Ang. Hestekraft och magnesiumtillskott

E

Elemmírë

Hej hej!!

Jag har efter ett tips här på buke:idea: skaffat magnesium då mitt sto kan vara lite "sto-grinigt". Funkar kanonbra!!! Nu till frågan: JAg ska börja ge henne hestekraft eftersom hon behöver mer än "bara" korn, men inte pallar havre. Det jag läst om det hittills låter kanonbra! En undran bara, det innehåller ju magnesium. Ska jag fortsätta gen henne tillskottet eller ska jag ta bort det??

Tacksam för svar!:bump: :bow:

Sv: Ang. Hestekraft och magnesiumtillskott

Du måste ju kolla att den totala foderstaten innehåller tillräckligt med magnesium för att täcka din hästs behov. Hestekraft innehåller 1,9 gr magnesium per kilo.
//marti

Som sagt, det beror ju på hur mycket magnesium hon får i sig via kraftfodret.
Jag föreslår dock att du ligger på ett litet överskott vad gäller magnesium till ett "stoigt" sto, alltså att du ger aningens mer än vad behovet säger.
Det funkar bäst enligt mina små tester på mitt griniga sto.

Har själv köpt biomag för att ge mitt sto pga humöret. :devil:
Ger du 1 el. 2 skopor / dag ?

Jag kör med en just nu eftersom den rackarn ändå bara silar ut det, men jag funderar på att köpa melass eller nåt annat klibbigt att blanda ut med så jag lurar i henne det på så sätt. Denna häst är fenomenal på att sila ut pulvret *suck*

Blanda i lite betfor, då brukar det slinka ner.
Eller lägg det i det vanliga fodret och blanda allt med lite vatten, så klibbar pulvret fast i det andra och då äter dom oftast.

Försökte blöta ner det när hon fick korn bara, men ICKE, damen lyckades minsann sila ut :crazy: Fast betfor är nog bättre:)

Uppdatering: Har nu använt Hestekraft i tre dagar, började att blanda i kornet, men nu kör jag helt utan korn och drygar ut med morötter medans jag vänjer henne... Jag inbillar mig att gallorna har minskat ordentligt:) Korn har ju en förmåga att framkalla sånna... Det har alltså redan blivit bättre. Biomag får hon fortfarande bara en skopa av tills hon vant sig vid det nya fodret. Hon gillar det dock, smaskens säger hon!!
Magen verkar ta foderbytet fint iaf, och det är ju skönt:D

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! :) Har frågor gällandes hästhållning i ett eget stall med två boxar och därmed två hästar/ponnys. Tacksam för ALLA svar! Jag har...
Svar
5
· Visningar
2 826
Senast: Flaekja
·
S
Foder & Strö Hej. Jag måste fråga, ja har en häst som blir stirrig av havre vi bestämmde oss för att ge honom korn istället och han blev genast...
Svar
18
· Visningar
1 182
Senast: Sanna4
·
Foder & Strö Jag har haft min häst i ungefär 1½ år, men har haft honom på foder ända från början och har därför låtit fodervärden ta ansvaret för...
Svar
8
· Visningar
1 132
D
Foder & Strö Hej, jag läste inläggen ang. foder till het ponny. Vi har ett D-ponny sto, 8 år, i markarbetet är hon lite bekväm men när hon kommer...
Svar
1
· Visningar
850
Senast: Silly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama