Anlägga betesvall

alti

Trådstartare
Här kommer en tanke nöt åt er, vill gärna ha input och åsikter samt erfarenheter.

Förutsättningar:
Fält på 13ha, nu stubbåker med ca 20cm högt ogräs.

Skall bli betesvall åt ridskolans hästar, ca 15 st.

Hur skulle ni anlägga vallen på bästa sätt, räknar med att vara färdig om ca 2-3 veckor med sådden.

1; Spruta stubben/ogräset, plöja och harva, sedan så vallfrö blandningen, ca 30kg/ha.

2; Tallriksharva några gånger, sedan plöja/harva och så.

3; Så direkt i stubben/ogräset och putsa gräset i höst.

Fler ideer? Jag lutar åt nr 1, men är inte ensam om beslutet och vill ha fördelar/nackdelar.

Tack för hjälpen!
 
Sv: Anlägga betesvall

Det enklaste är ju så klart nr.1. Men vill man inte syssla med gift är ju nr.2 att föredra. Nackdelen är att det även blir en del ogräs i vallen men ska den bara betas kanske det inte gör något. Vissa ogräs är bara ettåriga så det blir bättre andra året.
 
Sv: Anlägga betesvall

Jag hade nog valt nr 2 :)
Vi håller efter allt ogräs i våra sommarhagar genom att klippa ner det om det kommer upp något och jag föredrar det alla gånger framför gift (även om det bara skett inledningsvis här för att så).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi har gård, med egen mark. En stor del av marken är utlånad till ena grannbonden, detta skedde innan jag flyttade hit, och var en win -...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 271
Foder & Strö Bonden kom idag & informerade att han sår på tisdag morgon hos oss, därav måste jag leta upp en lämplig vallblandning. Vill ha en...
Svar
5
· Visningar
4 214
Senast: Glorfindel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp