Ang, hästköpare. Hur ska man göra ?

Sv: Ang, hästköpare. Hur ska man göra ?

Inte läst alla svar men jag har sålt min nyblivna treåring i januari för den hade sådan kapacitet och den älskade arbeta till en just tävlingsryttare för själv rider jag på hobbynivå och kändes som den hade så mycket mer att ge än vad den skulle få med mig.

Sålde även en 5 åring för några år sen som satt inne med en ENORM hopptalang. Så han flyttade till en hoppryttare som tog honom till 150 och han älskar!! tävlingsbanan.

Så jag förstår ditt tänkande. DU bestämmer vem som ska köpa din häst men i dag är man nog glad om man får sålt för är en dålig marknad för att sälja. Vet för jag föder upp. Är svårsålt nu. Men tänk efter.. och fundera :)
 
Sv: Ang, hästköpare. Hur ska man göra ?

Måste bara fråga någon mer om ett litet dilemma jag har hamnat i.

Har en 2 årig unghäst till salu och nu har jag fått en kund på denna häst som har hästar sedan innan och verkar vara riktigt hästkunnig, men det är en sak jag funderar över.

Hästen har mycket goda förutsättningar för att bli en bra tävlingshäst men kunden vill bara ha en "skogsmulle" och är inte det minsta intresserad av att tävla, känns som jag sviker hästen om jag säljer till denna kund och hästen bara ska ridas ibland i skogen och mestadels gå i hage, och att den skulle få en mycket bättre chans i livet om den kommer till en ryttare som är intresserad av att träna och tävla.

Är jag egoistisk som tänker så?

Hur skulle ni andra tänkt?
Har man planerat en avkomma med tanke på prestation så skulle jag inte vilja sälja den till ngn som heller inte har kunskapen om vad en modern sporthäst behöver utan att behöva bli NH-drillad.:cool:
I synnerhet inte en unghäst.

Priset är oxå högre för en kvalitetshäst o ofta vill man inte betala det o då kan jag tänka mig vad utrustning, träning mm mm får kosta.

Det finns så mkt hästar som är lämpliga för mulleridning o då skaffar man sig inte en unghäst som kan vara pigg o busig.

Nej jag skulle sälja hästen inriden o vill se hur de hanterar det.

Alla jättefina hästar kan förstås inte hamna hos eliten...
 
Sv: Ang, hästköpare. Hur ska man göra ?

Jag skulle tänka mig för innan sälja till någon skogsmulleryttare om jag höll på med sporthästavel. Dels för att en prestationsavlad häst ofta är känslig ock kräver stimulans. Det blir lätt en problemhäst för en oerfaren ryttare som rider ett par dar i veckan. Ditt avelsarbete känns ju lite "bortkastat" och det höjer ju inte statusen på sto och syskon något. <Men. hade det varit en cool häst och en vettig ryttare är det kanske värt att släppa hästen ändå.
 
Sv: Ang, hästköpare. Hur ska man göra ?

Instämmer tillfullo, men när hästen inte är ridbar. hur vet man.:confused:
 
Sv: Ang, hästköpare. Hur ska man göra ?

Se det såhär, oavsett vad Du vill att hästen ska användas till så finns det ingen garanti att den kommer användas till det som du tänkt dig, även om du säljer den som tävlingshäst.
Om du begärde ett högre pris än vad en skogsmullehäst kostar så skulle du antagligen bara få intresserade köpare som vill ha till tävling, men även om de köper för tävling kanske intresset falnar, eller så passar inte de ihop med hästen, kemin är fel, och så säljer de. De i sin tur bryr sig inte om ifall hästen ska användas till tävling eller ej...
Ett bra hem är viktigare än vad hästen används till.

Jag vet en tjej som hävdar att hon minsan ska börja satsa stenhårt, från och med nästa vecka, och bråkar till sig en ny häst av mamma lite titt som tätt.
Senast var ett fullblod för hon behövde en häst att träna på när hon skulle gå gymnasiet. Hon hoppade av skolan efter en månad och lämnade igen hästen (som tack och lov var en foderhäst). Hon har så många (dyra) hästar att det är onödigt och hon rider knappt en gång i veckan och då bara en häst...
Så vad folk Säger att de ska göra och vad de i slutändan gör är inte alltid överensstämmande. :/
 
Sv: Ang, hästköpare. Hur ska man göra ?

Blir lite förvånad på mig själv eftersom jag måste ha rätt bra koll på vad jag vill ha (och kan få för den summa jag är beredd att lägga ut) med tanke på att jag alltid fått höra att de hästar jag hört av mig ang varit rätt. :p

Fö tror jag det är viktigt att vara seriös och berätta vad köparna egentligen borde köpa om de är helt fel ute. Det stärker ju rasen. En köpare som inte vet vad den vill ha och sen köper fel kan ju göra mer skada för rasen och dess ryckte om de inte klarar av hästen eller tror sig köpt en ferrari för tävling när de köpt en traktor.
Tycker det är bra att du tar ansvar för "din" ras.

En del vet ju inte ens vad dom söker.

Min första fråga är alltid vad söker du. Mer än ganska ofta har dom då ringt på en häst som är tvärtemot vad dom söker....

Jag vet inte hur många timmar jag har suttit med spekulanter i telefonen och förklarat om de olika typerna, blodslinjer, vad dom ska leta efter istället för att försöka sälja min avkomma. Men vad gör man inte för rasen och sporten man brinner för! :angel:
 
Sv: Ang, hästköpare. Hur ska man göra ?

Blir lite förvånad på mig själv eftersom jag måste ha rätt bra koll på vad jag vill ha (och kan få för den summa jag är beredd att lägga ut) med tanke på att jag alltid fått höra att de hästar jag hört av mig ang varit rätt. :p.

Du kanske har gjort din läxa? Dom spekulanterna man blir gladast över är ju de som verkligen vet vad dom vill ha, och vad dom ringer/mailar/tittar på!

Fö tror jag det är viktigt att vara seriös och berätta vad köparna egentligen borde köpa om de är helt fel ute. Det stärker ju rasen. En köpare som inte vet vad den vill ha och sen köper fel kan ju göra mer skada för rasen och dess ryckte om de inte klarar av hästen eller tror sig köpt en ferrari för tävling när de köpt en traktor.
Tycker det är bra att du tar ansvar för "din" ras.

Jag jag tror du har rätt och att det gynnar alla uppfödare i längden att jobba så. Man ska bara orka hänga i och inte sluta avla för att det känns hopplöst ibland :cool:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 171
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 384
Senast: Mabuse
·
Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod...
2
Svar
29
· Visningar
3 331
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 084
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp