ang festingar

M

Mela

är det sant att man kan lägga olja på dom D*ävlarna så att dom lossnar av sig själv?? :confused:

Sv: ang festingar

Har hört att man inte ska göra det, för risken är då att dom sprutar in giftet då innan dom dör. Jag vet inte om det stämmer. Tycker man hör varje år nya "regler" om vad man inte ska göra och vad man ska göra.
Jag tycker det enklaste är att ta bort dom med en fästingbortagare, det har jag använt de senaste 7-8 åren och fungerar bra tycker jag.

shampiz skrev:
Har hört att man inte ska göra det, för risken är då att dom sprutar in giftet då innan dom dör. Jag vet inte om det stämmer. Tycker man hör varje år nya "regler" om vad man inte ska göra och vad man ska göra.
Jag tycker det enklaste är att ta bort dom med en fästingbortagare, det har jag använt de senaste 7-8 åren och fungerar bra tycker jag.
OK!
för jag ahr en vän som tar bort sina festingar med olja och dom bara ramlar bort och jag blev lite rolig ang precis det som du sa att dom sprutar in gift...vågar inte gör detpå min hund :crazy:
nån som har erfaranhet????

Jag har också hört att de sprutar in gift då men jag vet inte om det är sant.

D kväver den med olja och den försöker då spy för att få luft. Inte så bra. Det är ju inte så svårt att få bort dem med antingen naglarna, pincett eller fästingplockare, beroende på hårtyp på din hund.

*lånar knapp*

Fästingar är väl ändå inte giftiga? Det är ju när de spyr som den kan sprida sjukdomar och grejer, som Zenith sa. Därför är det ju inte bra om man inte får bort hela fästingen på en gång.

och jag har ingen som hellst aning om hur en fästing känner sig när man häller olja på den. Men ifall den skulle börja må illa så är det ju inte bra :D hehe

Nä, inget pet med olja eller annat..då kan det bli som någon skrev, fästingen kräks..och det vill man ju knappast. Skaffa fästingplockare av olika storlekar så du kan plocka både minifästingar och större varianter. Jag har införskaffat en kofotsvariant ( 2 små plastkofötter), dom är ganska bra då den tar de som just borrat sig fast. Sedan har jag en snara-variant, men den tar enbart sånna som suttit ett tag och blivit lite i storlek. Pincetter är inge bra då de oftast bara halshugger fästingen eller mosar den.

Kofotsvarianten är bäst. (Fast huskyn gnydde lite, när jag råkade dra ut mer hår än fästing :crazy: :o ) Billig och lätt att alltid ha med sig!
O'tom heter min. (Fast jag brukar vara lat och dra alla med naglarna...)

MaLu: Jag tror hon menar borrelia och tbc och annat fuffens fästingen kan spy ut.

*lånar knapp*
De ev sjukdommarna överförs i regel så fort som de bitit sig fast så det är bra att plocka dem så fort som möjligt. Men fingrarna eller fästingplockare.

ingen aning. jag brukar bara nypa tag om fästingen och dra bort det äcklet, både på hästarna och hundarna.
fast inte om den är stor, då använder jag pincett eller liknande.

Det gör dom alls inte...bara för dom biter sig fast samt suger lite blod betyder ju INTE att dom smittar...ALLA fästingar bär INTE på smitta...Då borde jag haft någon sjukdom 3 ggr om..har haft 3 fästingar fastsatt på kroppen....

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 406
Senast: Troll
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
989
Senast: Myrten
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 103
Senast: Red_Chili
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 185
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama