C

cayl

hej! undrar om ängshö från granngården är bra. kommer från dogman som det står på påsen. har detta hö mycket fiber? är till våra dvv som är 11v. vår ena kanin bajsar nämligen väldigt små små kulor som sitter ihop i en korv typ o luktar fy för. är så halva dagen . sen är det normalt. ger dem bunny basic 15/23+grönsaker o hö. ska jag ta bort pelletsen?? innehåller ju mycket fiber..vet ej..

Senast ändrad av en moderator:
Sv: ängshö

testade det höet för nåt år sen, men då var det himla torrt och knastrigt. Kan varit en engångsföreteelse, har inte köpt det igen!

Hur det är med näringsvärdet har jag ingen aning om. Isåfall måste man nog skicka in för analys, som man gör med häst-hö?

Hejsan!

Jag köper sen flera år tillbaka ängshö från granngården, men det står inte på säcken att det kommer ifrån dogman så jag vet inte om vi syftar på samma. Läste idag för att kolla och det kommer ifrån http://www.nas-gard.com/ Men jag tror inte alls att det är lika bra i småförpackningar som i de stora säckarna.

Anledningen till att jag använder det är ett väldigt naturligt hö, inte förpackat i plast (skulle aldrig köpa hö i plastpåse) och att det är krav-märkt. Under hela vinterhalvåret är det mycket bra kvalité, grönt och fräscht med bra struktur. Däremot upplever jag det ibland dammigt på sommaren så då köper vi från en bonde här i närheten (analyserat).

Det fanns en jättebra hemsida med näringsvärde osv. på olika hö-sorter, men det var ett tag sen jag såg den och nu hittar jag den inte igen.

Jag är alltid lite tveksam till hö som kommer från ställen som levererar i massupplager eller över hela landet. Hö ska ju vara så färst så möjligt och ej ligga i påsar för länge.
Det viktigaste är iaf att det inte är ihop pressat som vist hö är. Sålänge det är luftigt packeterat brukar det vara okej även om det är att föredra hö från någon bonde eller djuraffär som köper in från en lokal bonde.

Enligt deras hemsida säljs deras hö endast här i v-ås och eskilstuna, vilket ju är där höet slås och förpackas.

Låter ju som bästa möjliga alternativ! jag köper hö i plastpåse (med små hål i dock) från djuraffären, det har visat sig vara mycket fräschare än det hö jag kan ta med från stallet i de flesta fall. Och jag har ju gerbiler, så de äter ju inte så mycket av det, mest plockar i sär och bygger med. Fast såklart ska det vara fräscht ändå, men näringsvärdet kan jag ju förbise.

Bara för att jag inte har något att göra :angel:

Jag tycker om att det är ganska långa strån, och inte så avklippt och knastrigt som det kan vara ibland. Ett stall jag köpte ifrån ett tag hade dessutom ganska skiftande kvalité, och delvis ganska brunt till färgen. Kaninerna gillade det inte heller.

såhär ser mitt hö ut nu :p

H3-1.jpg
G4.jpg

H1-1.jpg

Bonusbild på Bläck, han undrar vad i hela friden jag håller på med, som blixtrar med kameran.
H2-1.jpg

Liknande trådar

C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 407
Övr. Djur Jag har en löwenkorsning på ca tre månader, som inte äter upp sitt blindtarmsbajs, alltså det kladdiga, skarpt luktande, klasformade...
Svar
7
· Visningar
1 304
Senast: Harmoni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix