Antibiotika och vaccination

G

GaurdianAngel

Ja, hur fungerar det. Enligt vet. så får jag inte vaccinera tiken nu, då hon ska gå på antibiotika i 10 dagar. Under dessa dagar så går vaccintiden ut.

Någon som hört annorlunda? Ska ringa ytterligare en vet. och fråga om man verkligen inte får mixa dessa preparat.

Sv: Antibiotika och vaccination

Problemet är inte antibiotikan utan att den infektion som orsaken till behandlingen kan störa vaccinationen. Varför så bråttom att du inte kan vänta 10 dagar?
PL

Tiken ska egentligen vaccineras senast den 20:e juni.

Fick svar från blodprovet att tiken har erlichias och ska börja med antibiotika imorgon eller senast måndag om vet. inte hinner ringa in receptet imorgon. Det ska hon äta i 10 dagar. Då hinner ju vaccinationen "gå ut" innan kuren är avslutad.

Fast är det så petigt med vaccinationen? Har för mig att det inte är jättekris om det skulle gå ett par veckor "över tiden"...

Det är nog ingen större fara om man missar några dagar hit eller dit, men det brukar bli griningt när man ska visa upp vaccinationskortet på tävlingarna sedan. Och det slipper jag gärna...

På hund finns inga krav på att alla vacc skall vara utförda inom tiden utan uppehåll. Det räcker att den sista vacc är gällande, blir ngn grinig ändå är det bara skitsnack.
PL

Det är väl 4 år mellan vaccin som gäller för prov...? Iaf för utställning och jag skulle tro att det är samma för lydnadsprov.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 011
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
837
Senast: animalasia
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
637
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka