Jag hade BMI 29 innan graviditeten. När jag träffade barnmorskan i vecka 24 hade jag gått upp 4 kg. Barnmorskans ord var bokstavligen "
Och du har ju verkligen inte gått upp mycket i vikt ännu. Vi får se om det kommer på slutet eller om du blir en sån där som vikten bara omvandlas på".
Så om din barnmoska skulle tycka att 4,5 kg i vecka 24 är för mycket så kan vi ju iaf konstatera att barnmorskor tycker väldigt olika. Men min erfarenhet bara av att läsa gravidtrådarna på buke är att folk går upp mer än så.
Jag gick totalt upp 12 kg (sonen föddes i v 38). Då samlade jag på mig väldigt mycket vatten på slutet. 3 veckor efter förlossningen var jag nere på startvikt och idag (sonen är 7 veckor) väger jag 3 kg mindre än innan graviditeten. Detta trots att det säkert sitter 1 kg mer på brösten än innan känns det som
Amning kan vara bra bantningskur
Detta skrev jag inte för att berätta om hur bra det gick för mig, utanför att berätta att man KAN tappa allting snabbt och lätt trots att man var överviktig sedan innan. För när jag var gravid var jag rädd att allting skulle sitta kvar för alltid eftersom jag fått för mig att det bara var de som var pinnsmala sedan innan som hade lätt att tappa allting efteråt.