Ansvar som hästägare när man har medryttare

A

agg

Om jag har en medryttare/vän som rider min häst (tillfälligt eller regelbundet).
Har jag då något som helst ansvar för vad som sker när den personen rider eller sköter om hästen? Om personen tex blir illa sparkad eller ramlar av och skadar sig.

Undrar även över ansvaret om hästen skulle bli skadad när ryttaren har hand om den? Om hästen skulle skadas av att ryttaren gör något oansvarigt eller dumt? Kan man kräva ersättning då eller får jag "skylla mig själv" för att jag har lånat ut hästen till den personen?

Hoppas ni förstår vad jag menar. :D
 
Sv: Ansvar som hästägare när man har medryttare

Nej, ridning/hantering av häst på privat nivå är på egen risk.

Däremot om någon skadas av förenings hästar tex på ridskolor blir det en annan bild.

Min häst orsakade ett benbrott på en tjej när han skulle in från hagen. Svaren vi fick är att det är på egen risk och att man ska se till att vara ordentligt försäkrad.

I mitt avtal för medryttare har jag påtalat detta, att ridning/hantering sker på egen risk.

Som svar på sista frågan så ja, där kan man bli ersättningsskyldig om hästen skadar sig, beror dock på vad man avtalat om.
 
Sv: Ansvar som hästägare när man har medryttare

De ggr jag har haft medryttare har jag alltid informerat om att jag håller den personligen ansvarig för vad som händer när den hanterar min häst och att jag av den anledningen aldrig har omyndiga medryttare.
 
Sv: Ansvar som hästägare när man har medryttare

Har man Agria så är alla människor runtom hästen försäkrade genom hästens försäkring, om jag tolkar det hela rätt. Huruvida andra försäkringar erbjuder detta vet jag inte. Och jag vet inte heller hur det fungerar i praktiken.
 
Sv: Ansvar som hästägare när man har medryttare

Det har jag hört en representant från Agria säga, men enligt honom var det inte så hos andra bolag.
 
Sv: Ansvar som hästägare när man har medryttare

Om jag har en medryttare/vän som rider min häst (tillfälligt eller regelbundet).
Har jag då något som helst ansvar för vad som sker när den personen rider eller sköter om hästen? Om personen tex blir illa sparkad eller ramlar av och skadar sig.

Undrar även över ansvaret om hästen skulle bli skadad när ryttaren har hand om den? Om hästen skulle skadas av att ryttaren gör något oansvarigt eller dumt? Kan man kräva ersättning då eller får jag "skylla mig själv" för att jag har lånat ut hästen till den personen?

Hoppas ni förstår vad jag menar. :D

Om jag skulle ha medryttare på min häst så skulle jag såklart se till att ha en försäkring som även täcker min medryttare, för hur mycket jag än lovar att hästen är snäll så kan olyckor hända.
Om hästen skulle bli skadad på grund av slarv eller liknande så hade jag ju fortfarande haft en försäkring men jag hade krävt medryttaren på självrisken och ev andra kostnader kring vård.
 
Sv: Ansvar som hästägare när man har medryttare

Jag förutsätter att folk är så smarta att de har en ordentligt olycksfallsförsäkring.
Skador på häst och utrustning får medryttaren stå för.
 
Sv: Ansvar som hästägare när man har medryttare

Det här har diskuterats i ett antal trådar - åsikterna går isär ....

Det viktiga är att resp part ( hästägaren och medryttaren ) vet vad som gäller. Skriv ett enkelt avtal där ni reglerar vem som ansvarar för vad. Muntliga avtal gäller men är svåra ut bevishänseende.
Det är 1000 ggr bättre att ta ev obehag med att diskutera ansvarsfrågen innan ngt har hänt än när det väl har hänt. Blir man inte överens så gör man klokast i att avbryta det hela ...
 
Sv: Ansvar som hästägare när man har medryttare

Självklart blir det att skriva avtal som jag ska ha en medryttare som ska rida regelbundet. Men om en bekant/vän ska rida enstaka gånger så kan man ju inte skriva avtal hela tiden. Det är därför jag undrar vad som gäller, utan avtal.

Men nu vet jag. Tack för era svar. :)
 
Sv: Ansvar som hästägare när man har medryttare

Dock ska man tänka på att agria incident inte är tillräcklig som olycksfallsförsäkring utan man måste se till att man har en egen, bra försäkring.

Det är en del som agrias täcker, men den är långt från optimal så jag skulle inte känna mig säker vid att bara ha den.
 
Sv: Ansvar som hästägare när man har medryttare

Fast vid en genomläsning är det ju verkligen ingen försäkring att hänga i julgranen.

Nä, jag säger som andra. Se till att försäkra er så som ni vill vara försäkrade, det är bästa lösningen. Alltid.
 
Sv: Ansvar som hästägare när man har medryttare

Det är personligt ansvar.

Jag är för tillfället medryttare och jag har en specialförsäkring som täcker om jag skulle bli skadad i stallet (oavsett om det är på hästryggen eller inte).
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Först och främst: jag undrar inte på grund av att en risksituation uppstått, utan "bara" på grund av att det är en hel del hundar i...
Svar
5
· Visningar
2 130
Senast: Happimess
·
Ekonomi & Juridik Hypotetisk frågeställning, jag har funderat på det här ett tag. Om en hund skrämmer en häst, så skada uppkommer på någon/något, vems är...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 356
Senast: citrus
·
Hästmänniskan Efter haft egen häst tog jag paus från ridsporten. Funderade på att ta upp ridningen igen och blev tillfrågad om att bli med medryttare...
2
Svar
22
· Visningar
2 001
Senast: Lingon
·
Ekonomi & Juridik Hej Jag har studsat över flera annons senaste tiden som är på väldigt dårligt engelska, och sen från ofta konstiga herr namn som "Evan"...
Svar
5
· Visningar
1 634
Senast: Loons
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp