Ang. att skaffa barn tätt (har ni läst artikeln på Aftonbladet?)

Sv: Ang. att skaffa barn tätt (har ni läst artikeln på Aftonbladet?)

Ja de har säkert rätt, men livet ser ju inte alltid ut så.

Det är 2 år och 4 månader mellan min sambo och hans lillebror och det finns inget fel på självförtroendet där inte ;) Hos min sambo alltså. Han verkar inte ha lidit större skada av det. Inte min storesyrra heller som har två yngre syskon med två och tre år emellan. Det beror kanske på hur mycket tid man har att lägga på barnen?

Min mamma var hemmafru tills jag var 6-7 år och min sambos pappa jobbade skift och var hemma mycket med sina söner.

haha
undrar vad min sambos föräldrar har gjort då?
dom har barn födda 82,83,84 och 86
mellan 82an o 83an är det 13månader, mellan 83an o 84an är det bara några dagar från exakt 12månader..
dom är alla som vilken annan människa som helst... :p

Under min utbildning till småbarnspedagog så hade jag Elisabeth Schönbeck som föreläsare. Otroligt intressant detta med hur vår plats i syskonskaran formar oss som människor.

Visst ligger det mycket i det som hon säger, ganska logiskt egentligen, men det ska nog mycket till att barnet på sikt ska bli psykiskt skadat (inte enbart att få ett syskon tätt inpå).

Hmmm, min lillasyster J är två år äldre än tvillingarna. Visst var hon rätt missunnsam när hon var yngre men det finns inget sådant kvar nu, vi är alla sams och håller ihop och det är aldrig något gnäll om att någon får mer än den andre. Mamma såg nog till att vi blev sedda allihopa.

Pratade faktiskt åldersskillnad med mina föräldrar i helgen. Det är 4 år mellan mig och syrran och 2 år och 2 månader mellan syrran och brorsan. Jag kommer få mitt andra barn nu när som helst och första är 2 år och 2 månader.
Jag var alltid den som retades. I bilen t.ex. gick de inte att ha mig i mitten för då peta jag på båda två hela tiden. Medans mina småsyskon alltid höll sams och ihop.

Hennes mening innebär ju att det äldre barnet inte blir sett utav föräldrarna och kan man bara se och ta hand om ett barn så ska man nog inte skaffa fler än ett barn heller.
Jag tror inte, jag vill inte tro att folk inte tar hand om sitt första barn lika bra som sitt andra.

Det var ju en sådan självklarhet för mej att mitt första barn var med och satt nära när jag ammade nr 2.

De har överhuvudtaget aldrig visat någon sådan rivalitet om min gunst eftersom de har blivit sedda båda två.
Visst har de varit osams men inte om min kärlek.

Har 3 år och 8 månader mellan mina döttrar och där finns mycket avundsjuka trots "rätt" åldersskillnad.

Tror mer på att det är bättre att man har barnen tätare faktiskt.

Oj då så vi är en samling psykfall det visste jag inte!

Det skiljer 17 månader mellan mig och mellanbror, 15 månader mellan honom och yngste bror, 3 barn på 3 år alltså.

Klart det var livat hemma, jag som tjej hamnade ju lite utanför när killarna lekte ihop och det märktes väl ibland, kiiiv! Sedan var det ju väldigt viktigt vem som var äldst och vem som var minst när det gällde saker som läggdags och veckopeng, trots att vi var in princip lika gamla.

Vi är idag en tajt syskonskara som ställer upp för varandra vad det än gäller.

Ingen ungdomsanstalt här inte, bara högskoleutbildning om det räknas:D Så oroa er inte för mycket ni som fått barn tätt, älska era barn så löser sig faktiskt det mesta:love:

Det var värst, då kommer min lilla söta D bli en värsting då! Vi har 14 månader mellan våra små.

Äsch, det där ska man nog ta med en nypa salt, det måste ju rimligtvis bero på en hel massa andra saker med om barnen inte går den raka vägen...

jag tror inget vidare på det där.
visst kan det säkert hända men jag tror oxå att föräldrana har den övervägande rollen i hur det kommer forma sig. behandlar man barn som stor och ansvarsfull/eller som den lilla söta blir det oxå ofta så för att det "förväntas" av dem men det är ju föräldern som ska ta ansvaret och låta sina barn vara barn och inte placera dem i någon slags rang.

Japp. Alla bukeungar med småsyskon tätt kommer bilda ett värstinggäng och ge sig ut och terrorisera bygden. :D

Nja, det är nog mer som ska spela in än bara åldersskillnad mellan syskonen.
Som förälder kommer man ganska långt på bara sunt förnuft. Jag försöker undvika att säga åt dottern att hon är en stor flicka nu och liknande. Hon är ju faktiskt bara 2 år. Vi har inte märkt av någon direkt syskonrivalitet här. Vi har 2 år och en vecka mellan.

Haha, min mamma skickade denna till mig, jag är äldst av 3 syskon med korta mellanrum:p

Man kan ju dock inte ta artikeln på överdrivet allvar när den för det första är publicerad i aftonbladet, sen dessutom säger människan ex "– Många som är födda tätt blir ovänner för livet. Och det handlar alltid om avundsjuka på föräldrarnas kärlek, det är det alla arvstvister handlar om."

Jajjemen, så är det alltid;)

Det är 14 månader mellan mig och min syster, jag är äldst. Och tyvärr, för oss blev det nog som artikeln sa. Nej jag är inget psykfall utan det blev väl folk av mig också ;), men vägen hit har varit både lång och svår sas. Om det berodde på den lilla åldersskillnaden eller ngt annat ska jag väl hålla osagt, för det vet jag inget om.

Det finns fördelar och nackdelar med alla placeringar i syskonskalan, avsaknad av syskon, för tätt eller för glest.

Det viktiga är väl att man försöker göra det bästa utan just sin situation och sina barn!

Jag tycker det låter väldigt tillspetsat, men visst är det ju så att man inte får glömma att en tvååring fortfarande är ett väldigt litet barn även om det kommer än ännu mindre familjemedlem, och att även tvååringen får tid ensam med BÅDE mamma o pappa trots det nya lilla syskonet.

Själv vill jag gärna ha uppåt tre år mellan barnen, just för att hinna med båda ordentligt. Men att det skulle sluta på psykakuten för stora barnet. Nääe.... Jag har flera kompisar som har nära mellan sina barn, och några av de här syskonparen börjar vara uppåt tio nu, och de har väldigt, väldigt mycket utbyte av varandra.

Jag har en tre år yngre bror och en 8 år yngre syster.
Är väl inget psykfall ännu :grin: men tycker nog att mina föräldrar krävt betydligt mera av mig än de har gjort av mina syskon, vilket även påverkat mig i vuxen ålder på olika sätt, negativt för mig själv - alltid vara duktig, ta ansvar, ställa upp etc.

ärs! Det är väll uppväxten i det stora hela som som återspeglar sig i vad barn växer upp till ...

Alla familjer har något eller någon faktor som är mindre bra för ens barn. Ingen är ju perfekt. Jag tror att det viktigaste i barns uppväxt är att de har tillgängliga föräldrar som ser och älskar sina barn. Allt blir ju vad man gör med det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka