Ang. giftiga växter i hagen.

E

equus4immer

Vi har nu stängt klart hagen där hästarna kommer gå i sommar, det finns väldigt mkt gräs på bara 2 hästar.

Men det finns också gullvivor och smörblommor på vissa ställen.
Hur ska jag göra, ska jag gå där och gräva/plocka bort alla jag ser eller kan dom stå kvar?

(det är 2 nordisar som ska gå i hagen)

Sv: Ang. giftiga växter i hagen.

Oftas så brukar väl dom inte äta dom! I allafall smörbliommorna dom står alltid kvar i våra hagar! Gullvivor har vi inga så dom vet jag inte...

Jag har en del gullvivor och aven små bestånd smörblommor i hagen, mina hästar ignorerar dem fullständigt.

Gullvivor tror jag inte är giftiga. I alla fall är de det inte för människor, det vet jag, har testat. Smörblommor är giftiga men finns det annat att äta brukar hästarna ignorera dem totalt. Vi har massor av smörblommor i hagen och ingen har någonsin vad jag vet rört dem. I alla fall har ingen blivit sjuk någonsin.

inget att bry sig om, dom smakar troligen pecka, ingen har nånsin rört dom i mina hagar, inte ens "fånghagens" smörblommor har blivit smakade.

delvis kl

någon som varit med om att hästen har fått sår på ben/mule av smörblommor? dom ska ju vara hudirriterande.

vi brukar försöka klippa ner smörblommorna så att dom inte frör sig och blir ännu fler...

Hästarna vet själva vilka växter som de kan äta och vilka som är giftiga. Och har de mycke bete finns det ingen anledning för dem att stoppa i sig de giftiga växterna. Den enda gång en häst skulle få för sig att äta dem är om de är helt utsvultna och det inte finns någon annan mat, men då ska det väldigt mycket till...

kan vara smart att klippa ner dem som centaur säger, just för spridningens skull...

jag brukar ta det värsta med lie i dom hagar där det är mycket. men tänk på att slå tidigt, innan fröna har börjat mogna, annars fröar dom ändå... slå innan dom slår ut är mitt tips..

Hästen kan bli förgiftad av allt möjligt men det finns några växter man bör undvika och rensa bort från hagen. Även om hästen instinktivt inte äter dessa växter så kan olyckan vara framme. Ranunkel, Rhododendron, Tidlösa, Gullregn, Akacia, Idegran är exempel på sådana växter..

Stånds (korsört) är en ört som har förgiftat många hästar, och som verkar sprida sig allt mer i de svenska hagarna.

Här kan du läsa mer: http://www.agria.se/agria/index.nsf...rl=http://www.agria.se/Agria/text.nsf/id/3892

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
909
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 058
Senast: Rosett
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
809
Senast: Lucifer
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
428
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka