Sv: Äntligen BYGGLOV!
Tack!!
Jag har dåliga erfarenheter av kollektivstall i de trakter jag bor nu. Jag tycker det är skoj att träffa andra hästmänniskor vid träning o tävling, men jag upplever att somliga låter sina allra sämsta sidor "blomma ut" i stallet, och det är jag inte intresserad av. Det blir en energitjuv även om man försöker hålla sig utanför allt tjafs.
I det näst senaste stallet var det mycket god stämning bland hästägarna men tyvärr gjorde stallägaren sitt bästa för att orsaka problem för både hyresgäster och resten av sin omgivning vilket resulterade i att samtliga till slut flyttade en efter en. I nuvarande stallet har vi "inhysingar" hamnat mitt uppe in en familjekonflikt och det är inte alls skoj, en av stallägarna har flyttat över en natt, utan att informera hyresgästerna. Att hon flyttat var iof väldigt bra då det kommit till vår vetskap att hon hanterat våra hästar på ett fullständigt "regelvidrigt" sätt o riskerat skador såväl psykiskt som fysiskt. Dock är info alltid bra att få om förändringar. Som tur är så är de andra "inhysingarna" jättegulliga o vi löser situationen bra själva. Dock är det en riktig soppa!
Så, eget stall är helt överlägset tycker jag. Har haft eget stall i 22 år tidigare så vi vet vad det innebär att vara låst, har dessutom alltid haft minst 2 hundar (har nu 3) som det inte alltid är så lätt att lösa hundvaktsfrågan för. Så vi är vana! Men det är så otroligt många fördelar med eget stall! Vi fodrar 4 ggr per dag o det är inget problem med den levnadssituation vi har. Vi har också trevliga hästvana grannar samt gulliga vänner som hjälper till. Vi vill dessutom ta föl efter vårt fina sto och det är en omöjlighet i de kollektivstall som finns häromkring i alla fall.