Äntligen fått passet! Men...

M

Madeleine Nilsson

Igår fick jag äntligen passet till min (islands)häst. Allt var rättstavat, så det var ju jätteskoj, men det fattas ju släktingar såg jag sedan:confused: . Morfar, morfars mor och morfars far. Morfars far är Hrafn 802, så det kan ju knappast bero på att hon har oregistrerade släktingar eller något sånt. Lite synd, hade velat ha hela stamtavlan med i passet... Någon som vet varför det är så här?

Sen var det en till sak. När jag skickade in allt kryssade jag i en ruta att jag ville ha tillbaka det gamla registreringsbeviset, när de makulerat det eller vad det nu heter. Jag fick det inte tillsammans med passet, så nu undrar jag om nån vet ifall man får det senare?

Sv: Äntligen fått passet! Men...

Jag visste inte ens att man kunde få tillbaka det ursprunliga registreringsbeviset.
Jag fick det nya passet för drygt ett år sedan och då fanns det ingen ruta att kryssa i för att få tillbaka det när jag skulle skicka in alla dokument.
Undrar om de har det kvar? Får nog maila och kolla....

Jag fick också passet till min ena häst nyligen och inte heller där var originalet med. Jag vill ju gärna ha det så mailade avleskansliet och bad om det och det var inga som helst problem att få hem det, man får betal 100kr, det är väl postförskott antager jag.
De sa att de brukade inte skicka tillbaks det på grund av att det inte längre var någon värdehandling utan det var ju nya passet som gällde istället.
Men som sagt maila kansliet och fråga så kan de kanske fixa så att du får originalhandlingarna tillbaks!

Jag mailade och fick svar direkt att de skickar det idag.
Däremot nämnde de aldrig att det skulle kosta något, så det hoppas jag inte.

Får man fråga vilket könummer du hade?

Sveipur skrev:

Jag skickade in mina papper i början av december och har könummer 2602 på den ena och den andra skickade jag in i början av Januari och har könummer 4260.
Vad har du/ni för könummer?
/A_Z

Jag har runt 3000 tyå, 2997 eller nåt, lä få vänta i evigheter...

Vi som fick passen för några(2004) år sen fick registeringslappen tillbaka i passet. Ordentligt fastsatt.

Förlåt får jag låna tråden lite:angel:

Jag ska skicka in och ansöka om pass, har dock lite frågor.

Ska jag skicka orginalet på regbeviset?

Ska jag skicka köpekontraket (kopia) på köpet?

Är det ngt mer som jag ska tänka på?

Har gjort chip och id-kontroll så de papprena ska ju in, fick några sträck-koder hur gör jag med dem?

Mvh Fatima och tack för lånet hopps det är ok.

Sveipur skrev:

I november fick jag ett "brev" där det stod att jag hade nummer 1077. så jag blev väldigt förvånad när jag fick passet så här tidigt. Skickade in i somras.

Yoshi skrev:
Förlåt får jag låna tråden lite:angel:

Jag ska skicka in och ansöka om pass, har dock lite frågor.

Ska jag skicka orginalet på regbeviset?

Ska jag skicka köpekontraket (kopia) på köpet?

Är det ngt mer som jag ska tänka på?

Har gjort chip och id-kontroll så de papprena ska ju in, fick några sträck-koder hur gör jag med dem?

Mvh Fatima och tack för lånet hopps det är ok.

Klart det är okej!
Jag kan svara på några av frågorna i alla fall.

Man skickar in reg.beviset i original (jag var rädd att det skulle komma bort på posten, men det gick ju bra i alla fall)

Köpekontrakt var nog bara om man skulle ha ägarbyte registrerat. Tror jag... De ville ha gamla ägarens adress och telnr och allt sånt av mig eftersom jag registrerade ägarbyte.

Sen skrev jag en separat lapp om att jag ville ha namnen rättstavade då det stod helgalet på reg.beviset och det fixade de!

Ingen som vet varför vissa släktingar är "borta"?

Kontakta kansliet, de är snabba att svara!

keilir skrev:
Jag har runt 3000 tyå, 2997 eller nåt, lä få vänta i evigheter...

Hur kollar man det där? Var inne på SIF:s hemsida och letade, men hittade inte den länken!

Sammets_rosa skrev:
Hur kollar man det där? Var inne på SIF:s hemsida och letade, men hittade inte den länken!
Man får hem en "lapp" från Sif om vilket könummer man har. Det tar lite mer än en månad att få den.
/A_Z

Aha, det förklarar ju allt. Skickade in två handlingar för två ston f. 05 tidigt i höstas och fattade inte ett dugg om det här med kö och könummer. Kan ju bero på att jag helt enkelt aldrig fick några könummer. Men de prioriterar ju de äldre hästarna först och stona här hemma ska ju inte säljas eller expoteras så det är ju ingen brådska för min del!

Madeleine Nilsson skrev:
Klart det är okej!
Jag kan svara på några av frågorna i alla fall.

Man skickar in reg.beviset i original (jag var rädd att det skulle komma bort på posten, men det gick ju bra i alla fall)

Köpekontrakt var nog bara om man skulle ha ägarbyte registrerat. Tror jag... De ville ha gamla ägarens adress och telnr och allt sånt av mig eftersom jag registrerade ägarbyte.

Sen skrev jag en separat lapp om att jag ville ha namnen rättstavade då det stod helgalet på reg.beviset och det fixade de!

Tack snälla för svaret, då är det bara att ta tag i det och skicka in alla papper.

Mvh Fatima

Jag fick hästpasset idag (könummer 1051). Allt på hästen var helt rätt ifyllt, men som ägare stod en person med väldigt snarlikt namn som mitt (men inte identiskt) och med ett annat medlemsnummer i SIF. Så nu är väl någon annan registrerad som ägare till min häst.:confused:
Hoppas de svarar på mitt e-brev snabbt.

Däremot hade de rätt adress på mig som ägare till hästen, för annars hade ju inte passet kommit till mig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka