Ang. av sif godkända turridningsstall.

Sammet

Trådstartare
I sommras var jag och tittade på ett turridningsstall. Innan jag gick in i hagen noterade jag att företaget/anläggningen var godkänd av SIF (de hade en skylt från sif där det stog att de var godkända för turridning).

När jag kommer in i hagen ser jag en bedrövlig syn. Mer än hälften av hästarna har ryggan som jag inte skulle sätta mig upp och ens träna upp ryggmusklerna på, de var så bedrövliga att de var tvugna att arbetas upp från backen innan de kunde ridas.
Ryggarna var som tak. Det var ingen vacker syn alls.
Blev väldigt illa berörd av det. :(

Då kan man ju tänka att dom kanske inte reds...eller att de var gammla men en titt i stallet sa att den äldsta av hästarna inte var ens lika gammmal som min islänning som är 21 i år, och till det hör att det även visade sig att stallet hade två föl av en annan ras som var precis lika hemska över ryggen som de vuxna hästarna...Jag har två föl i samma ålder som jag hanterar/ser varje dag (inte mina) av samma ras de är runda och fina över ryggen så det var inte frågan om att de var tråkiga över ryggen för att de var föl. Jag har även sett andra av samma ras som varit fina ochj runda över ryggen i den åldern. Föl är väll fel ord, ursäkta, de var ewtt år, men ids inte ändra i texten...

Så till det andra, de kanske inte rids? Men det gjorde de, man kunde se sadelmärken (svett som torkat fast som hade avbilden av en sadel) på många av hästarna som hade "takryggar". Och av dom syntes det även att några ridits lite hårdare och var svettiga på andra ställen. Så att de reds var utan tvivel.

Jag har aldrig sett islänningar med sådana ryggar tidigare!

Vad ser den person som Sif sänder ut för att göra kontrollen på? Jag antar att hästarnas välbefinnande borde vara en av punkterna, men hur ofta händer det att man som jag kommer ut till ett ställe där hästarna inte egentligen är ridbara?

Med tanke på att turridningsstall med islandshästar ofta får ta emot turryttare som rider andra raser men vill prova på något "annat skoj" skulle jag själv om jag hade turridning med islandshästar sträva efter att ha hästar i god kondition som ger ett gott intryck eftersom att all dålig publicitet inte bara är dåligt för företaget utan även för rasen!

Detta borde ju Sif sätta stor vikt vid om de vill att rasen ska få ett gott ryckte samt givetvis för att hästarna ska må bra!

Så, alltså undrar jag mest om Sif´s "utsände" att kolla om turridningsföretaget är godkänt ser till hästarna och hur de mår?

jag är fullt medveten om att detta med ryggar inte är något som alla islandsturridningsfirmor har, detta är alltså inte någon kritik mot er/dom. Utan en fråga om sif´s godkännande tar i beaktning hästarnas välmående. och om så, kan man anmäla ett stall för ex. hästar som inte lämpar sig för turridning som i detta fall där de inte borde ridas och sif då skickar ut någon att kontrollera, för trotts allt, om Sif har satt upp att de godkänt gården och dess hästhållning/verksamhet så är det ju dåligt ryckte/reklam för dom om deras godkänande hänger på väggen till ett sådant stall...

Förvirrad och trött skapar dåliga meningar... :smirk:

Vad ser den person som Sif sänder ut för att göra kontrollen på?

Ja det är den stora frågan, och tyvärr är svaret ingen.

Så har står det om hästarna i kravspecifikationen för godkännd turridning om verksamhetshästarna.

"Islandshästar som används i turridningen skall:
a) vara registrerade i SIF
b) vara i lagom hull
c) vara erforderligt tränad för att klara uppgiften
d) vara helt frisk och ej visa några tecken som kan tyda på sjukdom eller skador "

Men om ingen kontrollerar att det efterföljs så är det inte mycket värt :(.

Tanken är att den lokala djurskyddsinspektören ska kontrollera djurens skick, liksom i alla stall/lagårdar. Om man ser hästar i dåligt skick bör man anmäla det tycker jag.

Tycker att man borde kunna anmäla detta till SIF. De går väl under punkten "vara erfoderligt tränade för att klara uppgiften" och dessutom kanske man kan ifrågasätta utfodringen.

Det är en trevlig tanke att djurskydsinspetören ska ha koll på hästarna, men de följer knappast SIF's kriterier. Och varför ha certifieringar överhuvudtaget om man ändå förlitar sig på myndigheternas kontroll, den omfattar ju ändå alla hästar.

SIF har ingen uppföljning av auktorisationen. Besiktigar de över huvudtaget? Räcker det inte att stallet inte fått anmärkningar från miljö- och hälsa vid planerad inspektion innan de drar igång?

Du måste ovillkorligen och omedelbart anmäla till miljö och hälsa i den aktuella kommunen. Det är bara de som kan dra in tillstånd, kräva förbättringar etc.

Vi har "bråkat" i sådana här ärenden flera gångar och det gäller att vara envis och påläst och aldrig ge upp. Myndigheter, SHV, press - rubbet!

Hästarna är viktigare än att inte stöta sig med någon som bedriver oetisk verksamhet på hästarnas bekostnad.

Tim

Tur att du finns för alla islänningar!

Såg kortet på en häst du köpt från nån hästägare som inte kunde något om exem, tror den visades i Sif´s medlemstidning. Det är väldigt tråkigt att hästar far illa på detta sätt. Tyvärr kan jag inte anmäla för jag minns inte var stallet var och jag var för feg för att göra det när jag såg det men nästa gång jag ser en sån sak ska jag anmäla (*lovar*) och är det islandshästar det är frågan om kanske du kan hjälpa till Tim?!?

Och är det ett turridningsstall så ska jag anmäla till Sif.

Men det borde helt klart införas kontroller! Det ska inte vara så lätt att bli auktoriserad! Det borde någon av er insatta skriva en skrivelse till Sif om, till nästa möte (är ju inte medlem i år).

Och om det är så lätt att bli auktoriserad, innbär det ju att man kan:

Starta företag, köpa ett gäng fina hästar, se till att bli auktoriserad, fodra hästarna dåligt och tjäna mer pengar på hästarna än vad jag skulle gjort om jag fodrat rätt mängd. Skita i hovslagaren, inte ta ut vet. vid behov mm...Jättesynd! Men i praktiken 8har blivit många sånna meningar på Buke den senaste tiden från mig) så skulle man kunna göra så!

Ja visst är det konstigt!

För att säkerställa att kraven enligt en certifiering uppfylls måste det givetvis finnas en kontroll. Om det inte går att klara av praktiska eller ekonomiska skäl så borde certifieringen helt enkelt läggas ner.

Nu känns det som falsk marknadsföring bara.

Det är precis som TomasN säger, det är ingen mening med en aukt. om det inte finns någon kontroll.

Men vem ska kontrollera?

Jag tror nog att om ett gäng intresserade anmälde sig och utbildade sig för uppgiften och gjorde det ideellt så skulle det emottas med öppna armar av SIF (som ju egentligen är vi medlemmar och här tycker nog de flesta lika)

Tillsvidare får djurskyddet ske via andra vägar där det redan finns fungerande organisationer, tex miljö och hälsa samt SHV.

Det viktiga är att ALLA ENSKILDA SOM SER HÄSTAR FARA ILLA ANMÄLER DIREKT!

Det är aldrig farligt.

Vi har själva blivit anmälda (när vi tagit om hand sjuka utmagrade hästar som "synts" i hagarna) och man blir om man har rent mjöl i påsen inte arg utan tycker det är bra att systemen fungerar.

Ett tips är om man har en sjuk häst eller tar sig an något "renoveringsobjekt" som ser ut som ett anmälningsfall så kan man ringa miljö och hälsa och förklara läget INNAN någon anmäler. Då kan de upplysa den som ringer om orsaken.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 112
Senast: cassiopeja
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 486
Senast: Blossi
·
Avel Hej alla Bukafalare Hoppas några orkar vägleda mig i denna djungel av hingstar som finns att tillgå................... Har ett...
Svar
5
· Visningar
1 335
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama