ang. paddar

Breccia_

Trådstartare
har tydligen tappat bort mitt TR så jag får fråga er som har istället.

får man tävla med en fårskinnspadd under schabraket?

Sv: ang. paddar

under schabraket? där kan man väl inte ha en fårskinnspad?

Jag har fått lära mig att det är mycket bättre att ha padden under schabraket, sen är det en anna sak om det är så. Men kan, kan man.

det spelar ingen större roll om den ligger över eller under schabraket
vissa måste ha den under för att schabraker skaver och vissa kna ha den över för att det är lättast, de e väll inte lika smart att läga en gele padd under schabraket :bump: undra hu länge den skulle liga på plats ngn som har testat?

Vi har gelépadden under schabraket och detta för att den faktiskt sitter säkrare då. Har provat att lägga mellan sadel och schabrak, men då gled padden.
Ska väl tillägga att vi har ett tygfodral runt gelét, vet inte om det är lika bra att ha plastpaddar direkt på hästpälsen.

När jag jobbade i Tyskland så hade vi alltid gelepaddarna närmast hästen. Tror att padden var av märket Kieffer, men den var i alla fall till för att ha under schabraket fastän den inte hade något tygfodral. Fungerade jättebra.

Mitt TR är visserligen från 96, men jag blir förvånad om inte detta gäller fortfarande:

Mom 219
Sadling . Sadeln skall vara av engelsk typ, försedd med stigbyglar och sadelgjord. Vojlock av tyg, läder el. skinn och dämpande mellanlägg mellan sadel och vojlock är tillåtna. För ponny är förbygel, brösta eller förgjord och svansrem tillåtna.
För häst är förgjord ej tillåten.
All övrig utrustning ej nämnd under mom 218-219 är förbjuden och dess användning leder till diskvalificering.

Någon som har ett färskt TR och kan kolla?

Immer

Är 95% säker på att det står precis så i TR 2003 också. Det kommer ju nytt nu, vi får nog hem dem nästa vecka...Fast nu får ju stor häst ha förgjord, men förutom det.

Senast ändrad:

då står det ju mellan sadel och vojlock betyder det då att man inte får han mellan hästrygg och vojlock då?

Ja, även enligt 2005 års TR. Dämpande mellanlägg är tillåtet. Det får placeras under vojlock eller mellan vojlock och sadel. Dock ej mellan sadel och ryttare.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
531
Senast: Mli
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
890
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 395
Senast: hhere
·
Utrustning Mitt dilemma: Hööks träns Lingus är tillåtet att tävla WE på och jag gillar modellen men inte kvaliteten på lädret. Jag "gjorde" därför...
Svar
4
· Visningar
887
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka