Ang Hurrtas overall "Polar"

Calazirya

Trådstartare
Sitter och ska beställa en overall till Zaga och kan behöva lite hjälp.

Hurrtas overall "Polar" är väl den som faller mig mest i smaken, då den verkar smidig och inte "hämmar" hundens rörelse allt för mycket.

Men vi provade ett Hurrta täcke och det kändes redan lite trångt över bröstet på Zaga.

Det står att strl 451 (?) skall passa Stafford men jag vill ändå höra mig för av er som har Hurrta.

• Hur är deras kvalitet ?
  • Håller overallen tätt ?
  • Smidig att ta av/på ?
  • Hur upplever hunden overallen ?
  • Vad har ni för ras/strl och hur är passformen på just eran hund?

/ C som insett att Zaga inte kommer gå ut när graderna kryper under -10 :crazy:

Sv: Ang Hurrtas overall "Polar"

Kvaliten kan jag svara på. Den är otroligt bra! Jag har Hurttas regnkläder till mig själv och säljer minst ett täcke i veckan, alla är lika nöjda.
Leverantörerna är lätta att ha och göra med.

Ooh, då kanske du kan svara på om den finns i strl 65 på rygglängd och uppåt?

Har alltid problem att hitta något till den stora. Till den lilla finns ju alltid.

Okej, men hur är det med storleken till staffar ?

Zaga kommer ju inte bli jätte bred kanske, men ändå en hyffsad bröstig dam ;)

Det stod på sidan jag läste att den storleken skulle passa Staffar, har du sålt någon overall till någon Eng Staff?

Vi har inga overaller, av en enkel anledning: vi skulle behöva sjukt många. Det finns ju i massor av rygglängder, samt att varje rygglängd har 3? olika benlängder att välja på. Jag skulle faktiskt ringa till dem och höra om de vet vad du ska välja. Har du tagit alla mått på henne?

Vi har den här inne:
raincoats_products_se.jpg

Den finns inte i 65, men i 60 och slutar på 70.

Jag har aldrig hittat annat än regnoverall ovanför strl 60 typ. Tjocka overaller har jag aldrig hittat över 55 cm i rygglängd.

Jag letade som en galning till min förra GD, och hon kunde ha en regnoverall i strl 70 som unghund, efter det fanns det bara täcken i hennes storlek.
Värre lär det väl bli med nästa, som kommer att bli mycket större.

Tusen Tack, nu ska jag mäta vildgrisen i morgon och sedan lägga på lite extra..

Än sålänge klarar hon sig alla gånger med täcke när det är ruskväder och hon kommer ju definitivt bredda sig mer och bli längre...

Tack igen!

vilka konstiga storlekar!

En chi som är 20 cm i ryggmått är knappast 50cm i bröstomfång, Uno har 18cm lång rygg och är 23cm runt bröstkorgen...

Du kanske vill ha mätbeskrivning också?

Här kommer den i allafall:

"Hurtta hundoveraller, storlekstabell.
De två första siffrorna i storleksbeteckningen anger respektive overalls rygglängdsmått.
T.ex. i storlek 301 är rygglängden 30 cm.
Den tredje siffran anger byxbenens längd och bröstomfånget så att en högre siffra anger ett större värde.
Så är t.ex. overall 302 större än 301 och mindre än 303.

Hur hunden mäts och hur måtten tolkas

1. Rygglängden mäts från manken till svansroten medan hunden står i grundställning (alltså inte från halsbandet). Just vid mätningen av rygglängden är det skäl att vara noggrann, för en hunds längd kan variera flera centimeter beroende på hur den står.

2. Halsomkretsen mäts där hundens hals är tjockast, närmast bröstet. Overallens halsöppning får vara flera centimeter större än halsomkretsen, för öppningen på overallen kan justeras så att den sitter tätare.

3. Bröstomkretsen mäts runt hundens bröstkorg där den är som störst, bakom frambenen För att overallen skall ge hunden tillräcklig rörelsefrihet måste overallens bröstomkretsmått vara minst 5 cm för små hundar, annars minst 10-20 cm större än det uppmätta måttet. Hundar med lång eller tjock päls behöver mer utrymme i overallen än korthåriga hundar.

4. Midjemåttet mäts runt hundens midja där den är smalast vid magen, framför bakbenen. På hanhundar alltid framför könet. Liksom för bröstomkretsen kan overallens midjemått vara flera centimeter större än det uppmätta måttet. Midjan på Hurtta overaller har en spänntamp av gummiband som kan justeras så att midjan sitter rätt. Den här justeringsmöjligheten är viktig speciellt för hanhundar och för slanka hundar.

5. Frambenets längd mäts längs benets insida från bröstkorgen till fotleden. Overallens framben skall vara kortare än hundens frambens innermått. För att hunden skall kunna springa och leka med overallen på, skall plaggets framben högst nå ned till handlovsbenet. Bäst är längden om den bara går till underarmen.

6. Bakbenslängden mäts mellan bakbenen, längs det ena benets innerkant ned till hasorna. Byxbenen är av rätt längd när de går till hasorna.

Obs! Om overallen är avsedd för en långhårig hund till skydd för pälsen, kan benen få vara länge an vad som sagts ovan. I så fall bör dock overallen bara användas när hunden är kopplad eller under övervakning! "

Ainon: Ja, jag tycker också de har lite lustiga storlekar men de vill väl att bröstmåttet ska vara väl tilltaget så hunden ska kunna ha god rörelsefrihet. Testade en Hurtta på min kines men jag tyckte inte den satt bra alls...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka