Anlägga ridväg-allemansrätten??

R

Raline

Mina föräldrar äger en gård på ca 40 ha, sammanhängande.
Dom planerar att göra en väg/bana längsmed gränsen, den ska bitvis vara beläggd med flis. Detta för att vi ska ha en trevlig runda att rida i alla gångarter!
Vägen kommer att gå över beteshagar, åker och i skogen.

Kommer denna att omfattas av allemansrätten???

När man kostar på en väg såpass mycket vill man ju inte någon ska "flängrida" och förstöra den!

En grannes unge har redan galopperat sönder en jättefin gräsväg:cry:
(inte vår dock)

Sv: Anlägga ridväg-allemansrätten??

Först och främst: Allemansrätten gäller bara så länge man inte förstör något. Det är också omdebatterat i vilken utsträckning ridning innefattas av allemansrätten.

Att rida sönder vägar ingår ALDRIG i allemansrätten.

Anlagda, privata ridvägar har jag svårt att tänka mig omfattas av allemansrätten. Å andra sidan; så länge inget förstörs kanske det kan vara vits att höra med omkringliggande ryttare om de är beredda att betala en slant för underhåll och därmed få rida på slingan?

Ja det skulle ju vara ett jätte bra alternativ!! Får ta och kolla med dom när allt är klart!

Men du tror inte att dom kan kräva att få rida där?? Utan att betala underhåll?? För det kommer att bli endel skötsel och underhåll!

Vi har en galoppbana en bit från oss, den är anlagd runt deras betesfält (privat alltså). De släpper inte in andra ryttare på den, vissa utvalda har fått erbjudande att rida där mot betalning.

Så nej, jag kan inte tänka mig att anlagda privata "anläggningar"/ridslingor ingår i allemansrätten till häst. Vettigt kan vara att ringa kommunen och berätta hur läget ligger till, ofta får ju kommunen frågor från ryttare. Sedan sprider man detta besked till större anläggnigar i närheten etc, att detta är PRIVAT och inte för allmänt nyttjande.

jag tror att man får rida där så länge man inte förstör, för allemansrätten gäller överallt, så länge man inte förstör, men andra ord kan man inte rida på odlade åkrar o div för då förstör man ju.

man får ju tillomed rida i hagar, så för mig känns det ganska självklart att slingan skulle omfattas av allemansrätten, men allemansrätten är även en skyldighet, inte bara en rättighet mao om man förstör så får man betala.

personligen tycker jag det är rätt befängt att man får gå in i nåns hage hur man vill bara man inte stör djuren, men det är ju en annan sak.

Privata anläggningar omfattas INTE (aldrig) av allemannsrätten, det är oberoende av var de är placerade. Jag kan därför inte tänka mig att detta skulle ligga inom allemansrätten. Att man får korsa slinga för att komma vidare är inom allemansrätten men att utnyttja anlägningen - nej.

Det får nog bli ett samtal till komunen.
Det är ju inte så att vi inte vill att andra ska rida där men det är bra att veta vad som gäller och om man kan sätta upp vissa regler tex att sparka bort hästskiten från vägen.

Tack för svaren:)

I så fall kan ju vem som helst komma hem till mig och rida i min paddock! Då skulle jag bli:mad:

Tycker det lät bra att fråga dom närboende om dom kunde tänkas betala en slant för att utnyttja slingan.

Sådan skulle jag vilja ha här hemma.... :banana:

jag tror att man får rida där så länge man inte förstör, för allemansrätten gäller överallt, så länge man inte förstör, men andra ord kan man inte rida på odlade åkrar o div för då förstör man ju.

man får ju tillomed rida i hagar, så för mig känns det ganska självklart att slingan skulle omfattas av allemansrätten, men allemansrätten är även en skyldighet, inte bara en rättighet mao om man förstör så får man betala.

personligen tycker jag det är rätt befängt att man får gå in i nåns hage hur man vill bara man inte stör djuren, men det är ju en annan sak.
Översätter man detta till en annan "rikemanssport", golf så inser man hur konstigt en del hästmänniskor resonerar:

Borde inte allemansrätten gälla på golfbana, jag promenerar ju bara på en stor gräsmatta? Om jag lägger tillbaka tuvor jag slår loss så borde det väl vara fritt fram att spela gratis?! Nej, så är det förstås inte, man måste vara medlem, betala greenfee (inträde) och följa uppsatta regler.

...man får ju tillomed rida i hagar...

...

Du har nog missuppfattat det här.

Du får inte rida i hagar rent allmänt. Du får PASSERA genom hagar (även till häst) OM du inte stör. Generellt kan man ju säga att man med hästen stör betesdjur, särskilt om det är andra hästar. Alltså går denna rättighet i många fall bort p g a momentet om störning.

Man får inte gå in hur man vill, man får PASSERA GENOM. Det är inte samma sak.

Som sagt, rider ngn på vägen så att den blir förstörd gäller inte allemansrätten. Men det skulle tex kunna vara tillåtet för fotgängare att gå längs spåret, för det skulle ju troligtvis inte förstöra det.

Sätt upp skyltar och observera vilka som använder spåret. Försök att ta kontakt med människor ni möter på spåret så att ni skapar en bekantskap och därmed får respekt av andra på ett annat sätt.

Ring kommunen eller LRF allra helst. Jag hade möte med LRF i februari och reglerna är eg mycket enkla. Det är som ngn skrivit även tillåtet att rida genom hagar även där det vistas hästar. Allemansrätten gäller. Men såklart får man inte störa eller förstöra så om man inte känner hästarna i hagen väl så rider man ju inte genom den i regel.

Hästar har en plats i historien och regelboken där den har ganska mycket rättigheter. Många gamla lagar och regler har glömts bort istället för att ändras pga sunt förnufft. Jag tycker att det är bra att det är så, för det ger oss ryttare större frihet men också större ansvar. Vi ska vara glada att hästen ingår i allemansrätten i Sverige, det är inte alltid så vanligt. Och vi bör alla göra vårt bästa för att värna om de rättigheter som faktiskt tillåter oss att vistas i naturen nästan lika naturligt som till fots, på hästryggen.

Jag tror inte att folk kommer att rida på er led innan de fått tillåtelse. Faktiskt. Det skulle inte jag göra. Därför skulle ni kunna sätta upp skyltar och gärna också telnr. Då kan folk kontakta er om de har frågor kring ridning på leden och de kan också meddela om de ser ngn annan vara oaktsam. Dessutom får ni en personlig kontakt och det är väldigt värdefullt.

Jag som ryttare hade absolut värnat om er led om ni gav mig tillåtelse att rida på den, med tydliga regler om vad som gällde. Om det varierar beroende på väder och årstider, hur man får rida, sätt upp skyltar efter som som talar om att "nu är det blött i marken, vg rid inte på leden".

• Allemansrätten gäller lika för gående och för ryttare. Man får ge sig ut i skogen utan att fråga markägaren om lov, men vistelsen ska vara tillfällig. Att dagligen rida samma väg över annans mark är knappast tillfällig vistelse. I sådana fall bör man tala med markägaren.

• Vidare gäller att man inte får förorsaka skada eller skapa problem för markägaren eller den som har nyttjanderätten till marken. Att ofta ta samma väg medför nästan alltid skador på marken och är även av den anledningen olämpligt.

• Det är förbjudet att rida över tomtmark, genom planteringar, över åkrar, vallar eller annan odlad mark, genom skogsplanteringar eller andra områden där något kan skadas.

• Den som utan tillstånd gör så kan bli polisanmäld. Brottet kan kallas ”tagande av olovlig väg” eller olaga intrång. På tomter och nära bostadshus kan det bli fråga om hemfridsbrott.

Man har rätt att rida på enskilda vägar, under förutsättning att vägen inte tar skada.

• Om en markägare anser att ridning förorsakar stor skada på vägen så kan han/hon gå till kommunen och begära att få sätta upp en skylt som förbjuder ridning.

Kommunen kan förbjuda ridning i anlagda joggingspår, vandringsleder, skidspår eller liknande.

• Sedan finns det förstås en del allmänna trivselregler också. Dit hör att städa undan bajset om det hamnar på olämpliga ställen.

KÄLLOR: LRF, Agria, Svenska
ridsportförbundet

Jag tror att det är just tolkningen av VÄG som gör hela frågan.

Om man anlägger en galoppbana - då är det helt klart en anläggning som inte är till för var och en som kommer förbi. Men en ridväg - då är det en enskild väg som kan brukas av alla så länge den inte tar skada.

Så den springande punkten är väl om ridspåren kan betraktas som anläggning. Leder den ingenstans utan bara är en slinga borde det inte vara några problem att få den betraktad som anläggning, och då är det ju lika orimligt att man får rida där utan tillstånd som att man får utnyttja någons ridbana, ridhus, terrängbana eller snabbana utan lov. Skylta upp spåret noggrannt om att spåret är en anläggning och att anläggningskort krävs för att utnyttja det, samt kontaktinformation till dina föräldrar. Vill ni vara extra tydliga så skriv med att om man utnyttjar spåret (till fots eller med häst) utan anläggningskort bryter man mot lagen och kan polisanmälas enligt Brottsbalken 12 kap. 4 § (tagande av olovlig väg) eller Brottsbalken 4 kap 6 § (olaga intrång), vilket som nu kan vara tillämpbart.

Och sen tycker jag som övriga att ni ska ta kontakt med kommunen och informera om spåret så att de vet vad som gäller om de får samtal om det.

Jag tycker det här är en jätteintressant diskussion, många anser nog att både vägar, paddockar och fält är tillåtna för ridning.

allt beror ju på hur man tolkar det...

jag tolkar det som att det är ok att rida där nån enstaka gång helt enkelt, oavsett om det är en hage, ridbana, fält, så länge man inte förstör så man kan ju inte börja göra en egen volt på ett fält, dock tycker jag att det hör till allmänt hyffs att man inte gör det, givetvis kan jag tänka mig att låna ut min ridbana då o då om nån bara frågar, nu ligger min ridbana så nära mitt hus att den inte borde omfattas av allemansrätten, men även där är det en tolkningsfråga :crazy:

Ja, tyvärr är det nog väldigt många som plockar rättigheterna ut allemansrätten och struntar i skyldigheterna, och det gäller inte bara ryttare utan folk i gemen. Men de människor som sitter till häst gör generellt större skada än de som som rör sig till fots. Att en allemansrätten inte är tillämpbar på anläggningar tror jag de flesta vet när det handlar om ett inhägnat industriområde, motorcrossbanan, ridhus och det anlagda skidspåret. Att även ridbanor, motionsspår och terränghinder räknas som anläggningar verkar svårare att ta in. Inte heller verkar det gå fram hos vissa att man inte får rida på inhägnad hagmark, bara passera igenom (till häst om man så önskar).

Och att man aldrig, aldrig får orsaka skada verkar alla veta, men det verkar vara svårt att förstå att det är en skada om hästen lämnar hovspår efter sig i leran på skogsvägen eller hagen man rider genom. Eller att slitaget på grusvägen man rider på 50m på varje dag för att ta sig vidare till andra vägar också är en skada som man bör vara beredd på att vara med och betala. På den där leriga skogsvägen kan ju de där hovspåren absolut skapa reella ekonomiska skador pga rotröta för skogsägaren även om de är relativt ytliga, och en skadad grässvål eller stor bajshög på fältet/stubbåkern kan bonden bli rätt förtvivlad över också.

Så vi ryttare måste tänka oss för och ta det ansvar som vi måste ta när vi är så många som är ute och rider. Inte minst för vår egen skull.

Med samma resonemang är det då tillåtet att spela en runda på golfbanan om man bara gör det tillfälligt nån gång ibland?

Hoppa lite på klubbens fälttävlansbana om man skulle råka ha vägarna förbi?

Bada lite i grannens pool om den inte ligger alltför nära bostadshuset?

Det du anser vara tolkning anser jag INTE vara OK. Du får inte rida över fält! Du förstör ALLTID. Det handlar inte om hur många gånger, det handlar om ATT du förstör.

Andras anläggningar är ALLTID tabu om man inte uttryckligen har lov. Nyttja andras anläggning utan kort - hur tänker du?!

Så det är helt OK att rida in i någon annans paddock, bara den inte ligger nära huset?! Jag svimmar, så fräckt!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka