Ang hi**os mineral i pelletsform

JessicaM

Trådstartare
Fick reda på häromdagen att Hi**o har slutat med granulerat (tror det heter så) mineraler och säljer nu endast mineraler i pellets form!

Iallafall på denna nya burk står det att man ska ge 150g utav denna mineral till stor häst, det är mer än 1dl!! Förut gav jag 20mg vilket var ca en matsked och nu ska jag ge mer än en hel dl :eek: Burken kostade nått på 200 och kommer ej vara så länge. När jag förut köpte malen för lägre pris som varade en hel säsong för 2 hästar!! :cool:

Någon som har lust att förklara för det känns som om jag måste ha förstått detta Fel!!

Sv: Ang hi**os mineral i pelletsform

Iallafall på denna nya burk står det att man ska ge 150g utav denna mineral till stor häst, det är mer än 1dl!! Förut gav jag 20mg vilket var ca en matsked och nu ska jag ge mer än en hel dl :eek: Burken kostade nått på 200 och kommer ej vara så länge. När jag förut köpte malen för lägre pris som varade en hel säsong för 2 hästar!!

Vad är det för mineral du talar om? Är det en enstaka mineral eller är det ett färdigblandat mineraltillskott som innehåller flera olika mineraler?

Hippo heter det väl..ja, man får skriva namnet. Jag undrar också vilken mineral det är..oftast handlar det ju om flera mineraler, sk mineraltillskott.

Förut gav jag 20mg vilket var ca en matsked och nu ska jag ge mer än en hel dl :eek:

För det första så skiljer man på makro- och mikromineraler.

Makromineraler behöver hästen i större mängder. Behovet av dessa anges i gram, t.ex. kan magnesiumbehovet för en normalstor häst vara 10 g. Om du tidigare gav 20 mg av ett mineraltillskott så kan det omöjligt ha innehållit några makromineraler som har haft någon som helst betydelse på din hästs foderstat.

Mikromineraler behöver hästen mindre mängder av. Behovet anges därför i mg (milligram). Underhållsbehovet av t.ex. järn, mangan och zink för en 500 kg häst är 400 mg/dag. Hästen behöver således 400 mg järn, 400 mg mangan och 400 mg zink per dag. Om du tidigare gav 20 mg av ett mineraltillskott så kan det omöjligt ha innehållit några mikromineraler som har haft någon som helst betydelse på din hästs foderstat heller. De enda mikromineraler som behövs i så små mängder är selen och jod.

En självklar regel är att man aldrig ska ge sin häst någonting som man inte vet vad det innehåller.

Hur skulle det vara om du helt byter strategi? Istället för att betala dyra pengar för ett färdigblandat mineraltillskott som din häst kanske inte behöver kan du analysera ditt grovfoder och endast tillsätta de mineraler som ”fattas” enligt analysen. Fördelen med denna strategi är att du får en foderstat som är helt anpassad till din hästs behov och du sparar dessutom en massa pengar.

För det första så skiljer man på makro- och mikromineraler.

Makromineraler behöver hästen i större mängder. Behovet av dessa anges i gram, t.ex. kan magnesiumbehovet för en normalstor häst vara 10 g. Om du tidigare gav 20 mg av ett mineraltillskott så kan det omöjligt ha innehållit några makromineraler som har haft någon som helst betydelse på din hästs foderstat.

Mikromineraler behöver hästen mindre mängder av. Behovet anges därför i mg (milligram). Underhållsbehovet av t.ex. järn, mangan och zink för en 500 kg häst är 400 mg/dag. Hästen behöver således 400 mg järn, 400 mg mangan och 400 mg zink per dag. Om du tidigare gav 20 mg av ett mineraltillskott så kan det omöjligt ha innehållit några mikromineraler som har haft någon som helst betydelse på din hästs foderstat heller. De enda mikromineraler som behövs i så små mängder är selen och jod.

En självklar regel är att man aldrig ska ge sin häst någonting som man inte vet vad det innehåller.

Hur skulle det vara om du helt byter strategi? Istället för att betala dyra pengar för ett färdigblandat mineraltillskott som din häst kanske inte behöver kan du analysera ditt grovfoder och endast tillsätta de mineraler som ”fattas” enligt analysen. Fördelen med denna strategi är att du får en foderstat som är helt anpassad till din hästs behov och du sparar dessutom en massa pengar.

Har analyserat grovfodret.

Fodermedlets sammansättning... ..........Per kg...............Per kg
och näringsvärde för häst........ ..........foder...................... ts
Torrsubstans (TS) För häst ............%...80,2
Omsättningsbar energi För häst ...MJ.....7,4...................... 9,3
Råprotein För häst .................gram.... 69.........................86
Smältbart råprotein För häst .gram.....39,7.......................49
Kalcium (Ca) För häst ............gram.......2,5.........................3,1
Fosfor (P) För häst ................gram ......1,2 ........................1,5
Magnesium (Mg) För häst ......gram ......1,3 ........................1,6
Kalium (K) För häst ................gram ....11,8..................... 14,7
Kalcium/Fosfor (Ca/P) För häst Kvot................................... 2,1

Har analyserat grovfodret.

Du har bara analys på makromineraler (Ca, P, Mg och K). Om man ska göra en riktig foderstatsberäkning så måste man även analysera mikromineralinnehållet i grovfodret, åtminstone de viktigaste (Fe, Mn, Zn, Cu).

Du har bara analys på makromineraler (Ca, P, Mg och K). Om man ska göra en riktig foderstatsberäkning så måste man även analysera mikromineralinnehållet i grovfodret, åtminstone de viktigaste (Fe, Mn, Zn, Cu).

Det var denna analys jag fick o då valde jag det mer alternativet utav de 2 som fanns att välja på..

Hippo grow mineraler hette den jag köpte förr..

har inte hippo alltid haft pelleterade mineraler? finns ju i 8kg och 20 kg säck? har aldrig sett granulatet.

Hej!

Jag har en stor påse grus hemma, jag antar att det är granulat??

Pelletts vore guld, för min är mycket tveksam till grusmineraler..

/ Lavinia (ja, hippos mineraler)

har inte hippo alltid haft pelleterade mineraler? finns ju i 8kg och 20 kg säck? har aldrig sett granulatet.

De har haft både och. Granulatet har kommit i stora "papp" burkar. Pelletserna finns även i 10 liters hink, och jag tror det är det som TS köpt, de är SVINDYRA.
Jag kunde inte heller hitta granulatet längre, och har samma reaktion som TS på prisbilden - helt sanslös.

Spaderäss: kan du inte svara på frågan istället. Både TS och jag har analyserade foderstater och vet vad de innehåller : ) Har gett granulatet eftersom det är uträknat och passar tillsammans med foderstaten : ) så summa summarum återstår: nu finns det bara pelleterat och mängden som behövs ge är stor, parat med priset, jmf med granulatet.

Fick reda på häromdagen att Hi**o har slutat med granulerat (tror det heter så) mineraler och säljer nu endast mineraler i pellets form!

Iallafall på denna nya burk står det att man ska ge 150g utav denna mineral till stor häst, det är mer än 1dl!! Förut gav jag 20mg vilket var ca en matsked och nu ska jag ge mer än en hel dl :eek: Burken kostade nått på 200 och kommer ej vara så länge. När jag förut köpte malen för lägre pris som varade en hel säsong för 2 hästar!! :cool:

Någon som har lust att förklara för det känns som om jag måste ha förstått detta Fel!!

Fast 20 mg kan omöjligt vara så mycket som en hel matsked.

Jag ger Kvarnbyfoders Vitafor Solid och av dem ska jag oxå ge 150 gram och det motsvarar 2 dl.

Om du vill ha granulerade mineraler vet jag att Vitafor Strong finns och jag tror att även Miner Blå fortfarande finns som granulat! Jämför priser och innehåll och se vad du får för pengarna!

Spaderäss: kan du inte svara på frågan istället. Både TS och jag har analyserade foderstater och vet vad de innehåller : ) Har gett granulatet eftersom det är uträknat och passar tillsammans med foderstaten : ) så summa summarum återstår: nu finns det bara pelleterat och mängden som behövs ge är stor, parat med priset, jmf med granulatet.

Och vilken fråga är det du vill ha svar på?

Har du bara en analys av makromineraler så kan du bara balansera dessa mineraler. Behöver du tillsätta mer kalcium så kan du ge t.ex. lusern, betfor eller kalciumkarbonat. Behöver på tillsätta fosfor kan du t.ex. ge vetekli eller mononatriumfosfat. Behöver du tillsätta magnesium så kan du t.ex. ge magnesiumoxid.

Det blir mycket billigare att köpa exakt de mineraler du behöver än att köpa ett fördigblandat mineraltillskott som dessutom nästan aldrig passar till ditt grovfoder.

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hitta sin fysiska hobby
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka