Anlägga bädd/kan alla hästar ha bädd?

J

Jaba

JAg har nu bestämt mej för att låta min sittunna till häst stå på bädd för att han inte ska beöva ligag i pisset o sova nu när det blir kallare.
HAn är som sakt väldigt skitig av sig. KIssar överallt, gräver undan och lägger sig i mitten där det inte längre finns något strö utan enbart kiss och dynga. Or dessutom i utebox så det lär bli kallt åt honom i vinter.

Skulle bädd överhuvud taget funka till en sådan grävmarskin som denna häst?

Och hur går jag till väga?

Jag kalkar först. Lägger jag sedan halmkaker och spån över samt lös halm igen eller lägger jag först spån, halmkaker, spån och lös halm?

Sv: Anlägga bädd/kan alla hästar ha bädd?

min e me lite rörig i boxen o kissar mkt, bädd funkar bra.. eller typ halvbädd... jag tar bara ut pluttarna, öser upp all ren halm längs kanterna , sprider ut de i botten jämt , tar bort de som är väldigt blött (eftersom han krafsar o rullar)
sen över me den rena halmen igen.. trampar till de lite.har mycket halm.

Jag har oxå en grävmaskin. Har lagt kalk, spån och massor med halm. Det tar dock ett tag innan bädden sätter sig i mitten, så man får ha lite tålamod. För att snabba på det brukar jag lägga de blöta halmkakorna i mitten (som redan blivit ihop packade i en annan del av boxen) spån och ny halm på det. Den proceduren får man oftast göra i flera veckor innan det verkligen sätter sig.....

Jag har endast kalk och spån i min bädd...

Hej!

Min pålla är en stor gris, som dessutom hellre äter halm än silage. Vi har kämpat hela hösten, men har faktiskt lyckats fått till en riktigt fin bädd nu.. Men vad det går åt halm när hon envisas med att sätta i sej den.

Min erfarenhet är att om man sköter bädden kan vilken gris som helst ha bädd. Har en häst på jobbet som grisar nåt katastrofalt, jag får göra om hans bädd varje måndag eftersom helgpersonalen knappt mockar alls.. men hela veckorna är där jättefint!

/ Lavinia

*kl*

Om bädden blir "mättad" där hästen kissar mest vad gör man då?

jag tar bort lite av kisset varje dag i bädden eftersom den blir sur annars - han kissar så mkt, o där jag tagit bort tar ja annat rent som e i bottenskrapet, allt smått som suger upp bra

*delvis knapplån*

Har också en skitgris/grävmaskinist/visp som jag är så himla trött på att mocka till... Jag slänger ut en 3-4 kärror blött/skitigt och dagen och slänger in ofantliga mängder halm, ändå ser det ut som fan har levt runt där inne. Hon får absolut inte stå blött, men det är ju inte så sällan hon skrapar undan det torra och ligger i det blöta...

Vad göra??? Vilken bädd är bäst? Hur?

Har gjort en bädd till min andra för några veckor sen med enbart spån, det funkar riktigt bra och det är lite mitt projekt för att lära mig sköta en bädd. Men hon är så försiktig och kissar i en hörna och bajsar i en och det syns tydligt när det ska fyllas på.

Funderade lite på att lägga torv underst, spån och sen halm, men är rädd att det bara blir en enda sörja som jag inte kan reda ut och sen får slänga material för hundratals kronor... Tips någon???

Och vilken sorts kalk har ni underst? Tog bara en jag hittade sist och det funkar än så länge iaf.

jag tar bort lite av kisset varje dag i bädden eftersom den blir sur annars - han kissar så mkt, o där jag tagit bort tar ja annat rent som e i bottenskrapet, allt smått som suger upp bra

Fast jag vill helst inte gräva i den och få upp massa ångor.

Nej alla hästar kan och bör inte ha bädd. Som sagts innnan, det finns de som river upp bädden hela tiden och funkar inte på sådant. Hästar med luftrörsproblem bör inte heller stå på bädd pga att en bädd alltid avger en viss mängd amoniak hela tiden.

Båda våra gräver, det är därför jag har dem på bädd, för att slippa att de står/ligger direkt på golvet.

Jag har torvbädd och skulle inte kunna tänka mej något annat material. Jag hade halmbäddar på ett tidigare jobb och det vill jag inte ha till mina hästar eftersom de bäddarna är svåra för att inte säga omöjliga att ha till grävare.
Spån tycker jag ser så snuskigt ut så det vill jag inte ha.

Mina hade halm innan men oavsett om det var så mycket halm att de knappt kunde röra sig så låg de ändå på golvet och all halm låg uppåt väggarna.

En torvbädd flyttar sig bara just där de gräver och det är enkelt att få ordning när man mockar, jag tar bort bajset och skalar om det blir blöta kullar. En torvbädd luktar inte heller något alls vilket en halmbädd gör oavsett hur väl den sköts. En halmbädd måste man ha bajset kvar i om den ska bli bra och det tycker jag inte känns bra.

Min häst vill gärna sätta i sig allt halm också vad kan man göra?
Hon blir helt ur form.:(

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har lite frågor kring bädd till min häst, vad som kommer fungera bäst.. Testat endast spånpellets, det kissar han igenom på två...
Svar
11
· Visningar
2 281
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Jag satt och lyssnade på en diskussion om vilken bäddhästar ska ha. Den ena tyckte att om man har bädd ett kortare tag tex ett par...
Svar
8
· Visningar
2 354
Senast: Tagliabue
·
Hästvård Som det ser ut i dagsläget kommer min häst stallas in första Mars, jag vill ha bädd åt honom i boxen,dels för att det ger lite värme,och...
Svar
5
· Visningar
1 329
Senast: MonteRose
·
Ekonomi & Juridik Har i helgen stallat in min häst i sin box, utebox som står i en lada med 0-4 (typ grus) som underlag. Igår när jag skulle mocka...
Svar
4
· Visningar
1 508
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka