ang häst i små hagar.

C

coscos

tänk er föjande. my har en häst som heter.... bertil. bertil är en helt vanlig polle om han tävlar och är dyr eller inte har ingen betydelse.
bertil brukar stå i en ganska liten hage, den är sopas liten att han inte kan gallopera eller i alla fall inte sträcka ut sig i gallopen. men my vågar inte släppa ut honnom i en stor hage då hon vet med sig att bertil kommer kuta runt som en idiot och det kan mycket väl hända att bertil ramlar eller vrickar sig så han blir halt efter som han inte har så bra kontrol på sin sköra ben.

sååå.. vad tycker ni man skall göra? en tanke som dök upp bara.. efter som det ofta ser ut såhär i många stall.

personligen tycker jag att hästen skall få stå i en stor hage, det är klart att hästen kommer springa om han aldrig har varit i en så stor hage innan, sammtidigt som jag förstår argumentet om man endå är ganska säker på att hästen kan bli halt eller skada sig på annat sätt.

vad tycker ni? varför?

Sv: ang häst i små hagar.

Antingen väldigt liten hage eller väldigt stor. Halvstor hage där hästen kan springa och få upp farten för att sen vara tvungen att tvärnita vid staketet 17 gånger i timmen är väldigt ohälsosamt för hästben.

En hage där hästen kan få utlopp för sina behov och energi är en självklarhet tycker jag. Hellre får min häst bli halt i hagen än psykiskt sjuk i boxen (någon klok själ har sagt det tidigare och jag håller med). Min häst är för mej otroligt dyrbar, men blir aldrig så dyrbar att hon inte får vara häst.

Skulle det förskräckliga hända att hon bryter ett ben i hagen och måste avlivas, så kan jag med gott samvete påstå att hon haft ett bra hästliv tills dess. Pengarna har ingen betydelse jämfört med mina känslor för henne, häst är hon och förblir det oavsett hur mkt pengar jag lagt ner på henne, att rejsa i hagen med de andra hästarna, rulla sej i leran, bocka hej vilt, äta, skita, ge den kaxiga 2åringen ett tjuvnyp och klia bästa kompisen är hennes rättighet.

Varför inte jobba hästen ordentligt så att han INTE springer av sig en massa överskottsenergi i hagen :idea:

Jag brukar göra så med mina konvalecenter som är redo för hagen efter sådär några månader med bara skritt o box.....då har dom börjat jogga lite lätt och när donm är körda och ordentligt varma(direkt efter körning alltså=jobb) slänger på dom ett täcke och bandage runt om och ut i hagen........sen är det bara att blunda och be till Gud :D

...faktum är att dom blir inte helgalna, glada ...javisst, men dom är iallafall sansade och håller ordning på benen.....

(detta är till trådskaparen)

klokt svar.

MEN jag skall lägga till att just bertil alltid går ensam även om han går i en stor hage. ingen mer som tycker och tänker lite?

ok. Men om vi då säger att bertil är en tävlingshäst. en ganska fin tävlingshäst som har god kondition och jobbas ordentligt.

coscos skrev:
ok. Men om vi då säger att bertil är en tävlingshäst. en ganska fin tävlingshäst som har god kondition och jobbas ordentligt.

Ja du...då tycker jag bara synd om bertil....jobbas han väldigt kontrollerat så förstår jag honom, eller jobbas han så han blir trött??

Jag fick hem en hingst som var köpt från USA för 12 miljoner(tävlingshäst, avelshingst idag) Men han bajsade också i boxen som alla andra hästar :rofl: och han fick också gå i hagen som alla andra hästar....det är väldigt tragiskt att hästar inte får gå i hagen för att dom är "för fina".... :(

coscos skrev:
klokt svar.

MEN jag skall lägga till att just bertil alltid går ensam även om han går i en stor hage. ingen mer som tycker och tänker lite?

:confused: VARFÖR ska en häst behöva gå ensam? :confused:
En häst är en häst = flockdjur och vi smarta människor som forskar hit o dit i olika djurs beteenden måste väl förstå att det ordet har en betydelse; hästar mår bästa av sällskap, i vilt tillstånd lever de i flock. Hästar ska inte behöva gå ensamma. Det är dags för hästägaren att ta sitt ansvar och hitta en kompis till Bertil.

Hellre en glad, sprallig lycklig häst som får bralla omkring i en stor hage om han känner för det än en som står i en pytteliten hage bara för att hästen kan skada sig.

Har man otur så kan hästen lika gärna skada sig i den lilla hagen eller när man rider.

Min häst är en sån som gärna kan bralla runt i hagen som en blådåre, men jag tar det som ett tecken på att han mår bra och tycker livet är roligt. Det är ytterst sällan han har lyckats fått sår och har aldrig blivit halt pga någon händelse i hagen.

Låt hästarna vara hästar, oavsett vilken status det är på hästen.

Och självklart ska dom ha kompisar om det är möjligt.
Alla hästar går ju inte ihop med alla, och ibland kan man vara tvungen att ha dom själv pga olika omständigheter, men helst tycker jag dom ska ha sällskap.

Mina hingstar går ensamma när dom blir såpass gamla, men dom har en massa hästar runt omkring sig...min gamla hingst var tillsammans med hästar tills han blev 3,5 år, sen gick det inte längre, han mosade ner alla, en efter en och det var bara synd om dom som skulle gå med honom....

Däremot är han noga med att vara i "mitten" av alla hagar...så han har koll, och han har en jättehage med både skog, berg och öppet......

Men om vi då säger att bertil är en tävlingshäst. en ganska fin tävlingshäst som har god kondition och jobbas ordentligt.

Fortfarande en häst och borde få leva ett hästliv oavsett om det är en värdefull tävlingshäst eller en skogsmulle.

Om du visste hur många bekanta jag har, som tycker att det räcker alldeles utmärkt med en rasthage på 10x10 meter från september till och med maj. På somrarna skickar de bort sina hästar på sommarbete.

Jag själv tycker att hästar ska ha betydligt större utrymme, så att de har möjlighet att dra en repa i hagen om de känner för det!

Dock kan jag förstå varför vissa hästar går ensamma. Min häst skadade en annan häst i samband med att vi släppte ihop dem första gången. Skadan kostade den andra hästens ägare 25000 kronor utöver vad försäkringen täckte, en summa som ansvarsdelen i min försäkring betalade ut. Men jag släpper aldrig ihop min häst med en annan fler gånger!

Immer

Jag tycker att hästar ska stå i stora hagar.....
Hästarna kan ju lika väl skada sig i den lilla hagen med.
Sedan tycker jag inte att hästen ska stå själv hästn ska stå med minst en häst. :cool:
/Donald duck

coscos skrev:
tänk er föjande. my har en häst som heter.... bertil. bertil är en helt vanlig polle om han tävlar och är dyr eller inte har ingen betydelse.
bertil brukar stå i en ganska liten hage, den är sopas liten att han inte kan gallopera eller i alla fall inte sträcka ut sig i gallopen. men my vågar inte släppa ut honnom i en stor hage då hon vet med sig att bertil kommer kuta runt som en idiot och det kan mycket väl hända att bertil ramlar eller vrickar sig så han blir halt efter som han inte har så bra kontrol på sin sköra ben.

sååå.. vad tycker ni man skall göra? en tanke som dök upp bara.. efter som det ofta ser ut såhär i många stall.

personligen tycker jag att hästen skall få stå i en stor hage, det är klart att hästen kommer springa om han aldrig har varit i en så stor hage innan, sammtidigt som jag förstår argumentet om man endå är ganska säker på att hästen kan bli halt eller skada sig på annat sätt.

vad tycker ni? varför?
Varför går Bertil ensam? Bertil skulle säkert kunna gå i en stor hage utan att skada sej om han hade en kompis. Och jag tror nog Bertil hellre skulle skada sej en gång än gå i en hage där han aldrig får bralla hela sitt liv.
Om hästen inte får springa i hagen, då är det ju ganska stor risk att den brallar med ryttare istället...:S

Flyttfogel skrev:
häst är hon och förblir det oavsett hur mkt pengar jag lagt ner på henne, att rejsa i hagen med de andra hästarna, rulla sej i leran, bocka hej vilt, äta, skita, ge den kaxiga 2åringen ett tjuvnyp och klia bästa kompisen är hennes rättighet.

Otroligt väl talat! Håller med till 200%. :D

till dig och flyttfogel. jag menara att han är tävlingshäst och har väldigt bra kondition, efter som du undra om han hade kondition. det är inte så att jag har en häst eller någon kommpis som har det såhär med jag tänkte bara höra vad ni tycker..

bertil har alltid andra hästar runt om sig. i andra hagar. Han har lite humör o är något av en ensam häst.

vart vill du komma med denna tråden...? inget illa menat, fattar bara inte poängen...
Hästar är hästar, de ska vara ute där de kan röra sig ordentligt och i den mån det går med sällskap. USCH OCH FY för
människor som stänger in sina hästar i 20 eller 23 timmar per dygn.
För mig finns det inga ursäkter för sådant (utom medicinska skäl, tex boxvila))
Vissa hästar har tyvärr endast blivit utsläppta själva sen de var små och har inte den sociala kompetens som behövs
för att gå i en flock. Visst, den kanske kan lära sig, men inte på bekostnad av de andra hästarna.

Immer skrev:
Dock kan jag förstå varför vissa hästar går ensamma. Min häst skadade en annan häst i samband med att vi släppte ihop dem första gången. Skadan kostade den andra hästens ägare 25000 kronor utöver vad försäkringen täckte, en summa som ansvarsdelen i min försäkring betalade ut. Men jag släpper aldrig ihop min häst med en annan fler gånger!

va bra!!!!! hellre att din häst går själv och är lessen än att du ska få skämmas och betala... :mad:
det blir alltid bråk när man släpper ihop hästar! rangen måste ju ordnas. hitta en häst som matchar din istället för att låta den stå själv. :mad:

Jag har i perioder gjort så med min pensionär, men då har han redan varit skadad, och det har avrit jätteviktigt att han inte drar upp skadan igen innan den läkt ordentligt. Bättre med en liten hage än ingen alls! I vanliga fall har han en "normalstor" hage, inte liten men heller inte så stor som jag kunne önska. Min andra häst har jag precis gjort en jättestor hage till på stubbåkern. Han rejsar runt ordentligt och har inte alls koll på benen, men det har han inte i en mindre hage heller. Jag använder benskydd, och så får han springa så mkt han vill.

Oftast så är det ju brist på hagar, det finns helt enkelt inte plats. Inte lätt att göra nåt åt om man är inhyrd!

Och mina hästar går också ensamma... Gammelhästen för att han trivs bäst så, den andra för att det inte finns nån lämplig hagkompis. Dom kan inte gå med varann, har försökt, men det blir för tuffa tag för min pensionär, ynglingen vill leka och jagar runt honom, men hans ben tål inte sånt längre. Sen finns två illsinta ston som är livsfarliga att ha i närheten av andra hästar, den ena har till och med försökt ta död på ett föl! Är utan tvekan nåt allvarligt fel med dom.

Liknande trådar

A
Hästvård Har idagarna fått reda på att min gamla polle har pålagringar på bägge framknäna samt gallor på sidorna av karpallederna. Dvs på bägge...
Svar
9
· Visningar
2 049
Senast: linneaforss
·
Foder & Strö Har lite frågor angående havre. Jag är inte jättekunnig om hästfoder men har haft egen häst och gjort foderstat mm. Nu tar jag hand...
Svar
17
· Visningar
1 885
Senast: Fragile
·
H
Hästvård Från att ha avlastat båda fram pga felaktig verkning med hovbenssänkning i trakterna och i och med detta hovledsinflammationer till att...
Svar
10
· Visningar
1 507
Senast: Helan
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 543
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama