Angående treårs test!

Sanette

Trådstartare
Funderar på att visa min tre åring på treårs testet. Är det någon som kan berätta för mig hur det går till på ett treårs test från början till slut!
Mycket tacksam för svar!:bump:
 
Sv: Angående treårs test!

Man börjar med löshoppning. Sedan skall hästen visas för hand. Både exteriört och gångartsmässigt (skritt och trav). Du skall även visa hästen uppsutten. Det krävs inte att hästen skall gå i form men den skall vara styrbar, acceptera ryttare på ryggen och kunna gå i alla
gångarter.
Utbildningsmässigt är det inte så avancerat men 3-åringen behöver ha lite kondis. Det är väldigt jobbigt för dem då alla moment görs samma dag
 
Sv: Angående treårs test!

Kan man inte visa en treåring utan att rida?som man gjorde förr,premiering?
 
Sv: Angående treårs test!

Hej!

Först ska unghästen galopperas i högervarv, fri galopp i löshoppnings rinken, sedan blir det vänster varv då också hindrena byggs upp, hästarna ska hoppa upp till 120 som max, klarar dom ett sådant språng på den höjden bra, lägger dom som sista höjd ett hinder på max 130. efter det, ska hästens visas för hand, och efter dom momenten kommer hästen ha plockat ihop en viss mängd poäng för att få (hoppdiplom) efter det ska du rida hästen, skrtt, trav, galopp, uppstuten hästen ska behärska gångrtena och accpetera ryttaren, form m.m har ingen betydelse. :) lycka till !
 
Sv: Angående treårs test!

Ridprov är inte obligatoriskt och får avstås, men om hästen har chans på diplom poängmässigt får den inget diplom om den inte visas riden.
 
Sv: Angående treårs test!

Nån som vet vad det kostar att va me? Såg att vårt genrep kostade 250:- . Men provet kostar väl ganska mycket?
 
Sv: Angående treårs test!

Detta med ridning gäller bara för "stora" hästar, ponnyer (även övervuxna Welsh Cob) rids inte på treårstestet. Det gör man däremot på Kvalitetsbedömningen då ponnyn är fyra eller fem år. En parentes bara...
 
Sv: Angående treårs test!

Sock skrev:
Nån som vet vad det kostar att va me? Såg att vårt genrep kostade 250:- . Men provet kostar väl ganska mycket?
Förra året betalade vi 600:-, det kostade 1200:- om man efteranmälde, detta var treårstest för ridhästar.
 
Sv: Angående treårs test!

Nej, inte på arrangemang genom ASVH. Där får bara hästar med gröna papper vara med.

Vet inte hur de andra rasföreningarna har.
 
Sv: Angående treårs test!

Funderar nämligen på att importera, men det är inget bestämt, men jag vet inte vad det blir för häst, så jagvet int eras heller.. Men det kan ju vara att jag köper svenskt ändå ;). Tack för svaret.
 
Sv: Angående treårs test!

Arrangerar 3årstestet genom några andra med? jag har en 1 1/2 åring som jag senare ev ha med i 3 år testet men han har gråa papper (pga när hans mamma importerades från ryssland inte fick med sina papper pga köper inte betalade hästen men sålden den vidare eller nåt i den stilen:angel: )
 
Sv: Angående treårs test!

Borde du inte kunne spåra stammen på någon vänster? Vet du uppfödare, eller har någon annan ledtråd? Har hon någon märkning etc?
Ulrika
 
Sv: Angående treårs test!

det enda man får ut av stg.se och galoppsport.se är att hennes pappa heter Bant xx men ingenting från moderns sida.
vet du nåt sätt att söka ?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 850
Senast: Roheryn
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
557
Senast: Svartkatt
·
Hundhälsa Har en hund på drygt 2,5 år som haft problem med magen och därför går på elimineringsdiet. Hills z/d, färskt hjortkött, standardt immun+...
Svar
5
· Visningar
429
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp