ändring av namn i hästpass (quarter)

shainiecat

Trådstartare
Jag har skaffat en quarter som är född i tyskland och har ett tyskt hästpass.. Ägaren innan mig bytte namn på hästen och det är registrerat hos AQHA men det står det gamla namnet i hans hästpass.. Spelar det någon roll?
Det är inte heller gjort något ägarbyte i passet..

Jag förstår mig inte på sånt här och vet inte vart jag ska vända mig med frågor..
Vill ju gärna göra allt så det blir rätt.. Någon klok och vänlig själ som vet och vill dela med sig av sin kunskap? :confused:

Sv: ändring av namn i hästpass (quarter)

ASVH borde ju kunna svara på det, det är de som utfärdar passen i sverige...
Det känns ju ganska viktigt att allting är rätt i passet eftersom det är lag i sverige att alla hästar ska ha dem och att de alltid ska följa hästen... :)

Det är SQHA som tillverkar och utfärdar passen på quarterhästar i Sverige. Pass från EU länder är godkända, jag har tex inte gjort några svenska pass på mina tyska importer. Men om hästen har bytt namn skulle jag tro att du måste göra ett nytt pass. Kontakta den som står som ansvarig för passutfärdande (ev registratorn) på SQHA, www.sqha.com

Ägarbytet i passet är för övrigt meningslöst och inget som behöver skickas in någonstans. Läs mer om passen på SQHA's hemsida.

Senast ändrad:

tack för svar.. Ja det känns som man vill ha alla papper i ordning.. Hans registreringsnummer i AQHA står i passet och det är ju detsamma så det borde inte vara en omöjlighet att fixa till det.. Men de är klart man hajar till när namnet inte alls överensstämmer.. :)

Jag har skickat iväg ett mail till SQHA men kanske det kom till fel person eller så har dom mycket att göra.. Gissar att det är nånting som kanske är lite krångligt att göra för att ändra annars tycker jag att föregående ägare borde gjort det.. spec inför försäljning.. Men jag vet ju iofs hur det är.. man tänker att man ska fixa sen och så blir det inte av..

Ska gå in och läsa på om hästpass och göra ett nytt försök med att maila..
tack för hjälpen

I vanliga fall när man ska byta från annat EU pass till svenskt så tror jag inte det är så krångligt, man lämnar in det gamla passet och betalar för ett nytt.
Nu måste du ju styrka att det är samma häst som bytt namn osv men det gör du ju lätt genom att bifoga kopia på regbeviset.

Sedan vet jag inte om dom vill att det ska chippas osv, men hur som helst tror jag inte det är en krånglig procedur det hela.

Hoppas du får snabbt svar!

Va in och letade runt på sqhas hemsida igår och hittade något formulär för ändringar.. Kanske är ett sånt jag ska fylla i och skicka in tillsammans med regbeviset..

Ska maila igen eller kanske ska kolla efter ett telefonnummer.. Tycker det är så mycke lättare att ringa och tala med en människa än via mail..

Haha själv vill jag hellre ha allt i mail så jag kan läsa och spara :D

Men ring du nån i styrelsen så får du säkert bra hjälp!

Aha du tänker så.. jag det är ju kanske smartare.. haha

Den här gången hittade jag nog rätt mailadress.. tror inte jag skickade till rätt förra gången.. Nu är det bara vänta å se.. :)

Nu så har jag fått sbar.. och det var inte så lätt som jag hade hoppats på.. Måste kontakta dom i tyskland som utfärdat mitt hästpass och ta det via dom.. Herregud jag kan ju inte tyska å engelskan ´har mer att önska.. jag står nog här utan pass till slut.. ;)

har även varit i kontakt med AQHA ang att det står mitt gamla namn (har gift mig och bytt efternamn) på medlemskort och på registreringsbeviset på hästen..

Fick detta svaret:
AQHA will change your name and/or address on file at no charge.
To change everything in your name and/or address on your horses’ certificate, please return the certificate along with the $10 correction fee for each certificate. Changing the name on the certificate is not mandatory. (AQHA and/or Show Management may require a copy of the marriage license or birth certificate as documentation of ownership).

Det jag läser ut av detta är att jag egentligen inte behöver fixa det?
eller? :D

Verkar konstigt att du ska behöva ändra det tyska passet tycker jag. Men du kan väl kontakta den ägaren som bytte namn på hästen och be denne hjälpa dig? Passet var ju felaktigt när dom sålde hästen...

Vad jag förstår behöver du inte ändra namn om du skickar in kopia på vigselbevis ifall det efterfrågas. Jag hade nog gjort det direkt. Om du inte vill ha rätt namn på regbeviset alltså.

Ja kanske man skulle kunna göra det men eftersom dom inte fixat det själva så ansåg dom det nog inte vara nödvändigt..

Fick detta svaretfrån SQHA.. Så länge din hästs pass är EU-godkänd så får vi inte utfärda nått nytt pass till honom.
Jag har skrivit ett mail till DQHA på halvknackig engelska få se om dom kan förstå vad det är jag vill å isf om dom är villiga att hjälpa mig..

Allt blir så svårt när man inte kan språket.. Börjar ångra att jag var så lat i skolan ock inte ville lära mig språk.. :D

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Efter lite eftersökningar på internet behöver jag få hjälp att bringa klarhet i bör/skall registrera min importerade ponny i Sverige...
Svar
5
· Visningar
1 892
Senast: Masse
·
Avel Satt och tänkte på ponnyer jag haft kontakt med tidigare, alltså inte sådana jag rider eller har ridit så ofta och så. Kom särskilt att...
2
Svar
25
· Visningar
3 083
Hästmänniskan Har köpt en ponny med okänd stam. Import danmark. När han kom till sverige vet jag inte men tror 99. Ponnyn har ett pass, jag skulle i...
Svar
4
· Visningar
1 448
Senast: Hedda_007
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?