Ännu en hundmat-tråd. Barf & nutra nuggets

canine

Trådstartare
Djungel som det är i hundmatsvärlden för en inte så kunnig så skulle jag behöva lite råd från buke.

1. Min första undran är, ni som ger Barf till era hundar, vad väger de och hur många "bollar" mat får de/dag? Min tik väger 9 kg och hon får barf på kvällarna (har inte hållt på så länge) och då får hon 2 bollar, men enligt anvisningarna ska hon egentligen bara ha en boll/portion (=25 g ca.) Men tycker det känns väldigt lite?

Min andra fråga ang. barf är är det bra eller dåligt att ge både detta och torrfoder? eller spelar ingen roll. Har märkt att hon blivit något lösare i magen sedan jag började ge henne detta så tänker att det kanske blir för mycket att bara ge henne det och inget torrfoder.?

Tredje frågan : Om man jämför barf mush med vom hundmat vilket anser ni vara bäst för hundarna?

2. Min nästa fråga på annat ämne är vad ni har för erfarenheter av nutra nuggets foder? ni som använt det då.

Kan tillägga att hon är i lagom form nu, varken för smal eller tjock.

Tacksam för all hjälp!:)

Först och främst: barf är en förkortning för "bones and raw food" eller "biologiskt anpassad rå föda", det är INTE ett påhitt av Mush och de flesta som barfar ger inte mush. De flesta som barfar plockar ihop olika sorters kött, inälvor och ätbara ben och ger det i rätt proportioner till sina hundar, ingen färdigköpt hundmat m.a.o. ;)

Om din hund blir lös i magen av något färskfoder eller av Mush så beror det mest sannolikt på att maten innehåller för lite kalicum för just den hunden. I sådana fall är det lätt avhjälpt genom att du blandar i lite krossat äggskal eller benmjöl. Hur mycket är individuellt, börja med liiite, se om det blir bra, testa mer och mer tills det blir bra.

Vanligtvis behöver hundarna mat som motsvarar 2-3% av kroppsvikten per dag. Små hundar kan behöva något mer, men som alltid är det individuellt och bäst är att titta på hundens hull. Min unga saluki tex, hon äter nästan ett halvkilo kött per dag trots att hon bara väger 18kg.

Vad gäller VoH jämfört med Mush så skulle jag välja det sistnämnda alla dagar i veckan. VoH skulle jag bara ge om jag inte hade möjlighet att ge något annat färskfoder som hunden mådde ok på.

Först och främst: barf är en förkortning för "bones and raw food" eller "biologiskt anpassad rå föda", det är INTE ett påhitt av Mush och de flesta som barfar ger inte mush. De flesta som barfar plockar ihop olika sorters kött, inälvor och ätbara ben och ger det i rätt proportioner till sina hundar, ingen färdigköpt hundmat m.a.o. ;)

Tack för svaren på alla frågor :) det var slarvigt skrivet av mig så för att förtydliga menar jag Mush ! :up:

Djungel som det är i hundmatsvärlden för en inte så kunnig så skulle jag behöva lite råd från buke.

1. Min första undran är, ni som ger Barf till era hundar, vad väger de och hur många "bollar" mat får de/dag? Min tik väger 9 kg och hon får barf på kvällarna (har inte hållt på så länge) och då får hon 2 bollar, men enligt anvisningarna ska hon egentligen bara ha en boll/portion (=25 g ca.) Men tycker det känns väldigt lite?

Min andra fråga ang. barf är är det bra eller dåligt att ge både detta och torrfoder? eller spelar ingen roll. Har märkt att hon blivit något lösare i magen sedan jag började ge henne detta så tänker att det kanske blir för mycket att bara ge henne det och inget torrfoder.?

Tredje frågan : Om man jämför barf mush med vom hundmat vilket anser ni vara bäst för hundarna?

2. Min nästa fråga på annat ämne är vad ni har för erfarenheter av nutra nuggets foder? ni som använt det då.

Kan tillägga att hon är i lagom form nu, varken för smal eller tjock.

Tacksam för all hjälp!:)

Mina hundar får MUSH Barf Vaisto sen några veckor.
Stora hunden ska ha 16 bollar(ca 20-25 kg) om dagen och lilla 2 bollar om dagen(enligt anvisning).
Men min lilla är en hund på 2 kg knappt, så 2 bollar om dagen för en 9 kg låter lite lite i mina öron?

Jag har bara positiva erfarenheter än så länge. De är bra i magen, fina i pälsen och även den lille kräsne herrn som knappt åt sitt torrfoder älskar denna mat!

Mina hundar får MUSH Barf Vaisto sen några veckor.
Stora hunden ska ha 16 bollar(ca 20-25 kg) om dagen och lilla 2 bollar om dagen(enligt anvisning).
Men min lilla är en hund på 2 kg knappt, så 2 bollar om dagen för en 9 kg låter lite lite i mina öron?

Jag har bara positiva erfarenheter än så länge. De är bra i magen, fina i pälsen och även den lille kräsne herrn som knappt åt sitt torrfoder älskar denna mat!

Tack för ditt svar. Ja hon får ju 2 bollar på kvällen, morgonen får hon torrfoder, så egentligen skulle hon nog ha 3-4 om dagen om jag bara gav Mush. Men jag tycker ändå det känns lite lite.. Hon kanske egentligen skulle ha 6 bollar om dagen om man räknar på att din hund får 2?

Tack för ditt svar. Ja hon får ju 2 bollar på kvällen, morgonen får hon torrfoder, så egentligen skulle hon nog ha 3-4 om dagen om jag bara gav Mush. Men jag tycker ändå det känns lite lite.. Hon kanske egentligen skulle ha 6 bollar om dagen om man räknar på att din hund får 2?

Enligt tabellen verkar det som att hon borde få 8 bollar om dagen om hon är normalaktiv. :)
Eller ja det är ju 10 kg, men 7 kanske?

Enligt tabellen verkar det som att hon borde få 8 bollar om dagen om hon är normalaktiv. :)
Eller ja det är ju 10 kg, men 7 kanske?

Måste ha räknat fel någonstans eftersom jag bara fick det till 4 om dagen :o får dubbla till 4 bollar på kvällen tror jag nu, hon verkar ändå fortf. lite hungrig efter hon fått. tack ! :) lär ju märka om hon får för mycket och går upp i vikt.

Jag BARFar mina hundar så som Red_Chili gör, dvs komponerar rått kött o ben av olika slag. Han tunnar ut om han bara får 500 gr om dagen. Han behöver 700 gr, varav en del långsamma kolhydrater.

Min 6kgs blandrastik får 6st MUSH Vaisto köttbullar om dagen så det låter väldigt lite det du ger till din. I början fick hon hälften bullar (3st) och hälften torrfoder, men sen i somras går hon endast på färskfoder.
Jag har märkt på henne att beroende på vilken "smak" jag ger så ser avföringen lite olika ut så jag blandar lite för att det ska bli lagom.

Liknande trådar

Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 454
Senast: vallhund
·
Hundhälsa Min hund går just nu på MUSH Barf (vanliga korvarna) och har gått på det i ca 2 veckor (tidigare gått på Vaisto Starter i en månad så...
2
Svar
21
· Visningar
2 887
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa Jag vet att ämnet har tagits upp hur många gånger som helst och nu är det jag som inte vet vad jag skall hitta på. Den aktuella hunden...
Svar
7
· Visningar
885
Senast: Philosophia
·
Övr. Hund Min hund, schäfer hanne på snart 3 år, har väldigt svårt att hålla vikten vilket har gjort att jag har fått exprementera lite med olika...
Svar
4
· Visningar
1 177
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka