själv en pålla som det bara inte går att få i mer än 6-7 kg hösilage per dygn, hon äter helt enkelt inte mer. Skillnaden här dock kanske är att, detta foder har mycket bra värden och ger full täckning så när som på magnesium. TS är 61 % i detta fall, och jag hade helst sett att hon åt runt 8 kg eftersom hon vistas mestadels utomhus och är dessutom stor.

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 559
Senast: mackan
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 357
Senast: mily
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 072
Senast: elle12
·
N
Katthälsa Urinstopp! Det finns en lösning! Efter 4 spolningar som inte gav något resultat bestämde vi oss för att göra en operation på Aslan...
Svar
1
· Visningar
7 129
Senast: kebabbert
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama