Ang min avlivade häst

Sonic76

Trådstartare
JAg har grunnat på hennes symptom sen i höstas då hon avlivades pga djurskyddskäl.
jag köper inte riktigt vets förklaring men så var hon inte helt utredd heller
försäkringsbolaget täckte inte skadan så det spelade ingen roll.
Hon var alltså rejält halt säg 4½ grad hb.
Hon stödde möjligtvis på tån ibland men det var allt.
Hon kunde inte backa, inte lägga sig ner förutom ibland då lusten att rulla blev oemotståndelig.
Då kunde hon inte resa sig liggande på h sida.
Hältan var oföränderlig i över 4 månader.
Vets röntgenplåt på h bakknä visade förändringar i leden med lite flis.
kan detta orsaka sådan hälta?
Jag skulle om jag varit med hos vet begärt plåtar runt höften för hästen var svullen ända upp på korset.
Om jag gjort det kanske det visat sig en skada föräskringsbolaget täckte.
Nåja man kan vara efterklok.
Operation kunde göras men prognosen var fortfarande halt men bättre. så det struntade vi i.
Hon blev bara fyra.
VAd som hänt vet vi ju inte då hon var utleasad o kom tillbaka sån här utan att ha sett vet trots hälta i tre månader.

Sv: Ang min avlivade häst

Kände de något på bäckenet? (via rektalisering)?

Bedövade man den där knäleden?

*nyfiken*

Förstår att du funderar..

Nej ingen rektalisering o ingen bedövning
Så du ser utredningen var bristfällig o eftersom min mor var den som var med o grannen så var det så bråttom så bråttom.
pappa låg ju svårt sjuk så ...
Hon var ju skickad till MK på remiss av C ja vet i närheten av Tierp kommer inte ihåg vad hon heter.
Så det hänger så mkt i luften har begärt journalenra från C och MK ska vis e vad det står o även röntgenbidlerna.
MAn kan ju inte ångra det man gjort men jag kan inte komma ifrån känslan av att det fanns nåt mer där.

Hon utanför Söderfors, den C?

Jo förstår verkligen att du undrar med den bakgrunden. Känns ju som en rektalisering och knäledsbedövning kunde gett lite mer svar iaf. Samtidigt så under de omständigheter som var så förstår jag ju att det så att säga gjordes som det gjordes med.

SÅg hon sned/skev ut i bäckenet eller liknande? Hade du någon känsla av om hältan satt högt eller lågt?

Jag hade känslan av att hältan satt uppe runt höften men de på Mk brydde sig inte om det eftersom C s remiss bara gällde knäet.
det är synd att det blev hängande i luften men jag arbetade 50 mil därifrån o kunde inte ta mig hem annars kanske jag hade fått svar och betalt från försäkringsbolaget.
Hon var sned i bäckenet men det menade de på MK att det kunde bero på att hon inte belastat den sidan på så länge.
Åh vad man blir irriterad på sig själv...

Vad hade du för vet? (PM:a om du inte vill skriva här). *nyfiken* Tycker det var dåligt att de inte 'kollade mer' ändå, även om det bara stod knä på remissen..

Kommer inte ihåg men när jag får papperen så ska jag tala om det.
JAg undrade med , de ville också veta, emn A***a kanske inte vlle men hon var ju inte högt försäkrad 20´tror jag i liv.
JAg ville ha det till en utdömning av djurskyddskäl men det höll de inte med om.
Nåja jag funderar fortfarande på att stämma leasingtagaren för djurplågeri.

Vad Agria ansåg i det fallet torde ha varit orelevant. Med all sannolikhet hade Agria hellre slagit ut än betalat vidare undersökningar när det (som jag fattar det) var kört oavsett vad diagnosen blev? Men samtidigt, det är veterinären som bestämmer hur många undersökningar som ska göras i det läget, och även Agria brukar gilla fasttällda diagnoser liksom?

(Agria hade gärna slagit ihjäl Kele för flera år sen.. om de hade blivit 'erbjudna' det alt vill säga, samtidigt sa de ju inte halvsju om alla räkningar som haglade över dem, de kan ju inte gå in och säga 'nej nu jäklar, ta bort eländet' liksom..)

vi tog bort en häst med flis o pålagringar i en hasenk fick det efter att ha slagit sig i hagen, det stod försäkringen för.

*kl*

Visst var detta en travhäst? Försäkringsbolagens försäkringar för tävlingshästar är ju minst sagt lite "luddiga". Läser man det finstilta så gäller de knappt för något.

jodå detta var en travhäst o man kan lika gärna strunta i vet försäkring har jag insett. Liv räcker så man får ut nåt om de dör annars får man bara betala dyra premier.
Suck

jodå detta var en travhäst o man kan lika gärna strunta i vet försäkring har jag insett. Liv räcker så man får ut nåt om de dör annars får man bara betala dyra premier.
Suck

Jag vet precis... samtidigt känns det vanskligt om det skulle behövas en buköppning eller om man skulle råka ut för någon "repararbar" fraktur.

Nej VArav 3½ hos leasingtagaren uten åtgärd inte ens vetbesök
Snacka om djurplågeri men till mig sa hon att hon linkade så...

Liknande trådar

Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 603
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
3 016
Senast: Lavinia
·
Hästvård Lång historia men så här är det: till och från under hösten kändes min häst konstig, liksom knyckig i rörelsemönstret utan att jag kunde...
Svar
1
· Visningar
1 005
Senast: krocket
·
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 474
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka