Anmäla eller ej?

R8n

Trådstartare
Jag känner till en familj som från början hade 4 kattor. Förra sommaren fick 3 av deras kattor kattungar och 4 av ungarna blev kvar. Vet att de har nu 4 honor, 1 hane och 3 som jag inte vet könet på alla okastrerade.

Nu löper deras honor för fullt så de lär ju få en massa kattungar i sommar. Har pratat lite smått med dem och när katterna kommit på tal har svaret blivit "jamen vad gör man då?" har då svarat att man kan kastrera så de inte blir flera och då tyckte ägaren att jomen det låter bra kanske ska vi göra det.

Men det har de inte gjort och det känns som att de skiter i att de kommer få ännu flera katter kvar efter den här sommaren.

Det mest jobbiga är att när de har kull/ar hemma så frågar de alla de pratar med om de inte vill ha en kattunge. Så de bryr sig inte heller om vart katterna hamnar. Jag som djurvän vill ju såklart att detta får ett slut innan man läser i lokaltidningen om att man har omhänderatgit 30 katter hos denna familj. Och veta att man hade kunnat göra någonting för att förhindra detta.

Hur skulle ni göra, kolla och se hur det blir den här sommaren eller ringa och anmäla på en gång? får man vara anonym? vart anmäler man?
 
Sv: Anmäla eller ej?

Man får anmäla anonymt ,till länsstyrelsen.
Om katterna är välskötta vet jag inte vad man kan anmäla nu.
Man måste ha tillstånd för att ha fler än 2 kullar och ha fler än 9 katter och det kommer ju inträffa snart om katterna inte kastreras.
Det kanske går att anmäla nu och djurskyddsinspektören ringer och pratar med familjen.Det kan räcka att en myndighet säger till för att de ska sätta igång och kastrera katterna.
 
Sv: Anmäla eller ej?

Tipsa dem om en bra veterinär som kan kastrera deras katter.
Locka dem med att de får rabatt om de går iväg med alla djuren.
Sådär kan de inte ha det,det måste de själv inse!
Kanske det finns nån veterinär som har kastreringskampanj (=tillfälligt sänkt pris på kastreringar).
Hjälp dem så gott du kan - så är du en ängel!!! - för de verkar aaaningen tafatta och oförmögna att ta itu med problemet.
Eftersom de tyckte kastrering var en god idé när du förde det på tal vill de nog egentligen ordna det.
Har de bil? Ibland är det just transport till veterinär som det faller på.
Om du har tid och lust att hjälpa dem så går det nog att ordna på egen hand.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
643
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 882
Senast: Badger
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
562
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
778

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp