Ang. bananer...

pinky

Trådstartare
Läste frukt-tråden här under och blev påmind om något jag hört för länge sedan, att bananer skulle vara lugnande! :banana:

Vad i bananerna är det som verkar lugnande?
Någon som har testat att fodra med bananer?
Hur mycket ska man ge för att det ska fungera? (Om det nu gör det... :confused:)

/Nyfiken på :banana: :banana: :D

Läste något i den andra tråden om att det skulle inehålla magnecium...men är inte säker!!

//Becky :banana:

Ja, bananer innehåller ett ämne som ger lugnande effekt. Samma ämne finns i choklad. Så därför skall man äta choklad när man är stressad. :D

En till två bananer räcker för att lugna en normalstor människa, så en häst borde kanske få ca 10 stycken. Det enda som man skall akta sig för är att vissa hästar kan bli dåliga i magen av banan, så börja med en eller två innan givan ökar.

hmmm, det verkar betydligt billigare att ge magnesiumpreparat till hästen då... 10 bananer är åtminstone 10-15:-/ gång... Tror att en hink, 1.5kg, mganseium kostar 105:- på eko. VArar jättelänge... ;)
Kletet efter 10 bananer vill inte jag ha i stallgången... Nog för att det luktar gott, men inte så gott... :p

Hehe... Misstänkte nästan att det inte skulle vara nån vits att börja fodra med bananer regelbundet. :cool:
Men nu har jag lärt mig lite mer iaf!
Tack så mycket för svaren! :banana: :banana:

(Ska konsultera herr equiatriker/homeopat i magnesiumfrågan. :))

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
634
Senast: AbCdE
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 323
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
563
Senast: Sryoqwe
·
Hemmet Jag har länge nu varit nyfiken på att testa sängkläder i bambu. I min uppsättning hemma just nu är samtliga underlakan av märket...
Svar
13
· Visningar
493
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Dyrka upp lås?
  • Secret Easterbunny 2025

Hund, Katt, Andra Djur