Sv: Anmälningsavgifter mm
I proppen bör det ha stått vart anmälan skall skickas, står det inget annat så är det den adressen man skall skicka sin avanmälan till.
Oftast finns det i en propp två tel nr - ett som gäller förfrågningar FÖRE tävlingen och ett telefon nr som avser TÄVLINGSDAGEN. Oftast går det tel nr som avser tävlingsdagen till ett sekretariat som är bemannat just på tävlingsdagen, alltså är det inte lönt att ringa dit tidigare.
Om du gjort avanmälan enligt instruktion i ryttarmeddelande så slipper du betala någon straffavgift men du måste betala anmälningsavgiften om du inte har veterinär eller läkarintyg. Detta är enligt TR mom 131, se Break-a-legs inlägg ovan. Enligt TR är ekipage som ej avanmält att betraktas som startanmälda, vet ej mom, och om ett ekipage uteblir utan att avanmäla så har klubben rätt att ta ut straffavgift. Som jag skrev ovan så om det inte står något specifikt om vart man skall avanmäla och när så är det TR som gäller, och man ringer det tel nr som står i proppen, alt skickar till den adress som står i proppen.
alice skrev:
Nej, inte mycket!
Jag har varit tvungen att strycka mig från de två senaste anmälningarna pga olika orsaker. Vid den första stod det klart och tydligt i ryttarmeddelandet att avanmälan skulle ske senast ett visst klockslag ett visst datum och sedan ett telefonnummer. Gjorde avanmälan enl instruktionen.
Nu vet jag inte vilken gren det var, men om det var hoppning och du avanmälde senare än en vecka innan tävlingen så skall du betala anmälningsavgift, även om du följt instruktionerna för avanmälan. De instruktioner som finns i ryttarmeddelandet har som jag skrev inget att göra med om du skall betala anm avg eller ej, de reglerar bara när sekretariatspersonalen vill ha in avanmälningar för att kunna göra startlistor. Vad är svårt att förstå här?
alice skrev:
Vid den andra tävlingen stod inget om hur avanmälan skulle se! Jag ringde det telefonnummer som stod angivet att gå till sekretariatet och gjorde avanmälan måndagen innan tävlingen (som skulle vara kommande söndag). Det stod att ekipage som uteblir måste betala startavgift+straffavgift+administrativ avgift. Uteblir för mig är ekipage som inte dyker upp utan meddelade, men är det enl klubb/TR?!
Uteblir = ej avanmält - enligt TR. Om du avanmält måndagen innan (=mindre än en vecka) så skall du betala anm avgift (måste klubben skicka faktura så blir det också en adm avgift). Allt enligt TR. Hade det här gällt min klubb och du ringt till det nr som anges som sekretariatsnr så hade inte den som skulle haft avanmälan fått den, dvs enligt sekretarietet har du inte avanmält, eftersom normalt går det numret till ridskolan och de har inget med tävlingen att göra. Det är bara på själva tävlingsdagen det numret fungerar. I våra proppar/RM står ALLTID ett nummer att ringa före tävlingen.
Det är lite dåligt av klubben du skulle tävla hos att inte skriva ut vart man skall ringa före tävlingsdagen, men tittade du om det fanns något nr i proppen? Det behöver ju inte stå specifikt att det gäller avanmälningar utan det kan stå förfrågningar tex.
alice skrev:
Fanns ingen adress el mejladress i ryttarmeddelandet för ev avanmälan! Om avanmälan nu SKA ske skriftligen enl TR bör väl arrangerande klubb skriva ut var avanmälan ska hamna så man vet att det kommit fram till behörig person!
//Alice
Titta då i proppen! Där skall det ju stå en adress att skicka anmälningarna till, det är ju samma person som skall ha avanmälningarna - annars hade det nog stått något annat i RM.
Det här blev långt - hoppas det nu blev klarare - annars vet jag inte hur jag skall förklara.
/A