Annonsbilder som ser ut att ligga i inlägg

Philosophia

Trådstartare
Jag gillar inte layouten när det kommer till hur bildannonser läggs in i anslutning till inlägg, dvs. att annonsen ligger i samma "ruta" som enskilda inlägg istället för mellan enskilda inlägg. Flera gånger har jag trott att det är den som har postat inlägget också är den som har postat annonsen. Detta blir särskilt problematiskt i de fall som det inte tydligt framgår att annonsen är en annons, utan att den ser ut som en bild som har postats i inlägget av den som skrev inlägget.

Förutom att det är förvirrande (jag kunde t.ex. inte nyss förstå varför någon hade lagt in ett bildcitat av Stephen Hawkins tillsammans med bilder på frisyrförslag) så är det även etiskt tveksamt med annonser som ligger i postade inlägg eftersom det kan framstå som att den som har postat inlägget på något sätt rekommenderar eller står för det som annonsen är föremål för.

Jag ser förresten nu att frågan har varit upp tidigare. http://www.bukefalos.com/threads/reklam-i-tradar.1445890/

Jag upplever dock det som betydligt mer frekvent nu - samt att det är väldigt mycket reklam. Jag förstår så klart att reklam är inkomst och att det är en förutsättning för Bukefalos existens, men jag tror också att det är så att för mycket reklam kan få sidan att dö ut. Åtminstone har jag en gräns där förekomst av reklam och annonser inte vägs upp av det som erbjuds. Med det sagt så tycker jag inte att reklam egentligen är ett problem (förutom dold reklam), utan problemet är när avsändaren ser ut att vara den som har skrivit inlägget. För att förtydliga så menar jag att det rent av är etiskt problematiskt.

Jag har inte trott att detta varit ett stort problem att man tror att en banner under ex.vis Svara-länken kan tros tillhöra inlägget. I den nya versionen som jag arbetat med ett tag ligger bannern mellan inläggen, så risken borde vara betydligt mindre då.

Jag anser att antalet banners på sidorna är få, framförallt om man jämför med andra sidor. Säg gärna emot med exempel.

Jag har dessutom minskat antalet med 10% senast igår.

Som du skriver behövs annonserna för att få inte lite pengar för att bland annat betala för servrar m.m.
Hur mycket skulle du och alla andra vara villiga att betala för att slippa se annonserna, per år?

Jag har inte trott att detta varit ett stort problem att man tror att en banner under ex.vis Svara-länken kan tros tillhöra inlägget. I den nya versionen som jag arbetat med ett tag ligger bannern mellan inläggen, så risken borde vara betydligt mindre då.

Jag anser att antalet banners på sidorna är få, framförallt om man jämför med andra sidor. Säg gärna emot med exempel.

Som du skriver behövs annonserna för att få inte lite pengar för att bland annat betala för servrar m.m.
Hur mycket skulle du och alla andra vara villiga att betala för att slippa se annonserna, per år?

I vissa fall kan det se ut som att bannern ligger i inlägget då inlägget inklusive bannern ligger inom en och samma "ruta". Det gäller särskilt om någon inte har gillat inlägget. När inlägget har gillats skapas en tydligare avskärmning. Utan tydlig avskärmning flyter bannern in i inlägget, särskilt om inlägget i sig avslutas med en bild. I många fall syns det tydligt på själva annonsen att det är reklam, men i andra fall är det inte lika tydligt. Det beror lite på omständigheterna hur pass problematisk kombinationen blir.

Eftersom valet av annonser styrs av algoritmer så kan även annonsinnehållet relateras till trådinnehållet. Men det verkar (efter en mycket kort empirisk undersökning från min sida) oftast ske när man har använt sökfunktionen.

Banners högst upp och andra ställen där man förväntar sig banners är relativt oproblematiskt tycker jag. Banners bland inläggen tror jag ärligt talat sänker intresset för sidan. Reklamen blir för påträngande.

För webbsidor som har ett av ägaren till domänen egenproducerat innehåll i form av exempelvis artiklar av högre kvalitet så kan jag vara beredd att betala för att slippa reklam - säg mellan 50-100 kr/månaden. Men ärligt talat, jag skulle inte betala för ett forum med framförallt användargenererat innehåll. Men som jag skrev tidigare så har jag inget problem med reklam i sig och kanske heller inte mängden, men det finns ju ett brett spann mellan algoritmstyrd klickoptimerad reklam från AdSense som blir särskilt irriterande om den får en olämplig placering. För ett så stort forum som Bukefalos så borde det dock inte vara svårt att sälja annonsplatser istället för att använda sig av AdSense.

Samma mängd reklam, samma utformning och samma placering är helt ok för mig.
Bara den placeras MELLAN inläggen och inte inne i inläggets ruta.

Alternativt att någon linje eller liknande avgränsar om den måste vara i rutan, men ser helst att det kan undvikas. Vill trots allt ha reklamen där för att kunna finansiera sidan. ;)

Som jag skrev ovan, ligger den mellan inläggen i den nya versionen som jag hade hoppats uppdatera till redan. Tyvärr är det så att vissa tilläggsscript som finns till den gamla versionen inte ännu finns till den nya, ett av dessa berör moderatorerna så jag har valt att vänta lite med uppdateringen.
Jag skall se om jag kan ändra placeringen i trådar innan dess, men det kräver en del arbete, på en version som jag ändå vill byta bort och som väl haft annonserna på denna plats i flera år?

Som jag skrev ovan, ligger den mellan inläggen i den nya versionen som jag hade hoppats uppdatera till redan. Tyvärr är det så att vissa tilläggsscript som finns till den gamla versionen inte ännu finns till den nya, ett av dessa berör moderatorerna så jag har valt att vänta lite med uppdateringen.
Jag skall se om jag kan ändra placeringen i trådar innan dess, men det kräver en del arbete, på en version som jag ändå vill byta bort och som väl haft annonserna på denna plats i flera år?
Ska det ändå fixas så är det väl onödigt.
Menade mer att bekräfta att om den kommer mellan inläggen så blir det bättre. Att omfattningen, storleken m.m. att själva reklamen är där inte är problemet.

Ok. Jag tolkade ditt inlägg som att detta var den nya versionen. Men det var jag som läste slarvigt. Då ser jag fram emot den nya versionen! :)

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 919
Senast: Nahar
·
Bukefalos Hej, Nyss försvann ett par av min ainlägg då jag hade länkat till bilder på två olika sadlar, likadant utseende men olika märkesnamn...
Svar
10
· Visningar
1 628
Senast: Gunnar
·
  • Låst
IT & mobiler Innan du lägger in en bild, läs igenom följande: Infoga bilder inne på inläggen gör att alla direkt ser din bild när tråden öppnas...
Svar
1
· Visningar
5 014
Senast: domino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama