Angående uppklassning!

Sanette

Trådstartare
Hur fungerar det mad uppklassning i dressyren vad gäller stor häst. Får man t e x tävla Lc:2 en helg och La:3 nästa? För att sedan tävla Lc:2 igen. Vi är två personer som är oense om detta så nu frågar jag er: Får man det?

Sv: Angående uppklassning!

Det beror på hur många poäng du tagit i samma klass eller högre. DU är uppklssad ur LC efter 20 p, Lätt B, 50 p osv.

Kort svar: ja.

längre svar: Så länge du rider lokaltävling eller inte placerar dig så kan du hoppa hej vilt mellan klasserna hur länge som helst, rida Msv en dag och LC dagen efter t.ex.

Uppklassningspoäng får du, eller rättare sagt hästen, när den blir placerad på regionaltävling och högre. I LC får man inga uppklassningspoäng.

För häst gäller att uppklassningspoängen under ett år (kalenderår) avgör hästens uppklassning året efter. Du kan alltså hela året hoppa mellan LC och LA-klasser, även om du vinner varenda helg och får massor med uppklassningspoäng, men året efter lär du vara uppklassad ur LC och antagligen LB. Kanske även LA beroende på hur många poäng hästen har.

För ponny är det lite mer komplicerat, de kan bli uppklassade under årets gång. Där räknas både förra årets och årets poäng. Gränsen för vilka 'nya' poäng som räknas för en viss tävling ligger helgen före sista anmälningsdagen till just den tävlingen. De poängen räknas inte. D.v.s. om en tävling har sista anmälningsdag torsdag 9 mars, så räknas de poäng som ponnyn fått t.o.m. fredag 3 mars, de poäng som tagits helgen 4-5 mars räknas inte, för just den tävlingen som har sista anmälningsdag 9 mars. För en tävling som har sista anm-lningsdag måndag 13 mars så räknas de poängen, även om den tävlingen ligger före den som har anmälningsdag 9 mars.

en lite fråga..
När gäller detta klubb? lokal? regional? kan man tävla två olika klasser på samma tävlingsdag säg en klubbtävling t.ex. en L-b å en L-A?

e ju helt lost när det gäller tävling :smirk:

man kan väl inte bli uppklassad på klubbtävlingar vad jag vet, och jag har alltid tävlat två klasser varje gång jag tävlat.. nu är ju jag ingen sån som blir placerad så jag har ju kunnat rida vilka klasser som passar mig och hästen, men är du uppklassad ur LB så får du väl rida LB på klubbtävling ändå om du får det för klubben, är det inte så? rätta mig om jag har fel här nu..
på vår klubb har vi gjort som så att de som tävlar regionalt inte får vara med på våra klubbtävlingar, förut var dessa personer med och de tog alltid varje placering, och det är ju inte så skojj för småtjejerna som rider sin första tävling eller sitt första tävlingsår osv, det blev alltid samma personer som var placerade och de var även placerade på regionala tävlingar så då tyckte vi att det skulle bli mer rättvist mot småtjejerna om de som är så duktiga inte fick vara med..

På klubbtävling är det upp till klubben att bestämma. Många klubbar tillämpar TR, alltså får man starta om man inte är uppklassad ur aktuell klass. Andra klubbar har egna uppkalssningsregler, t.ex. en klass för dem som startat högst 5 gånger och aldrig placerat sig och en klass för övriga.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
574
Senast: Mli
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 413
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 039
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 487
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈