ang igångsättning,vad tycker ni?

L

l_isa

en av ridskolehästarna jag rider fick i början på maj konstaterat inflammation i gaffelbandsfästet, och vet ordinerade då 2-4 veckor skritt, därefter sättas igång "som vanligt". samt att rida mycket cavaletti/gymnastiserande övningar då han har en stel muskel i bogen som skulle "ridas och masseras lös"..

skrittade ca 6 veckor, då han inte kändes ok tidigare,
i mitten/slutet på Juni började jag trava honom, och för ca 1½ vecka sedan började jag galoppera honom, nu rider jag honom så gott som vanligt.
tycker ni det verkar för hårt?
var så förbannad och fundersam då en besserwisser kom och skällde ut mig idag för hon ansåg att hästen satts igång för hårt:S

Sv: ang igångsättning,vad tycker ni?

Jag tycker inte att det var en för snabb igångsättning men jag är ingen expert

Jag tycker inte att det var en snabb igångsättning. Har min häst under igångsättning efter 6 veckors hel vila och fick detta programmet av min vet!
1 veckas skritt på rakt spår, helst undvika backar. Ökas med 5 min/dag börja med 30 min.
1 veckas trav på rakt spår, helst undvika backar. Öka med 5 min/varannan dag.
1 veckas lugn galopp på rakt spår, helst undvika backar. Ökas gradvis.
1 veckas vanlig träning. Ingen hoppning!
Återbesök.

Så jämfört med det här var din igångsättning väldigt lugn tycker jag. Men det är ju bättre att ta det säkra före det osäkra...

Jag satte igång en av ridskolehästarna efter en förslitning i förstärkningsbanden till en sena.. han skrittades totalt nästan 10 veckor eftersom han aldrig blev bra.. Då släpptes han på bete och fick en sista chans. Å vips så blev han bra =).
Iaf under den tiden jag skrittade å när jag sedan satte igång efter betet var det viktigaste att jag inte red på dåligt underlag. Inte för mjukt och inte ojämnt. Och att jag inte red snäva svängar. Så så länge du inte har slitit han på de sättet är det nog lugnt.

Liknande trådar

Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
501
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 108
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama