ÅNGEST!! Hittade død padda i ensilaget

N

Nanook

Nu har jätteångest!!!

När jag skulle nattfodra hästarna nu i kväll, hittade jag en DÖD PADDA:eek:
i ensilage balen...........

Har fodrat från denna bal sedan torsdag, inte märkt något alls på hästarna,
var tungen att fodra med denna bal nu i kväll och måste även fodra från samma bal i morgon bitti,då inte var möjligt att få hem ny bal för i morgon förmiddag:crazy:

Nu undrar jag förstås på hur stor är sjangsen att denna bal är infiserat med Borelia:confused:

Sv: ÅNGEST!! Hittade død padda i ensilaget

Borelia? Ingen alls gissar jag.

Botulism. Finns risk. Hur torrt är silaget? Kan du inte fodra med halm eller liknande till ny bal kommer? I värsta fall hade jag hämtat lusern strå till ny bal kommer. Jag hade inte velat ta risken.

Jag hade inte heller vågat fodra mer med den balen. Kan du inte få tag i något annat tills nästa bal kommer?

Infiserat med borelia? Rolig mening :)

Jag hittade faktiskt en ensilerad groda i vår förra bal och blev också ganska kallsvettig, men det var det sista jag tog av balen, sen var den slut. Hade alltså fodrat en vecka med den balen. Den luktade inget alls, grodan alltså.

Känns som om vi haft tur!

Borelia? Ingen alls gissar jag.

Botulism. Finns risk. Hur torrt är silaget? Kan du inte fodra med halm eller liknande till ny bal kommer? I värsta fall hade jag hämtat lusern strå till ny bal kommer. Jag hade inte velat ta risken.

Haha, menade så klart botulism:p var lite stressad när jag skrev.

Har tyvärr inte tilgång till något annat för i morron, har ringt rundt i hela kväll, men finnes ingen i min närhet som kan levera i kväll, har inte tillgång til annvändbar bil i kväll, så får inte hämtat själv:devil:

Silaget är nestan torrt,balen står ute och nu när det är 22 minus ute, känns den endast lite "frostig"..

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Hästvård Alltså det är ju snudd på tabu i mina ögon att lägga sig i hur någon annan sköter sin häst, så länge inte hästen lider. I mitt stall har...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 103
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 783
Senast: svea
·
Foder & Strö Jag ska hämta hem en ny häst i helgen, en rätt så smal krake som gått på bete tills nu med knappt något stödfoder. (en bal i hage med 20...
Svar
4
· Visningar
1 244
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka