Ännu en tråkig tråd....

3

300hk

jaha nu fick jag tummen ur röven och gick o köpte mig trådlös nätverk....jag köpte en router och usb kontakt som man kan ha på den bärbara... Har kopplat in allt och försökt installera allt..
Det står att det ska funka på både den bärbara och på den stationära...och det lyser att det ska funka...Några ideer ang detta??
Jag har gått igenom allt flera gånger, stängt av och satt på...
Men eftersom man inte är sådär jätte haj på detta så är jag nog f*n blind....

Edit: routern heter Topcom,finns på elgigantens hemsida..
 
Sv: Ännu en tråkig tråd....

Och hur gör man det?
Installerat drivrutinerna? Jag fick bara med mig en cd skiva som skulle sättas i den bärbara men inget annat...När man skulle installera på den stationära så fick man ip adress som man skulle gå in på och där kunde man ställa in allt...
 
Sv: Ännu en tråkig tråd....

Du ska gå in i routern via ip-adressen du fått. Skriv in den i adressfältet i exporer. Du har antagligen 192.168.0.1 eller liknande. I nyare routrar brukar det finnas en wizard som är lite lättare att följa. I routern måste du ställa in ditt login och lösen till din ISP (=internetleverantör).

Se'n ska du se till att din ip-adress tilldelas automatiskt. Det gör du där du har dina nätverksanslutningar. Högerklicka och välj egenskaper. Titta längs ner i tabellen. Där står det något om tcp/ip öppna den och bocka i "automatisk tilldelning".

Lycka till!
 
Sv: Ännu en tråkig tråd....

Utöver det Basilika beskrivit så kolla inställningar/kör guider (nu förutsätter jag att du har Windows XP) under Start/Kontollpanelen/Guiden konfigurera nätverk och/eller Guiden Skapa trådlöst nätverk.

Var noga med att tilldela ditt nätverk ett lösenord så att ingen annan kommer åt det.
Jag har flera gånger surfat på grannars/kompisars grannars nätverk bara för att de inte har vett att skydda sig.

Här är en artikel om hur viktigt det är att skydda sitt nätverk:
Lätt knäcka trådlöst nätverk
 
Sv: Ännu en tråkig tråd....

Bra att du påpekar det om att skydda nätverket! Det glömmer jag nämligen bort för jag har inga grannar, bara granar och de är inte så intresserade av min internetuppkoppling :angel:
 
Sv: Ännu en tråkig tråd....

Sådär. Nu har jag fått det att funka. Jag hade gjort inställningarna rätt samt kopplat rätt men routern ville inte acceptera ip-nummret. Så man fick tvinga i det så nu funkar allt. Att det ska vara så krångligt hehe...
 
Sv: Ännu en tråkig tråd....

en till som sitter i träsket nu... :)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har en trådlös usb-grej (D-Link) för att koppla upp datorn på internet. Men internetuppkopplingen krånglar. Det börjar med att det...
Svar
3
· Visningar
1 173
Senast: Yukionna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp