Ändringar ASVH av allmän intresse....

gylle

Trådstartare
Var inne på ASVH sida och upptäckte ett par ändringar som kan vara viktiga att känna till om ni precis som jag missat dem.

Viktigast - registreringsansökan på föl SKALL vara inskickad till ASVH senast när fölet är 6 mån. - Har inte hört eller läst ett ljud om detta kanske är det jag som missat det men om det är fler så kan det ju vara minst sagt väsentligt att känna till, innan har ju alltid 31/12 gällt.

Namnlängden är ändrad nu får namnet innehålla 20 tecken inkl mellanslag istället för 17 som det var innan (tack för det säger jag som satt och svor över att jag kom på ett namn som blev 18 tecken).

Sv: Ändringar ASVH av allmän intresse....

Tack för infot! Men vart på ASVH:s hemsida hittar jag texten om att dem måste vara max 6 månader? Jag har letat men hittar inte texten.

Kan du lägga in en länk?

Det har skrivits en del om detta med de nya registreringsåldrarna, det gäller ju alla hästar, inte bara SWB. Men jag kan tycka att det borde gått ut bättre.

Däremot har jag helt missat att de ändrat antalet bokstäver.

Det har skrivits en del om detta med de nya registreringsåldrarna, det gäller ju alla hästar, inte bara SWB. Men jag kan tycka att det borde gått ut bättre.

Däremot har jag helt missat att de ändrat antalet bokstäver.
Det har väl alltid varit 20 bokstäver? Jag har haft en avkomma som är döpt till Falanda af Tortuna, tex. Det är 18 nedslag inkl. mellanrummen.

Det har väl alltid varit 20 bokstäver? Jag har haft en avkomma som är döpt till Falanda af Tortuna, tex. Det är 18 nedslag inkl. mellanrummen.

Nej det var 17 som gällde innan, står uppräknat bland de saker de reviderade 2008 så då har de nog varit snälla när de släppt igenom 18.

Det stod faktiskt i Ridsport för flera månader sen, fast i en bisats i en artikel som handlade om annat.
Jag tror att det kommer att leda till ännu fler signalementbeskrivningar som måste ändras. Min Filleunge hade en snopp när han id-kollades som femmånaders, och tre när han såldes ett halvår senare. Min Lambounge tappade inte fölpälsen förrän till sexmånadersdagen, och hans tecken har också ändrat sig från det han kollades som sjumånaders till nu då han är dryga året.

MMM, Ridsport...det är den där tidningen väl som dimper ner i brevlådan emellanåt, som jag lägger jämte sängen o tänker att jag ska läsa när tid blir...
Just nu ligger 6 olästa nummer där:crazy:;)

Fast det gäller som sagt bara ungar födda efter 1:a juli, för övriga gäller sista december :)

Fast det gäller som sagt bara ungar födda efter 1:a juli, för övriga gäller sista december :)

Nej, så står det faktiskt inte utan det står att på ALLA föl så skall registreringsansökan vara insänd senast 6 månader efter födseln.

Kilade in och läste en gång till och så här står det ordagrant.

- Fr o m 2009 skall registreringsansökan vara registrerande förening tillhanda senast det datum fölet blir 6 månader.

Detta går att hitta i detta dokument
http://www.asvh.se/regist/folregist.htm

Läser man sedan vad som står under nya passregler från 2009 så kommer det antagligen att krävas ännu tidigare inskick för from 1 juli i år så införs ett krav att alla föl skall ha sina pass (alltså de skall vara utfärdade redan) senast den 31/12 födelseåret.

Undrar hur det ska kunna ordnas rent administrativt? Förra årets föl fick jag precis passet till, inskickat den 9/11, så det var sju månader handläggningstid. Kan tänka mig att det är ännu längre handläggningstid för alla de som skickat in i slutet av december eftersom det alltid blir en rush precis vid slutdatumet.

Kollar man i ASVHs postlåda så ligger det många på vänt från november ännu.

Ökade resurser till detta gissar jag (som vanligt) går ut över de som söker passet, det är redan dyrt nog tycker jag.

Nej, så står det faktiskt inte utan det står att på ALLA föl så skall registreringsansökan vara insänd senast 6 månader efter födseln.

Det är precis det jag också läst och även pratat med folk inom ASVH med, och då tog jag även upp mina föl som exempel.

Jag lusläser alltid allt om avel (även ponnyer men hoppar över araberna och islandshästarna:D) så fort tidningen kommer, men resten har en tendens att bli liggande hos mig också...

Jag visste väl att någon skulle ha åsikter...

den söta näsan
Bild.jpg

Jag har inte fått någon registreringsansökan. Vem får man den av? visst är det väl från hingsthållaren?

Man får den från hingsthållaren när man betalt allt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?
  • Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
Tillbaka