Ännu en tunn häst tråd

urkella

Trådstartare
Min appis är enligt mig för tunn man ser revbenen på honom från vissa vinklar vilket jag inte tycker man ska göra, har haft honom i 2 månader nu och han har ändrats mkycket i kroppen på kort tid så gissar att det har gjort att han tappat lite i vikt + fällningen. Men vad kan man ge honom för att få upp hullet ? För stunden äter han runt 13-14 kg hösilage (torrt ca 80-90 i TS gissar jag på) Det är inte analyserat. 1 kg salsa müsli (bas foder), 3 koppar betfor (då torrt) med minneraler, 2½ dl foderjäst, 3 matskedar soja (vilket vi sakta ökar) Han går i gräs hage nu så äter även en massa gräs, innan detåt han runt 15-16 kg hösilage. Dom i stallet anser att han inte är tunn, men håller inte med.

20017443.jpg

här såg han ut när han kom, inga revben men tanigare i kroppen och mer valpig

Sv: Ännu en tunn häst tråd

På bilden ser han tunn ut! Är han avmaskad denna vår mot bandmask? Om han är det så ös i honom grovfoder och komplettera gärna med 3-5 kg lucern om du inte har analyserat grovfoder. Han äter ju väldigt lite kraftfoder oxå.. Hur gammal är han och gör han något arbete?

han avmaskades för 2 veckor sedan, han går som sagt på fir tillgång på hösilage, äter mindre nu pga gräset, men äter mycket ändå, har väldigt god aptit. Han är 3 år,kastrerades för ca 4 måndare sedan. Han arbetar knappt något, han marktränas nästan varje dag, men det är ju mer psykisk än fysisk träning.

Har också erfarenhet av tunna hästar. Fick hem min häst från att ha haft honom ute på foder i 8 månader. Han var tunn när han kom hem och hade tränat tämligen hårt, dessutom haft erlichia ca. 1,5 månad innan han kom hem och då även rasat i vikt.

Så här såg han ut i sept-07
http://s3.photobucket.com/albums/y93/Stopek/?action=view&current=IMG_3973.jpg
http://s3.photobucket.com/albums/y93/Stopek/?action=view&current=IMG_3982.jpg

Jag gav honom fri tillgång skapligt grovfoder (med det menar jag 8-9 MJ och ca.60 SMRP per kg TS) och gav krafft, betfor, kornhavrekross. Kraftfodret i ca. 3 kg om dagen. Han gick upp tämligen långsamt.

Sedan köpte jag sojamjöl och under två månaders tid gav. ca. 300 g per dag (= tillskott på 100 g extra protein - alltså dosen av vad ett bra hö på 10 kg skulle ge). Då hände det saker mycket snabbare. Tre msk sojamjöl är så gott som inget tillskott alls. Har ej vägt, men gissar att det ger 10 g extra, ungefär ett extra kg bra hö eller havre.

Idag ser min häst ut så här.

http://s3.photobucket.com/albums/y93/Stopek/?action=view&current=maxochmille027.jpg
http://s3.photobucket.com/albums/y93/Stopek/?action=view&current=millecalli0805002.jpg

Så i dagsläget har han hull att ta av, men har inte musklat sig, då han inte varit igång pga behandling av spatt. Tyvärr detta efter den hårda träningen och de obefintliga musklerna på en ömmande rygg som orsaken. Förhoppningsvis kan han bli en trevlig promenadridningshäst.

Jag har nu sedan mindre än en vecka tagit hem en häst som också är mager. Den är magrare än den förra hästen och redan nu öser jag på massor av sojamjöl. Jag anser sojamjöl vara ett alldeles utmärkt fodermedel för att snabbt ge hästar muskler och hull. Gör att de orkar äta det vanliga fodret med. Jag ser sojamjölet som ett komplement som sedan tas bort när hästen nått hull och idealvikt och att den sedan kan äta på sitt vanliga foder.

Denna häst äter nu 4 kg korn/havrekross, 300 g sojamjöl, 300 g betfor + fri tillgång grovfoder. Hoppas hästen snabbt tar sig. Den är ung och väldigt lite riden, så här är det åtminstone till att starta från början och inte från ett läge med slitage av hästen. Så ser hästen i dagsläget ut.

http://s3.photobucket.com/albums/y93/Stopek/?action=view&current=millecalli0805003.jpg
http://s3.photobucket.com/albums/y93/Stopek/?action=view&current=millecalli0805005.jpg

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Skall kanske tillägga att den första hästen fick en tydlig foderring på hovarna vid starten av att sojamjöl började ges. Men inget som överhuvudtaget påverkade honom på något sätt.

Din häst ser inte heller lika illa ut som mina och har tydliga muskler. Skulle dock inte skada med mer hull innan igångsättning. Ville snarare dela med av mina erfarenheter till flera, då jag sett så mycket elände när jag letat häst denna omgång. Att hitta en häst i prisklass 30-40 000 kr som var vid gott hull verkade vara en hel omöjlighet. Vet inte om det helt enkelt beror på okunskap om utfodring eller om det helt enkelt är så att de som är villiga att skiljas från hästen till det priset är i akut penningknipa och har nallat på hästfoderutgifterna.

Till SeaGirl M, andra hästen skall enligt ägaren ha fått ca. 3 kg lucern om dagen. Det är inte ett foder anser jag som snabbt ökar på hull, utan snarare ett normalt dagligfoder.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Så här smal var våran ena häst när han kom till oss..

Jag gav honom 2kg lusern, 1½kg korn, 5dl kli och 5 dl betfor. Samt fritt med hö (oanalyserat tyvärr)

han blev finare redan efter ett par veckor

kallenrhankomtilloss.jpg

Så här smal var våran ena häst när han kom till oss..

Jag gav honom 2kg lusern, 1½kg korn, 5dl kli och 5 dl betfor. Samt fritt med hö (oanalyserat tyvärr)

han blev finare redan efter ett par veckor

kallenrhankomtilloss.jpg

Vore intressant att se hur hästen ser ut nu och hur lång tid det gått på den foderstaten.

Man kan också undra vad hästen fått innan den kom till dig om det räckte med såpass moderat foderstat för att få den i hull. Vad gör folk egentligen med sina hästar?

Hälsning Maja

Hälsning Maja

Vore intressant att se hur hästen ser ut nu och hur lång tid det gått på den foderstaten.

Man kan också undra vad hästen fått innan den kom till dig om det räckte med såpass moderat foderstat för att få den i hull. Vad gör folk egentligen med sina hästar?

Hälsning Maja

Hälsning Maja

den fick bara 10 kg ensilage och 7dl av nått färdigfoder (kommer inte ihåg vilken mix)

jaa, jag har också ställt mig frågan, Vad folk gör med sina hästar egentligen:confused:

Detta var ju för 2 år sedan vi köpte honom,1 juni 06.
1½ månad senare såg han ut så här med betet, plus lusernet,kliet och kornet

kalle15juli.jpg

och i september när han hade gått på betet var han så häär fin :banana:

bstisar.jpg
[/IMG]

Han är inte särskilt svårfödd, han står sig numera jättefint på fritt med hö, 4dl kli, ½kg korn och 1 dl soja under vintern

okey, då e det ju bara att öka på sojan :p, har hört att dom lätt blir dåliga i magen av det därför jag ökat sakta :p men då jag får i honom så pass mkt foderjäst kanske han klarar av ökning av sojat, hur mkt är 300 g i dl form el liknande ?

jag har bara gett 1 dl soja.
De kan ju bli dåliga i magen av det.

men i ditt fall skulle jag nog ge lusern.

Men du kanske har bete nu?

Jag har problem med min hästs mage. Han är mer eller mindre lös (varierar snabbt och flera gånger per dygn) hela tiden. Får fri tillgång på tyvärr rätt dåligt hö. Till det får han 1,5kg havre (värden lika bra som lusern), 8dl sojamjöl (480g), 1dl B-vitaminer och 1dl mineraler som passar höet. Han tål ej hösilage eller betfor, och jag skulle tro att det är pga melassen han ej tål betfor, så jag har inte många fodermedel att välja mellan. Men jag tycker det fungerar relativt bra på den foderstat han har nu, bygger sakta muskler men revbenen syns tyvärr i vissa vinklar. Men det hoppas jag att sommarbetet kommer råda bot på! Sen i höst hoppas jag på ett bättre hö!

Att min häst skulle vara lös i magen pga sojan tror jag inte eftersom han varit lös/mindre lös ända sedan jag köpte honom. Han har sina bra och sina dåliga dagar.. Och vet har inga tips att ge längre...

Han får totalt 158,76 MJ och 931,7 gram smrp/dag. Men han tillgodogör sig inte allt pga sina lösa mage.

Jag tycker du ska öka på sojagivan rejält och även öka mängden hösilage till honom :) Men man ser en tydlig skillnad mot när du köpte honom!

Jävlar vad han musklat sig!:laugh: Men det kan vara så att det har varit lite snål på energisidan, så han blivit lite väl deffad. Om han redan äter väldigt mkt protein kan man ju lägga på nån dl olja i fodret, röra ner, så brukar de få lite mer hull under huden. Så man bakar in revbenen och musklerna lite. Man ser ju musklerna att det inte är mkt fett under huden där heller.

Edit: är det ingen annan i tråden som tycker att hästen väldigt utvecklade muskler men inget fett under huden? Nu när jag läser verkar de flesta vilja lägga till mer protein. Jag tycker det mest är fettet som fattas, hästen ser ut som när kroppsbyggarna deffat bort fettet, dvs har ätit tillräckligt med protein men energin är för låg.

Senast ändrad:

Usch jobbigt läge, men det känns ändå som att lösningen för er är att iaf prova ta ner sojan och se om det ordnar sig med magen, byta ut mot mkt lusern tex eller krafft protein och se om det blir nån skillnad. Om magen inte mår bra så kan man ju stoppa in hur mkt som helst utan att det ger resultat. :(

kan testa att både öka på sojan och blanda in olja :) vad är det för olja man ger då ? jo han har väldigt ytliga muskler eller vad man ska säga, man ser det ganska så tydligt på denna bild, och han har ju biffat till sig även om han blivit tunn samtidigt.

Till SeaGirl M, andra hästen skall enligt ägaren ha fått ca. 3 kg lucern om dagen. Det är inte ett foder anser jag som snabbt ökar på hull, utan snarare ett normalt dagligfoder.
Jag håller med om att lucern kanske inte är det snabbaste sättet att få upp hullet på en mager häst, men ett av de skonsammare alternativen om grovfodret inte är analyserat eller är dåliga värden på eftersom lucern är ett grovfoder...Själv hade jag lagt på flera kilo Krafft sport, vetekli, betfor och olja som komplement för att få upp hästen i BRA hull...

Shit, värsta bodybuilderhästen du har, det ser definitivt ut som att lite fett kan få den lite mer hälsosamt rund och go. :) Bra att den är välmusklad iaf! Men det är inte så nyttigt för hästar att ha får låg fetthalt i kroppen, de kan slås hårt av sjukdom osv. Men fin är den!

Olja, du kan ge nån matolja bara. Majsolja brukar jag ge, känns safe och bra och smakar ok, billigt. Rapsolja kan eventuellt mixtra lite med hormonnivåer, men de är inte säkra.

Senast ändrad:

Min vet tyckte att jag skulle undvika pelletterat och ge råvaror och/eller müsli.

Idag har jag köpt mig en säck eggersmann mash och ska prova ge det! Han åt det iaf med glädje! :) Jag hoppas verkligen att det hjälper. Om han tål eggersmanns foder så har ju dom en variant som heter "vital senior müsli" som jag har hört ska vara toppen för att späcka på lite ;) Peppar peppar!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 603
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Zamira
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 478
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 645
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka