Ännu en maskningsfråga...

Salandge

Trådstartare
Jag har fått svar på träckproven nu och de visade bara utslag på stora/lilla blodmasken.

Mina två har 250 EPG (treåringen) och 600 EPG (sexåringen)... Så om jag nu förstått det hela rätt bör de avmaskas med ivermectin- eller moxidectinpreparat innan betet och sedan efter preparatets intervall?! Bör jag välja samma preparat som förra året eller ska jag byta?

Ponnyn hade 0 EPG och han bör då inte avmaskas alls nu innan betet men däremot efter betets slut?

Sv: Ännu en maskningsfråga...

Vad hade du förra året då ?? Jag skulle satsat på Cydectin då du har Stora Blodmasken..villket inte är *bara*..Den är inte att leka med. Ponnyn skulle jag struntat i och ta den bara vid installningen på hösten. Håll dig till intervallerna.

Det här är första gången jag skickat in träckprov (men inte sista...) Förra året avmaskades dom med Bimectin...
Jag var ju inte ännu om dom har stora blodmasken, svaret på odlingen har inte kommit. Hur vanligt är det att dom har stora?

By the way - med ordet bara menade jag inte att bagatellisera blodmasken, jag menade snarare att som inte hade någon annan slaga mask... ;)

Fast dom brukar ju inte ha några andra maskar mer än blodmasken om dom är så gamla som dina hästar...ja bandmask då...fast det kanske du kollat ?

Mynta2 skrev:
Fast dom brukar ju inte ha några andra maskar mer än blodmasken om dom är så gamla som dina hästar...ja bandmask då...fast det kanske du kollat ?

kollat - fanns inga!

Appropå bandmask, för flera år sedan hade vi en häst i stallet som var kraftigt maskangripen, han sket ut stora "ormbon" med långa, vita maskar... Det bör väl ha varit bandmask?!
Man kunde aldrig ha gissat att den hästen skulle vara så maskangripen... Den var blank, i perfekt hull osv.

Ormbon av långa vita maskar (runda?) låter mer som spolmask.

Liknande trådar

Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 790
Senast: L.N
·
Hästvård Köpte en ny häst i juni förra året som efter träckprov fick positivt på stor blodmask efter odling (totalt 60 EPG liten/stor blodmask)...
Svar
1
· Visningar
1 376
Senast: Madick
·
Hästvård Vi har gott om gräs året om i både sommar o vinterhage. Vår 2013: Min häst 0 EPG blodmask, ingen förekomst av bandmask. Flyttas till...
Svar
1
· Visningar
1 109
·
Hästvård Hej! Jag skickade in ett träckprov tidigt i måndags morse. Det var alltså nattens träck. Tyvärr kom det inte fram till labbet förrän på...
Svar
5
· Visningar
1 295
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama