Anlägga en lösdrift

vinkelina

Trådstartare
nyfiken, då de lösdrofter jag sett oftast är rena rama lervällingar (beror väl på för många hästar på för liten yta, dåligt underlag och så vidare)

Men om jag teoretiskt köper en hektar åkermark nu i höst, plogar upp den osv. (Kan man så gräs på hösten?)

När skulle detta hålla för två hästar, hur skulle man göra de hållbart.

Har noll koll och är nyfiken hur man får en hållbar lösdrift där de kan gå året om. Storleken jag utgår från och antalet hästar är de som jag uppfattar som vanligast, vet att många har betydligt större, men ofta är de inte man har sådana möjligheter
 
Det enklaste är att kontakta någon som kan markanläggning och be den personen titta på vad det är för slags mark och vad man skulle behöva göra för att få det icke-lerigt. Ibland kan det behövas större åtgärder med markduk och ibland behöver man bara ta bort matjorden och ersätta med lämpligt material. I vissa områden är det jättesvårt för att inte säga omöjligt att undvika lera helt och då kanske man får hårdgöra delar av marken där det är viktigast.

I min förra lösdrift som låg på gammal havsbotten med jättefin matjord som blev jättefin lera på våren och hösten hårdgjorde vi bara delar av hagarna för att det helt enkelt var för stort och kostsamt projekt att göra i ordning all mark så. Då hade dessutom betet försvunnit.

Nu har jag bättre mark som torkar snabbt och inte bildar lera på samma sätt. Så det vi hårdgjort är marken runt själva ligghallen och vid utfodringsplatsen. Och ordnat diken där det behövts för att leda bort vatten.

Att bara plöja och så in nytt gräs och förvänta sig att det ska fungera utan lera året runt fungerar enligt min erfarenhet inte alls. För att inte få lera behövs grus och sand vilket inte är kompatibelt med bete. Då är det bättre att hårdgöra delar av marken och öppna resten för bete när lersäsongen är slut.
 
Min erfarenhet är att om man vill ha en hållbar hage man måste grusa där hästarna är som mest under hösten/vintern/våren: Där de äter och där de går in och ut ur ligghallen. Då kan man ha en permanent matstation och behöver inte flytta runt på den för att undvika att hästarna står i lervällingen. I övrigt kommer man långt med bra dränering så det inte blir så blött; de trampar sönder mindre.

1 hektar för två hästar året runt låter lite, (beroende på vad det är för slags hästar och hur mycket bete man vill att de ska ha). Jag har lösdrift och min vinterhage är på 1 ha till fyra storhästar, men då har vi tre andra hagar som vi växlar med under sommarhalvåret. Vinterhagen såg inte så rolig ut i våras, men den återhämtade sig snabbt när den fick vila.
 
Allt beror på vilken typ av mark det handlar om.
Vissa hagar blir lervälling på vintern, nästan oavsett hur man gör. Mina egna hagar blir lite blöta på ytan men aldrig någonsin så att hovarna sjunker ner i lera. Jag får hjälp av grannen att köra ut hösilagebalar i hagen med traktor - som är av medelstorlek. Och oavsett ur blött det varit, så blir det aldrig mer än märken efter däckens mönster i den ytliga leran. Jag älskar marken där jag bor...
1 hektar för två hästar året runt låter lite,
De beror väl på? Den av mina hagar som är 1 ha klarar definitivt fler hästar året runt.
 
De beror väl på? Den av mina hagar som är 1 ha klarar definitivt fler hästar året runt.

Ja det var ju precis det jag skrev? O_o :) Självklart spelar typen av mark roll också, men i ursprungsinlägget handlar det ju om åkermark, och då är det ju oftast en hög halt lera så man får nästan räkna med att det blir geggigt.

1 hektar för två hästar året runt låter lite, (beroende på vad det är för slags hästar och hur mycket bete man vill att de ska ha)
 
Ja det var ju precis det jag skrev? O_o :) Självklart spelar typen av mark roll också, men i ursprungsinlägget handlar det ju om åkermark, och då är det ju oftast en hög halt lera så man får nästan räkna med att det blir geggigt.
Backa bandet lite.
Att det är åkermark säger inget om hur mycket lera det är. Mina hagar ligger på åkermark och är inte leriga alls! Det beror på att vi bor uppepå en liten grusås.
 
Man bör väl också titta på huruvida marken lutar? För vatten rinner neråt i alla lägen och där blir det blött, alltså bör ligghallsöppningar, matplatser och andra hårt belastade platser ligga så högt som möjligt?
 
Mina två hästar går på lösdrift - dock inte bara de utan de går i större flockar (en sto- och en valackflock). Jorden är av den sort som tenderar att bli lerig, så ligghallarna står i grusade hagar som är tillräckligt stora för att kunna husera alla hästarna vintertid, och så har vi grindar till beteshagar som vi har öppna dels perioden maj - okt/nov, och dels när vädret tillåter i övrigt (till exempel när det är fruset och snö på vintern). Skulle definitivt rekommendera att ha grusade ytor kring ligghall, foderplats(er) och grindöppningar!
 

Liknande trådar

Anläggning Har funderat på detta ganska länge nu och är less på att dividera med mig själv. Hoppas på flera tankar! Föreställ er att det fanns...
Svar
5
· Visningar
2 339
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 862
Senast: Lavinia
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 169
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp