Ang. Två Faser

H

HoppFantasten

Kan någon förklara närmare för mig vad det innebär när en klass är två faser?? :o

Sv: Ang. Två Faser

Så jag är typ knäpp som hade fått för mig att det är ny startsignal direkt efter grundomgången! :D

Det är vanligvis direkt omhoppning alltså den gamla A1:c bedömningen men det kan vara så att det är ny startsignal efter grundomgången men då står det på banskissen, proppen eller i ryttarmeddelandet där bedömingen på klasserna står.
Men man kan ju alltid fråga på tävlingen om man är osäker.

Hoppning i två faser består av just det, två faser. Det kan vara olika bedömning i de två faserna. fas 1 kan ha A eller A:0, fas 2 kan ha A, A:0 eller C.

Det är inte grundomgång och omhoppning eftersom man inte får ha högre hinder i fas 2 (i omhoppning får hindren höjas max 10 cm om de som hoppar om var felfria.
Det är inte heller kval och final, eftersom bara de felfria går vidare till fas 2 (i kval och final är det en viss procent av de startande som går till final, även om de inte är felfria.)

Hoppning i två faser innebär normalt att du, om du är felfri i fas 1, fortsätter direkt med fas 2, mållinjen i fas 1 är samtidigt startlinje i fas 2. På lokaltävling och lägre kan arrangören välja att ge ny startsignal till fas 2, detta ska i så fall stå i både proposition och meddelande till ryttare. Vid ny startsignal har man 30 sekunder på sig att passera startlinjen, gör man inte det blir man utesluten ur fas 2.

Hoppning i två faser innebär normalt att du, om du är felfri i fas 1, fortsätter direkt med fas 2, mållinjen i fas 1 är samtidigt startlinje i fas 2.

Det var så jag hade tänkt mig! Typiskt..

Vid ny startsignal har man 30 sekunder på sig att passera startlinjen, gör man inte det blir man utesluten ur fas 2.

Är det tillåtet att lägga en volt innan man passerar startlinjen till andra fasen då?

ja du får lägga en volt, men du måste vänta med att börja hoppa tills du fått den nya startsignalen, börjar du hoppa direkt blir du utesluten.

Om det är ny startsignal till fas 2 så får du rida runt som du vill innan startsignalen, precis som före fas 1. Vid ny startsignal behöver startlinjen till fas 2 inte vara samma som mållinjen för fas 1. Är det samma linje så är du tvungen att lägga en volt för att kunna passera åt rätt håll efter den nya startsignalen.

Fas 2 (omhoppningen) är inte samma bana som fas 1 (grundomgången). Ibland är det helt nya hinder men oftast är det endel av de hinder som ingick i grundomgången. Det brukar vara 4-6 hinder i fas 2.

Okej, hur många brukar det vara i grunden?

Liknande trådar

Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
413
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Två svenskar på pallen i första klassen av SIHS fick vi i form av Peder Fredricson och Henrik von Eckermann. – Det är helt fantastiskt...
Svar
0
· Visningar
45
Senast: Gunnar
·
Samhälle Jag undrar om nån har nån bra idé på hur man kan komma runt förvalt utlämningsställe när man beställer grejer på nätet? Jag bor mitt...
2
Svar
21
· Visningar
1 537
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Någon som vet om det ens går att komma åt mybenefit (förmånsportal) för två olika arbetsgivare "samtidigt"? Jag tänker att det ju borde...
Svar
4
· Visningar
468
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka