Anlägga underlag i gräshage, problem

Nominous

Trådstartare
Jag har lite funderingar och problem som det känns.

Jag och min sambo håller på ta över hans föräldragård och på den gården finns 5ha mark och bygglovet för stallet är klart. Mitt problem är marken. Den brukas idag av ett arrende som sår vall på den. I höstas har de plöjt och nu har de gödslat och sått. Där ska jag bygga mina hagar om ett, kanske två år.

Mitt problem är att jag har en sjukligt lättfödd häst som jag inte vill ska äta mycket gräs alls. Får aldrig gå på bete. Men han får gärna gå i hagar med väldigt lite gräs i. Typ ängsbete. Men sådd gödslad vall går inte alls för honom.

Hur gör man med underlaget? Jag vill som sagt ha gräs, men inte så mycket som en vall blir. Vill hellre ha typ skogsglänta med klent gräs. Hur har ni gjort?

Vinterhagen kommer ju lösa sig själv för den lär trampas sönder. Men resten av marken vill jag ju bereda så den passar min häst.

Tips och tankar? :)
 
Sv: Anlägga underlag i gräshage, problem

Sluta bruka marken och låt naturen ta tillbaka den, då får du så småningom ängsbete. Är så mina ängsbeten har blitt till, här hade marken dock legat orörd i många år.

Frågan är ju om arrendatorn utan vidare vill sluta bruka marken....
 
Sv: Anlägga underlag i gräshage, problem

Fast det tar ett tag... Min vinterhage såddes som vall 1997, 1999 tog vi den som hästhage och det är fortfarande ganska ok vall på sina ställen och då är den ändå mycket mindre än TS.

TS
Första steget är ju att sluta gödsla. Vad är det för jordmån/mark på platsen?
 
Sv: Anlägga underlag i gräshage, problem

Sluta bruka marken och låt naturen ta tillbaka den, då får du så småningom ängsbete. Är så mina ängsbeten har blitt till, här hade marken dock legat orörd i många år.

Frågan är ju om arrendatorn utan vidare vill sluta bruka marken....

Ja det är inga problem, det är grannarna och dessutom finns inget skrivet. De blev jätteglada när de hörde vi skulle bygga stall. Så att få tillbaka marken är inga problem.

Den tanken har jag absolut tänkt, men huuur lång tid tar det för 2 hästar på 5ha att nöta på marken och innan dess finns det ju på tok för mycket mat! Hästen kommer få fång om han ska gå i hage på sådan vall utan att man gör nånting. Och frimärkeshagar har jag ju inte tänkt ha i många år pga att det finns gräs. Jag vill slita ut marken så jag kan använda den rik mina hästar. Hur lång tid tar det för marken att återställas?

Fast det tar ett tag... Min vinterhage såddes som vall 1997, 1999 tog vi den som hästhage och det är fortfarande ganska ok vall på sina ställen och då är den ändå mycket mindre än TS.

TS
Första steget är ju att sluta gödsla. Vad är det för jordmån/mark på platsen?

Ja men gud, inte kommer jag gödsla hagarna heller! Verkligen inte :) har ingen aning vad det är för jordmån, hur vet man det? ;)

Hur lång tid tog det för din mark att bli någorlunda användbar om man tänker utifrån lättfödda hästars perspektiv? Att de ska kunna gå ute och pilla dygnet runt utan att lägga på sig?
 
Sv: Anlägga underlag i gräshage, problem

Det funkade väl efter 4-5 år, men det är bara lite mer än 0,5 hektar.

Jordmånen får du enklast reda på genom att fråga någon, typ en bonde.

Tänkte du bo där länge? För då hade jag gjort en riktig plan. Tex gränsa av stora områden och plantera träd (snabbväxande, vilken växtzon?) och plöja upp några områden och så andra gräsarter, du kan ju även blanda in örtfröer i mixen.
 
Sv: Anlägga underlag i gräshage, problem

Lite som din plan jag har tänkt. Förhoppningsvis ska jag väl bo där i 70 år till ;) träd har jag tänkt plantera! Hur jag ska göra med marken vet jag ju inte riktigt eftersom jag inte har en aning om vad man kan tänkas göra. Men din idé låter ju bra! Finns det något gräs man kan så som är lite klenare och inte växer så mycket som vallfoder gör? För det bör ju en meter om man har otur. Men det måste väl finnas nåt kort gräs att så? Jag har inga problem med att plöja stor del av plätten och bereda så jag får bra hagar. En del lär jag lämna son den är för lite bete med :) men jag vill ha en stor huvudhage sommarhalvåret son det inte växer enormt mycket gräs i.
 
Sv: Anlägga underlag i gräshage, problem

Perfekt hade varit att haft så här lite gräs i hagarna. Det passar min häst perfekt. Och sen ha områden med mer gräs så det blir lite bete. Men så man kan välja. Men mestadels såhär hade vart optimalt.

20130520_162710_zps496e74d1.jpg
 
Sv: Anlägga underlag i gräshage, problem

Det blir ju lite så med lite trampskador, rator osv med tiden. Men börja med att ta reda på vad det är för jord.

Sen finns det ju kortare gräs, men grässorterna har olika egenskaper än höjden. Flera har tex högre sockerinnehåll och det bör du ju undvika. Du kan ju också blanda in gräs som inte är så smakligt men har en god tramptålighet, typ rajgräs, men där menar flera att rajgräs orsakar fång.
Jag har haft en bra broschyr om gräs, ska se om jag kan hitta den.
 
Sv: Anlägga underlag i gräshage, problem

Vore jättesnällt! Ja du det här är ju en hel djungel. Jag vill inte vänta 10 år på nertrampade hagar :meh: På det sättet är de ju bättre å ta över befintlig gård. Fast det känns roligare att få göra sina egna hagar och lägga arbete på hålla dem parasitfri. har aldrig någonsin gått en häst där. Det är ju jäkla positivt.

Och ska man ha 2 hästar på 5 ha så känns det ju svårt att få det så nertrampat som det är på bilden. De hagarna är hårt belastade i många år. Men helt perfekt med gräs i min smak. Fodrar hellre hö och att gräset mest bara är pill, men obegränsat med pill.

Ska alltså börja läsa på om lite olika gräs. Som du säger ju så är ju högt sockerinnehåll inte direkt något jag önskar.
 
Sv: Anlägga underlag i gräshage, problem

Du måste ju få en yta som tål att trampas på.
Om du inte vill ha gräs så får du grusa och dränera.

När du sår in ny vall för bete så borde en blandning för "Extensivbete" vara det bästa.
Berätta vad du skall ha betet till för den som du köper vallfrö av.
Du vill inte ha rödklöver i blandningen men däremot vitklöver.

Det vallfröet är mycket dyrt, men så är det med gräs.
Det innehåller då många olika grässorter som växer olika under sommaren så att det hela tiden finns bete men inte växer så att det knakar.
När man skall skära foder så vill man ha tillväxt fort i början på sommaren.
 
Sv: Anlägga underlag i gräshage, problem

Du kan plantera hybridasp, villket är ett snabbväxande lövvträd. Det är ett av de allra mest snabbväxande trädslagen som kan växa i Sverige. Om man planterar sådana på nedlagd åkermark kan man få investeringsstöd med. Du måste plantera minst 0,1 hektar mark.Tillväxten på sådana träd är ca 5 meter på 5 år i södra Sverige, 10 meter på 10 år och ca 20 meter på 15 år, något saktare tillväxt ju mer norrut man kommer.

Att plantera skuggande träd gör ju att fruktanet minskar i gräset, vilket man vill ha om man ev har känsliga hästar. Nedbetade hagar är inget bra för fånghästar. I sådana hagar blir gräset stressat och det kan bli skyhögt med fruktan.

Annars kan du ju tillämpa stripbetning.
 
Sv: Anlägga underlag i gräshage, problem

Du måste ju få en yta som tål att trampas på.
Om du inte vill ha gräs så får du grusa och dränera.

När du sår in ny vall för bete så borde en blandning för "Extensivbete" vara det bästa.
Berätta vad du skall ha betet till för den som du köper vallfrö av.
Du vill inte ha rödklöver i blandningen men däremot vitklöver.

Det vallfröet är mycket dyrt, men så är det med gräs.
Det innehåller då många olika grässorter som växer olika under sommaren så att det hela tiden finns bete men inte växer så att det knakar.
När man skall skära foder så vill man ha tillväxt fort i början på sommaren.

Jag vill ha gräs, men inte åkermark med skymycket gräs. Det är för mycket. Jag vill inte ha hästar betandes på sådda åkrar med vall på. Det är enligt mig för mycket mat för en normal ridhäst.

Extensivbete, det ska jag kolla upp! Går det få något sådant utan gräs som växer som ogräs? :p Har du en aning om vad det kostar att så 1-2 ha?

Du kan plantera hybridasp, villket är ett snabbväxande lövvträd. Det är ett av de allra mest snabbväxande trädslagen som kan växa i Sverige. Om man planterar sådana på nedlagd åkermark kan man få investeringsstöd med. Du måste plantera minst 0,1 hektar mark.Tillväxten på sådana träd är ca 5 meter på 5 år i södra Sverige, 10 meter på 10 år och ca 20 meter på 15 år, något saktare tillväxt ju mer norrut man kommer.

Att plantera skuggande träd gör ju att fruktanet minskar i gräset, vilket man vill ha om man ev har känsliga hästar. Nedbetade hagar är inget bra för fånghästar. I sådana hagar blir gräset stressat och det kan bli skyhögt med fruktan.

Annars kan du ju tillämpa stripbetning.

Hybridasp?? Den har jag aldrig hört talas om! Det ska verkligen kollas upp! Då kommer killen bli glad, för han hatar poppel som jag fått råd om innan. Haha :D:D och poppel blir de ju gärna gula och kletiga av, så kan man slippa det vore det ju perfekt!

hade tänkt plantera ''på riktigt'' och sen även sno andra trevliga träd från skogen som mina svärföräldrar äger. Gräva upp och sätta ner. Men de växer ju så sakta. Men det blir ju användbara i framtiden.

Vad jag vet har jag inte känsliga hästar. Bara lättfödda men som utan problem äter gräs, blir dock tjock. och jag vill ha hälsosamma hästar som inte äter sig feta på sommaren. Utan de ska kunna gå ute i stora hagar med gräs dygnet runt hela sommarhalvåret men nästan gå ner i vikt istället för upp om de tränar hårt.

Vinterhagen lär ju bli betydligt mer belastad så den lär bli bra fortare eftersom den ska nötas på blöta perioder.
 
Sv: Anlägga underlag i gräshage, problem

Asp tillhör poppelsläktet.

Björk räknas ju också som snabbväxande, precis som hybridlärk, men det växer inte lika fort som hybridasp
 
Sv: Anlägga underlag i gräshage, problem

Hmm ja där ser du vad jag kan.. haha! Men det låter bättre så han lär gå med på den bara för den heter asp ;) Blir det gult klet i dessa med?
 
Sv: Anlägga underlag i gräshage, problem

Extensivbete, det ska jag kolla upp! Går det få något sådant utan gräs som växer som ogräs?
Jo det är det som är vitsen med den blandningen.
Den växer långsamt under hela säsongen och ger en tramptålig yta.

Men det där som du visade blir kletigt om du inte dränerar och grusar.
Du måste anlägga hagarna som man gör en gräsbana.

Har du en aning om vad det kostar att så 1-2 ha?
Nej det var över 20 år sedan som jag gjorde det.
Ring en leverantör av utsäde.
Jag köpte på JohanHansson.

Jag höll Islandshästar på det betet under somrarna och det gick att reglera med många hagar och en del hästflyttande.
Nu har jag flyttat och har hästarna på en gammal vall och gammal hagmark.
 
Sv: Anlägga underlag i gräshage, problem

Det går ju att harva det lätt och även plöja upp utan att så in nytt, men alla "ingrepp" du gör i marken förstör underlaget, du vill väl ha ett fast och bra underlag förmodar jag.

Du har inte funderat på att göra ett paddock paradise? Då kunde ni tagit hö i mitten tills vallen är "utarmad". Om han inte är fångkänslig utan bara lättfödd kan du ha hästarna i mitten efter att ni skördat höet.
 
Sv: Anlägga underlag i gräshage, problem

När jag hade gård och liknande problem som du så fick mina hästar gå i en mindre gräshage på sommaren, som de betade ner ordentligt. Under vinterhalvåret fick de gå och pilla i sig det övervuxna gräset på resten av marken, som då var väldigt lågt i näringsvärde. Dessutom delade jag upp så att jag hade två såna stora vinterhagar, vilket innebar att varje vinterhage vilade en långperiod om två somrar och en vinter växelvis. Det gjorde dels att parasittrycket blev extremt lågt, dels att grässvålen hann återhämta sig där slitaget var störst.

Om jag var du skulle jag alltså sätta av ca 1 ha till sommarhage, låta den bli nerbetad och mocka den regelbundet.

Sen skulle jag göra två vinterhagar om 2 ha vardera och använda dem växelvis vartannat år.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej allihop, Jag har snart haft min häst i 2 år och vi har flyttat omkring en hel del pga olika anledningar. Det är sjukt svårt att...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 395
Senast: Heulwen
·
Ekonomi & Juridik Okej, tar det från början. I mars i år var jag och min (då blivande) sambo och kikade på en gård här i Västernorrland, en liten gård...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
29 352
Senast: Nixehen
·
Anläggning Hur gör man :angel: En åker som det skördas säd på inom några veckor (Skåne), hur konverterar man den till en trevlig hästhage och...
Svar
11
· Visningar
3 566
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 913
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp