Annorlunda haglösning!?

Domino_s

Trådstartare
Eftersom jag har lite dåligt med plats här hemma för hage just vid huset så har jag kommit på en annan lösning som kanske skulle kunna funka.
Förutsatt att bonden som äger den marken säger okej till det hela. Men han har redan sagt okej till att vi lånar/hyr en bit utav fältet som ligger närmast vårt hus.

Jag kan i dagsläget göra en hage som är lite över 0,5ha precis vid huset/blivande stallet. Detta är för litet som vinterhage enligt mej. (Sommarhagar finns på annat ställe, så det är inget problem)
Dock finns det i änden av detta gigantiska fält som jag då fått låna en bit utav en rejäl skogs/ängsdunge på 1,5 ha som vore helt perfekt som hage.
Förutsatt att bonden säger ja, visst skulle det vara möjligt att göra en "kanal" ner till denna hage så att man sammanbinder hagarna på detta sätt.
Kanalen skulle bli ca 45-50 meter lång om man drar den på det kortaste stället.

Mvh Domino_s
 
Sv: Annorlunda haglösning!?

Jag tror inte riktigt jag förstår vad du frågar efter? Men förr hade vi det alltid så, eftersom vi hade vattnet uppe vid stallet, så sen gick det "gångar" till respektive hage.
 
Sv: Annorlunda haglösning!?

Ja gör du bara vägen mellan hagarna tillräckligt bred så att det inte blir bråk mellan hästarna där så fungerar det säkert.
 
Sv: Annorlunda haglösning!?

Ja gör du bara vägen mellan hagarna tillräckligt bred så att det inte blir bråk mellan hästarna där så fungerar det säkert.

Jag hade tänkt göra den 4-5 meter bred. Det är bara två hästar, en liten häst och en b-ponny. Och de är bästa vänner så bråk behöver jag inte tänka på..:laugh:

Mvh Domino_s
 
Sv: Annorlunda haglösning!?

Är nog mer tveksamt om bonden går med på det. För som jag fattar det kommer det att bli en gång tvärsöver hans mark istället för en hage runt om ert ställe.
 
Sv: Annorlunda haglösning!?

Är nog mer tveksamt om bonden går med på det. För som jag fattar det kommer det att bli en gång tvärsöver hans mark istället för en hage runt om ert ställe.

Gången kommer gå utmed en avdikning, naturligtvis inte mitt i..:laugh:
Det vore vansinne... Utan min hage + den biten vi redan fått låna närmast huset, sen en gång på max 50 m i ena kanten på fältet ut till ängs/skogsdelen..:laugh:

Gjorde en halvtaskig snabb skiss på hur det skulle kunna se ut. De gråa är vårat hus till vänster och stallbyggnaden till höger. Det mörkgröna är våran mark+det redan lånade. Det orange är gången och det ljusgröna är ängs/skogsdelen. Det övriga blåa är en del av hans fält.
Och som sagt, det är inte proportionerligt över huvudtaget, men så får ni en uppfattning hur jag tänker iaf..

http://cdn.publishme.se/cdn/5-1/1025900/images/2013/hagforslag_50e5d13fe087c31fa489e596.jpg

Mvh Domino_s
 
Senast ändrad:
Sv: Annorlunda haglösning!?

Vi hade en gång längs med vinterhagen upp till sommarhagen i ett stall jag stod i, då vattnet var nere vid stallet, men det fungerade bra. Del av den gången användes även som sjukhage när det behövdes.
 
Sv: Annorlunda haglösning!?

Bara det är ok med bonden så verkar det ju jättebra, särskilt då du har hästar som är goda vänner. En sån gång inbjuder till att de rör på sig mer och kanske blir en fin liten race-sträcka för dem? Och om du nån gång behöver minska hagen av nån anledning så är det lätt att stänga av gången.
 
Sv: Annorlunda haglösning!?

Vet ju inte hur dikningen ser ut men det kan vara så att om det är ett öppet dike kan det vara en skyddzon och då får den kanske inte användas som hage.

Men det är ju sådant som markägaren vet.
 
Sv: Annorlunda haglösning!?

Det låter ju bra att göra så. Jag har gjort på liknande sätt. Bakom vårt hus i skogen går hagen i en smalare gång för att hästarna ska kunna gå på båda sidor om huset. Det funkar jättebra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp