När jag köpte mitt 5 åriga sto (nu 6) så var hon väldigt mild och låg i rang. Nästan ursäktade sin existens. Hon var lägst i rang och nu uppvisar hon ett annat beteende i flock och mot mig. Hon står i en flock med 6 andra ston i blandade åldrar. De har stått tillsammans i ca 7 månader. Hon kommer alltid fram i hagen men det jag har uppmärksammat är att hon sen efter sommaren kommer mot mig med öronen bakåt. Visar inte upp något surt beteende i övrigt utan står kvar och väntar på att jag tar på grimman. Har sen fått höra av ägaren i stallet att hon försöker klättra i rang i flocken. Utmanar hårt ledarstona och tycker de små i hagen är hennes. Beter sig som en burdus tonåring. I ridningen är hon lika när vi rider ut. Testar och är het och spänd särskilt vid högre tempo eller på hemvägen.
Hon är fin i kroppen och jag har haft veterinär, sadelprovare och equiterapeut som kollat henne samt tandläkare. Inget fel på henne.
Så ni kunniga hur ska jag tolka hennes beteende? Och hur tänker ni det ska hanteras?
Hon är fin i kroppen och jag har haft veterinär, sadelprovare och equiterapeut som kollat henne samt tandläkare. Inget fel på henne.
Så ni kunniga hur ska jag tolka hennes beteende? Och hur tänker ni det ska hanteras?