Antagligen en mycket dum fråga om sele och skaklar

A

Alanis

Jag är novis inom körområdet, trots att jag kört min häst regelbundet i 10 år.
Så här är det:
Jag har 2 st hästar, inte samma storlek, men nästan.
Jag har 1 st Rockard (tror att den kan kallas så) på bilaxel med fasta skaklar och ögla för möjlighet att hänga svängel.
Jag har 1 st 4-hjulig åkvagn.
Jag har 1 st loksele som passar båda hästarna
Jag har 1 st bröstsele (dålig modell) som passar perfekt till den ena hästen och är lite för stor till den andra.

Jag har alltid kört den gamla hästen med Rockarden och bröstselen inklusive baksele.
Den lilla hästen är precis inkörd och nu kommer den egentliga frågan: Eftersom lokselen passar henne bäst och bröstselen egentligen är ganska dålig, funderar jag på om jag kan använda någon av dessa till vardagskörning med Rockarden. Mina funderingar går kring att använda lokselen med draglinor och svängel och sen att skaklarna bara sitter "löst" så att hon drar med draglinorna. Men om man har fasta skaklar, kan man göra något sådant då?
Hur skall jag annars göra?

Jag antar att jag måste införskaffa ny sele??
Jag funderar lite på travsele, men tror att vagnen och terrängen är lite för tung för det. Vad kan vara en rimlig sele? Jag tror framförallt att hästen skall motionsköras med rockard och ibland köras 4-hjuligt. eventuellt skall sambon träna med maratonvagn.

Tacksam för hjälp i resonemanget!

-Alanis

Sv: Antagligen en mycket dum fråga om sele och skaklar

om du läser lite på dom andra trådarna där jag skrivit/skämt ut mej hehe så kan du följa vägen från att jag trodde jag gjorde ett dåligt köp och köpte en torr bröstsele för en billig summa till att jag nu kommit på hur jag ska fästa allt (draglinor, baksele, och skaklar i ett högre läge) jag har även beställt en helt ny vagn specialgjortd och avvägt till min häst...så det kan ju vara problemet för dig att båda hästarna inte e riktigt lika höga då kommer antagligen (om vagnen är anpassad för den stora hästen) den lilla få bära en framtung vagn som blir tyngre på däckeln...men om den är anpassad efter den lilla hästen så blir vanen bara lite baktung och lättare i däckeln för den stora hästen....
du kan testa det med att sätta er i vagnen och känna trycket i däckeln det ska vara ungefär 5kilos tryck har jag för mig.

vill du skaffa en ny sele med draglinor o allt så är ju giggsele eller maratonselar att föredra. men jag håller stenhårt på det att det är mkt viktigt att vagnen är bra avvägd oxå och det bästa är ju om den passar den lilla hästen för då blir det ju som sagt bara lättare för den stora.

Grundtips: Till 1-axlat bröstsele/giggsele. Till 2-axlat beroende på. För tyngre jobb loksele, för lätta bröstsele. Väldans grovt och med en stor gråzon. Dom olika seltyperna existerar av en viss anledning! ;)

I ditt fall, rekommenderar jag en "ny" bröst/giggsele som passar i storlek till hästen. Är lite konfunderad av din beskrivning om den gamla bröstselen. Dom brukar ju gå att justera ganska bra?

Skillnaden mellan 1 och 2-axlat vad gäller skaklar är ju, att 2-axlat endast sköter styra/bromsa, medan 1-axlat dessutom balanserar hela vagnen. Därför blir förutsättningar och krav olika. Det gååår, att använda lokselen till en rockard (gör det själv nån gång ibland), men det ställer lite speciella krav på tillvägagångssätt. Vanligtvis är dessutom lokselens däckel inte lämplig för skalmar.

Kan inte travets grejer, men jag förutsätter, att dom är optimerade för bankörningens villkor, och därmed mindre lämpliga för "vanlig" körning.

Slutligen... Som några varit inne på i tidigare trådar, är det mycket viktigt att selar är av god kvalité och väl anpassade för hästen. Selar som hängt på ett lider sedan 40-talet, passar bara som dekoration.
En begagnad i bra skick kan däremot vara en utmärkt lösning. Man behöver inte alls tävlingsstuk eller lyxutförande för vardagsåkat.

LIA

Jag kör min ponny (fjordkorsning) med tvaaxlad (bilaxel) rockard och loksele. Med sin hals är hon inte riktigt anpassad för bröstsele utan verkar trivas bättre med loksele. Den hade tidigare en "mjuk" däckel vilket funkade bra en gang i veckan pa henens välmusklade rygg. Sen mer mer körning var de tinte lika bra utan jag införskaffade en däckel med bage i järn. Bagdäckeln är handsmidd opch gammal men nu försedd med nytt läder.

Dem amdra hästen körs med travsele och enaxlad rockard av travmodell (bekväm och med travets draglinor). Har bytt ut den smala kortbröstan mot en bredbrösta och det funkar utmärkt även i sämre terräng. Har tidigare använt min travsele med den tyngre rockarden (bilaxel) utan problem. Dock har den inte draglinor sa det var nackdelen.

En travsele är ju dessutom billigare än gigg- och maratonselarna. Gar att hitta bra begagnat da manga har bytt/byter ut standardselarna mot de med snabbfästen. Om du köper travsele sa tänk pa att de flesta delar gar att köpa nytt och byta ut. Endast det som sitter "fast" maste man ha sadelmakare till. Och kom ihag att kolla sa att däckeln passar da den är försedd med ett järn.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 270
Senast: Mezcal
·
Körning Jag ska köpa mig en inkörd häst (vill ha en bruksnordsvensk) och håller på och funderar på vilken utrustning som ska inhandlas. Den...
Svar
4
· Visningar
1 419
Senast: trassel
·
Körning Vad ska jag tänka på? - era bästa råd och misstag ni gjort. Det är tänkt att inkörningen som jag jobbat långsamt med sedan i somras...
Svar
4
· Visningar
1 711
Senast: djezima
·
Körning Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination. Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag...
Svar
15
· Visningar
3 840
Senast: -Catherine-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama