Ang klöver till häst

lizzie

Trådstartare
Igår var jag och maken iväg och grattade makens svåger. Killen är en "bondunge" som ALLTID vet bäst :smirk: . Utanför deras hus har de grannens hästar går och betar. Det är hur mycket klöver som helst i hagen och jag fällde väl en kommentar typ "gisses vad mycket klöver!". Genast får jag då höra svågern följande.

- Klöver är farligt för hästar.
- Jaha, säger jag bara, för jag orkar inte argumentera med denna människa.
- De kan beta klöver, men om det finns med klöver i hö och klövern är torrt, och hästen får i sig det. Då börjar det skumma i magen och hästen dör.

Jag blir så perplex att jag inte kommer mig för att svara...

Är detta verkligen sant????

Vet att stora mängder klöver inte är bra, men att det börjar SKUMMA I MAGEN..... :confused: Jag har liksom aldrig hört talas om det tidigare...

Någon som kan ge ett svar?

/Lizzie
 
Sv: Ang klöver till häst

Risken ligger väl i då det är färsk klöver, då är det inte bra. Eller? Rätta mig om jag har fel. Men då det är torkat då är det ju som med smörblommor, ej giftigt...
 
Sv: Ang klöver till häst

Ehh sist jag kollade ansågs det bra att det var mycket klöver och andra trevliga örter i höet. Det hjälper näringsvärdet på traven :smirk:
Allting skummar när det kommer till magen, man har ju magsyror och när de angriper saker för att börja bryta ner maten "skummar" det :D väldigt enkelt och ovetenskapligt :D :D
Tror inte du ska ta gossen på stort allvar

Apo
 
Sv: Ang klöver till häst

apocalypsen skrev:
Ehh sist jag kollade ansågs det bra att det var mycket klöver och andra trevliga örter i höet. Det hjälper näringsvärdet på traven :smirk:
Allting skummar när det kommer till magen, man har ju magsyror och när de angriper saker för att börja bryta ner maten "skummar" det :D väldigt enkelt och ovetenskapligt :D :D
Tror inte du ska ta gossen på stort allvar

Apo

Med tanke på att killen driver jordbruk och gått jordbrukslinjen, så kläcker han ur sig mycket konstiga saker. Framför allt det som har med hästar att göra. Han gillar inte hästar och han missar inte ett tillfälle att försöka "platta till" mig när det gäller kunskaper om hästar.

Men detta uttalande!!! Det var så fånigt att jag inte ens kom på att svara något vettigt...

Att hästar skulle dö av torkad klöver tycker jag låter totalt vansinnigt. En sak är ju om hästen får fång. Enligt honom så räckte det dock med en liten mängd torkad klöver för att det skulle börja skumma i magen och hästen dör av skummet.

Det såg inte ut som om han skämtade heller....

/Lizzie
 
Sv: Ang klöver till häst

Sliver skrev:
Risken ligger väl i då det är färsk klöver, då är det inte bra. Eller? Rätta mig om jag har fel. Men då det är torkat då är det ju som med smörblommor, ej giftigt...

Har också för mig att färsk klöver är "farligare" än torkad.

/Lizzie
 
Nu är detta en väldigt gammal tråd men i och med att jag letade efter info gällande klöver för hästar och denna tråd kom upp känner jag mig tvungen att skriva lite.
Klöver är inte dåligt för hästar alls. Det finns många myter kring hö så slänger in en länk man kan läsa där de undersökt just klöver men även annat. :)
http://www.hippson.se/artikelarkivet/foder/sanningar-och-myter-om-olika-sorters.htm

Du får nog leta efter mer information om klöver.

Det är visserligen sant att klöver binder kväve genom bakterier som lever i växtens rötter. Detta betyder dock inte att man måste ha klöver i sin vall för att få tillräckligt med protein i sitt grovfoder. Proteinhalten styrs främst av tillförseln av kvävegödsel och tidpunkt när vallen skördas.

Det finns sannerligen även negativa egenskaper hos klöver. Det finns för det första olika klöversorter. Alsikeklöver kan orsaka förgiftning:

http://sva.se/sv/Djurhalsa1/Fodersakerhet/Giftiga-vaxter/Mindre-giftiga-vaxter/Alsikeklover/

Klöver är en baljväxt vilket bl.a. betyder att den lagrar energi i form av stärkelse. Insulinresistenta hästar tål inte stora mängder av socker och stärkelse vilket betyder att de lätt kan få laminitis/fång om de tillåts beta på en vall med stort klöverinslag.

Klöver innehåller även en rad andra s.k. antinutrients, dvs. kemiska ämnen som kan påverka hästes hälsa negativt:

http://animal.ifas.ufl.edu/ans6452/documents/powerpoints/pantinutfact.pdf
 

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 269
Senast: Mirre
·
Hästmänniskan Då jag blev gravid med tvillingar och mådde dåligt redan från 3 månaden, bestämde jag mig för att lämna ut min unghäst, 5 årig fbl...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 322
Senast: bambam
·
Hästvård Jaha, då har man lärt sig den hårda vägen att inte lita på andra när det gäller hästskötsel, inte ens de man tror man känner väl. En...
Svar
3
· Visningar
1 222
Senast: Niela
·
S
Hästmänniskan Jag tror jag håller på att bli lite smågalen här.. Har min häst uppstallad med fullservice i ett mysigt 6 hästars stall. Stallägaren...
Svar
10
· Visningar
1 219

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Dressyrsnack 17
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp