Ang bandmask & blodmask?

S

_smirnofff_

Jag kan INGENTING om sånt här.

Vad är skillnaden? Vad händer om de får de?
kan man rida & träna som vanligt?:crazy:

Sv: Ang bandmask & blodmask?

Avmaska när det behövs och om det behövs efter ett träckprov.
Om det behövs - Följ anvisningarna på paketet! :)

I stort sett alla hästar har blodmask i viss mängd. Bandmask har ca 65% av hästarna.

Det går bra att rida och ha sin häst som vanligt. Skulle hästen få symptom på för mycket mask är det dock läge att ta det lugnare.

Gör man träckprov och avmaskar vid behov behöver man inte oroa sig.

Nä, men hästen har bandmask o ska avmaskas. Hästen har även troligen blodmask. Kan man rida som vanligt ändå?!

Om hästen inte har symptom som visar att den lider av sina parasiter kan du rida på som vanligt.

Skulle hästen däremot vara mager, matt i pälsen, ha dålig mage, kolik eller liknade rider man ju självklart inte.

Mm precis, sånt där märker du ju eftersom!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 142
Senast: dukie
·
Utrustning Igår föll dottern av nya hästen, och jag inser att vi behöver komplettera vår garderob med en airbag. Ni som har sådan när ni rider...
Svar
0
· Visningar
269
Senast: Emma-pemma
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
541
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka